بیتوجهی به شرایط لاستیک عمر آن را کوتاه میکند
راهکارهایی برای جلوگیری از ترک خوردگی تایر
ازجمله دلایل ترک خوردن لاستیک خودرو ، سایش ناشی از پارک کردن درکنار لبههای پیادهرو و دیوار، استفاده بیش از حد تمیزکنندهها یا پوششهای محافظ تایر است که سهوا در برخی روشهای تمیز کردن تایر و محافظت از آن به کار گرفته میشوند.
به گزارش منیبان، ازجمله دلایل ترک خوردن لاستیک خودرو ، سایش ناشی از پارک کردن درکنار لبههای پیادهرو و دیوار، استفاده بیش از حد تمیزکنندهها یا پوششهای محافظ تایر است که سهوا در برخی روشهای تمیز کردن تایر و محافظت از آن به کار گرفته میشوند. مشخص است که قرار گرفتن در معرض آفتاب و تمیز کردن بیش از حد تایرها، موجب ترک خودرن لاستیک میشود. در این موارد سطحی از لاستیک که رو به بیرون است، بیشترین آسیب را خواهد دید درحالی که سطح رو به داخل به ندرت تحتتاثیر قرار میگیرد. موادشیمیایی بهکاررفته ضدفرسودگی که در ترکیبات لاستیکی استفاده میشوند، هنگامی که تایرها در حرکت هستند بر آنها تاثیرگذار خواهند بود. کشش مکرر ترکیب لاستیک بهمقاومت در برابر ایجاد ترک خوردگی لاستیک کمک میکند. از این رو لاستیکهایی که به ندرت استفاده میشوند یا مسافت پیموده شده سالانه کمی دارند، احتمالا دچار ترکخوردگی میشوند زیرا خودرو مدت طولانی پارک بوده و استفاده نکردن از سیستم ضدفرسودگی باعث ترک و از بین رفتن لاستیک خواهد شد. در چنین شرایطی بسیاریاز صاحبان وسیلهنقلیه موتوری و تفریحی که مسافتهای کوتاهی را در سال طی میکنند و نمیتوانند وسایل نقلیه را در یک گاراژ یا محیط مسقف همراه با سایه قرار دهند، حداقل کاری که میتوانند انجام دهند، استفاده از روکش لاستیک برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و گرد و غبار است. ضمانتنامههای تولیدکنندگان تایر در خارج ایران به طور معمول ترکخوردگی را برای مدت چهارسال از تاریخ تولید یا از تاریخ خرید لاستیک تحت پوشش قرار میدهند. اما در موارد مشابه داخلی به ندرت شرکتهای تولیدکننده یا واردکننده ترکخودرن لاستیک خودرو را تحت پوشش قرار میدهند. بارها شاهد مواردی از این قبیل بودیم که شرکتهای تولیدکننده داخلی مواردی را که درواقع ضعف تایر محسوب میشود، تحت پوشش گارانتی قرار نمیدهند. بهعنوانمثال در مواردی وجود ترک در لاستیک خودرو میتواند پوشش ضمانت تولیدکننده را باطل کند و دلیل آن در روشهای نادرست نگهداری تایر خلاصه میشود. رانندگی با تایر صاف یا تایری که بیش از حد استفاده شده باشد، باعث کشش بیش از حد ترکیب لاستیک میشود و ممکن است منجر به ایجاد ترک شبیه ترکهای سطحی شود. اگر بازرسی داخلی تایر به وضوح نشان دهد که ترکها به دلیل شرایط نگهداری و استفاده نادرست از آن بوده است، ممکن است ضمانت تولیدکننده اعمال نشود. دربیشاز 90درصد موارد، نگهداری نامناسب از تایر، علت اصلی ترک خوردن لاستیک خودرو بهشمار میرود. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که جادهها، بزرگراهها، اتوبانها و ... که در آن رانندگی میکنید، در اکثر نقاط استاندارد نیستند که همین موضوع عامل مهمی در کاهش طول عمر تایرها بهشمار میرود. در سالهای اخیر و با ورود گسترده خودروهای سواری از کشورهای اروپایی و شرق آسیا و استفاده از تایر با ابعاد مختلف، این موضوع بیشتر نمایان شده البته نباید از این موضوع نیر غافل شد که استانداردهای رانندگی در جادههای ایران با بسیاری از کشورهای خارجی متفاوت است. بنابراین پیشنهاد میشود همیشه باد لاستیکها را با توجه به استانداردهای هر تایر (PSI) تنظیم کنید، همچنین تا جایی که برایتان مقدور است از رانندگی و تردد در مسیرهای ناهموار اجتناب ورزید.