خرید پژو پارس LX چه مزایا و معایبی دارد؟
پژو پارس LX امروز محبوب ترین و پرفروش ترین تیپ از خانواده پارس محسوب می شود.
یه گزارش منیبان، پارس که در ابتدا به هدف جانشینی با پژو ۴۰۶ در ایران طراحی شد، از اولین فیس لیفت های موفق در صنعت خودروی کشورمان بود. شرکت ایران خودرو برای حفظ جایگاه پارس در بازار، این خودرو را با موتورهای مختلف و تیپ بندی های گوناگون در طول سال های گذشته عرضه کرده است. پس از نصب نسخه های ۸ و ۱۶ سوپاپ از پیشرانه ۱٫۸ لیتری پژو بر روی پارس، نوبت به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 رسید. پیشرانه ای که به واسطه پژو ۲۰۶ به ایران آمد و خیلی زود توانست با اتکا بر کیفیت ساخت مناسب و مصرف سوخت پایین، جای خود را در دل مشتریان باز کند. پژو پارس LX اکنون در بین مدل های مختلف دنده ای این خودرو، گران قیمت ترین تیپ آن به حساب می آید و بیش ترین خواهان را در بازار دارد. با وجود ظاهر نسبتاً قدیمی و ظهور رقبای جدیدتر همچون دنا، باز هم عده زیادی از مشتریان سدان های خانوادگی متوسط، به خرید پژو پارس LX به عنوان یکی از گزینه های اصلی خود فکر می کنند. با این حساب، قطعاً بررسی نقاط قوت و ضعف این خودرو برای علاقهمندان به آن می تواند مفید باشد.
طراحی ظاهری پژو پارس LX: قدیمی اما همچنان محبوب
پارس چیزی فراتر از یک برداشت آزاد از پژو ۴۰۶ نیست. کمپانی فرانسوی پژو زمانی که به طور مستقیم در ایران حضور داشت، به این نتیجه رسید که راه اندازی خط تولید مدل جدید ۴۰۶ در ایران خودرو از صرفه اقتصادی برخوردار نیست. بنابراین تصمیم بر آن شد که با ایجاد تغییراتی در ظاهر ۴۰۵، خودرویی شبیه به ۴۰۶ خلق شود که در عین حال، نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در قالب های بدنه نباشد. نتیجه نهایی هم اصلاً بد از آب درنیامد! به گونه ای که حتا برخی افراد، ظاهر پارس را بیش تر از ۴۰۶ می پسندند. بیش ترین الگوبرداری از پژو ۴۰۶ را در نمای جلو می توان مشاهده کرد. جایی که چراغ های کریستالی اخمو با جلوپنجره ای تک خط و پروژکتورهای بزرگ بر روی سپر، دقیقاً یادآور همان کاراکتر ۴۰۶ هستند.
در نمای کناری، تیم طراحی، هزینه و وقت زیادی به خرج نداده اند و تقریباً همان پژو ۴۰۵ را با جزییات ظاهری جدید می توان مشاهده کرد. برخی جزییات نیز همچون آینه ها در سال های اخیر تغییر شکل داده و زیباتر شده اند. در بخش عقب، بار دیگر تلاش شده است که بین پارس و ۴۰۶ اشتراکاتی ایجاد گردد. البته این اشتراکات به اندازه نمای جلو نیستند، اما باز هم چهره مدرن تری نسبت به ۴۰۵ برای پارس فراهم آورده اند. شاید دیدن یک پژو پارس در خیابان دیگر هیچ جذابیتی برای ما نداشته باشد، اما هنوز هم کسی را پیدا نمی کنید که بتواند پارس را خودرویی زشت و غیرقابل تحمل بنامد. بنابراین همچنان با خرید پژو پارس LX می توان خودرویی را سوار شد که از نظر زیبایی ظاهری، مقبولیت لازم را در جامعه دارد.
فضای کابین پژو پارس LX: مدرن سازی به لطف ایرانی ها
پژو پارس در ابتدای ورود به بازار، با همان داشبورد و تریم داخلی پژو ۴۰۵ به دست مشتری هایش رسید. در آن زمان، تنها با تغییر برخی جزییات همچون نصب قطعات طرح چوب، پشت آمپر جدید و تعویض فرمان، سعی کرده بودند پارس را لوکس تر و متفاوت از ۴۰۵ نشان دهند. با این حال، استانداردهای جدید که خودروسازان را ملزم به نصب کیسه هوا برای هر دو سرنشین جلو کرد، ایران خودرو را به فکر طراحی داشبوردی جدید برای خانواده پژو ۴۰۵ و پارس انداخت. این داشبورد طراحی مدرن تری نسبت به نمونه قبلی دارد و امکان نصب ایربگ سرنشین کناری هم در آن فراهم شده است. بنابراین می توان گفت که طراحی داخلی پژو پارس LX به لطف تغییرات به وجودآمده در سال های اخیر، حس و حال تازه تری نسبت به طراحی خارجی خودرو دارد.
از جمله دیگر تغییرات مثبت در داشبورد جدید پارس می توان به دیجیتال شدن پنل تنظیمات سیستم تهویه و استفاده از پنل بزرگ برای دیسپلی سیستم صوتی اشاره کرد که امکان نصب مانیتور چندرسانه ای فابریک هم در آن فراهم شده است. در کنار بازطراحی رودری ها که ارگونومی بهتری نسبت به قبل دارند، غربیلک فرمان هم در مدل های جدید پژو پارس ارتقا یافته است و دکمه های کنترل سیستم صوتی هم بر روی آن دیده می شوند. پس زمینه صفحه کیلومتر هم طراحی جدیدی دارد و جذاب تر از قبل به نظر می رسد. اگرچه مجموع تغییرات انجام شده در فضای کابین پژو پارس LX را مثبت باید دانست، اما متأسفانه کیفیت اجرا و مونتاژ به قدری پایین است که عملاً خرید پژو پارس LX حس مرغوبیت کم تری نسبت به بسیاری از خودروهای ارزان قیمت چینی به شما می دهد!
امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس LX : کافی اما نه کامل
خرید پژو پارس LX سبب نمی شود که شما فول آپشن ترین و کامل ترین محصول ایران خودرو را سوار شوید! LX یک تیپ میان رده از پژو پارس است و از نظر قیمت هم در میانه سبد محصولات ایران خودرو قرار می گیرد. طبیعتاً نباید انتظار وجود آپشن های خودروهای گران تر همچون دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوقدار را در پارس LX داشت، اما یک پله از پژو ۴۰۵ و سمند هم بالاتر می ایستد. سنسورهای دنده عقب، روکش چرمی فرمان، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث هندزفری، قابلیت تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو، دماسنج هوای بیرون از کابین و قابلیت تاشوندگی برقی آینه های کناری از قابل توجه ترین آپشن های رفاهی پژو پارس LX هستند. سایر امکانات همچون تنظیم برقی آینه ها، شیشه بالابرهای برقی و چراغ های مه شکن جلو و عقب را هم که دیگر امروز به عنوان آپشن نمی توان به حساب آورد. در بحث ایمنی، پژو پارس LX خودروی خاصی نیست و مانند تمام خودروهای بازار، ۲ کیسه هوا و ترمز ABS، تنها داشته های آن برای حفاظت از جان سرنشینانش هستند. البته پارس از نظر ایمنی در تصادفات، چندان وضعیت قابل قبولی ندارد و طراحی اتاق آن به قدری قدیمی شده است که استحکام کافی را در برخوردها از خود نشان نمی دهد.
ویژگی های فنی پژو پارس LX: قبولی شهریور!
در دوران مدرسه اگر دانش آموزی نمی توانست در امتحانات خردادماه نمره لازم را برای قبولی به دست بیاورد، باید خود را برای امتحان تجدیدی در شهریورماه همان سال آماده می کرد. در نهایت، آن فرد با تلاش بیش تر و کسب نمره بالاتر از ۱۰، امتحان شهریور را پشت سر می گذاشت، اما هیچ گاه قبولی شهریور به اندازه قبولی خرداد دلچسب نبود! مشابه این داستان در بازار خودرو برای پژو پارس LX رخ داده است! استهلاک بالا، مصرف سوخت زیاد و مشکلات فنی مختلف همچون سوزاندن واشر سرسیلندر در پژو پارس های مجهز به موتور XU7 آن قدر مالکان این خودروها را در طول سال های متمادی آزرد که عملاً بسیاری از آن ها با فروش پارس، دیگر هیچ گاه به سراغ سایر تیپ های این خودرو نیامدند. خرید پژو پارس LX به واقع، دردسرهای بسیار کم تری نسبت به پژو پارس سال دارد، چراکه موتور TU5 یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ است که هم در بحث بازدهی و هم مصرف سوخت، به مراتب بهتر از XU7 ظاهر می شود. البته آن چند اسب بخار قدرت بیش تر پارس LX، در عمل تفاوت چندانی در شتابگیری آن نسبت به پارس سال ایجاد نکرده است. اما همان استهلاک کم تر سبب شده که پارس LX بسیار خوش نام تر از پارس سال باشد و در حالی که از نظر آپشن های رفاهی تفاوت خاصی میان این دو تیپ وجود ندارد، اختلاف قیمتی آن ها در بازار گاه به ۳۰ میلیون تومان هم می رسد.