فیدلیتی یا جک S5 فیس لیفت TGDI؟
هنوز مدت زیادی از معرفی دیگنیتی نگذشته بود که بار دیگر گروه بهمن با معرفی فیدلیتی سر و صدای زیادی به پا کرد و توانست بازار کراس اوور های چینی را حال و هوای تازه ای ببخشد. فیدلیتی در واقع همان جتور X70 است که گروه بهمن و کمپانی جتور برای در امان ماندن از تحریم های آمریکا تصمیم گرفتند تا این خودرو را همانند دیگنیتی در بازار ایران با نام مستعار فیدلیتی پرایم عرضه کنند.
به گزارش منیبان به نقل از خودرونویس، گفتنی است که جتور یکی از نشان های زیرمجموعه کمپانی چری به شمار می رود و با مونتاژ کراس اوور X70 در ایران، اولین حضور خود در بازار کشورمان را تجربه می کند.
در مقابل کرمان موتور نیز که حسابی از بازار فروش کراس اوور محبوب خود یعنی جک S5 اتوماتیک رضایت داشت، برای عقب نماندن از قافله و باقی ماندن در میدان رقابت، دست به عرضه نسخه فیس لیفت جک S5 با پیشرانه جدید زد.
طراحی ظاهری فیدلیتی و جک S5
کار را با نگاه به چهره فیدلیتی آغاز میکنیم.
طراحی فیدلیتی بهمن موتور با استفاده از خطوط طراحی شکسته در نمای های مختلف، جسارتی جالب توجه داشته و در نگاه بیننده حس اعتماد به نفس را برانگیخته میکند. در کل می توان گفت که به علت شباهت طرح ظاهری فیدلیتی با کیا سورنتو (نمای جلو) و هیوندای سانتافه (نمای عقب)، چهره این خودرو از تمام زوایا گیرا و جذاب بوده و می تواند رضایت طیف وسیعی از مشتریان ایرانی را جلب کند.
در ارتباط با جک S5 اما باید اذعان داشت که تا حدود بسیار زیادی با همان چهره و ترکیب آشنای قبل طرف هستیم؛ تنها با نگاه به دماغه خودرو و دیدن جلوپنجره و سپر جدید است که متوجه تمایز S5 فیس لیفت با نمونه قبلی خواهید شد و به نظر می رسد برای تکرار تمام موفقیت های S5، نیاز به تغییرات گسترده تری بود؛ حداقل برای رقابت با گزینه هایی همچون دیگنیتی، فیدلیتی، سوئیست DX3 و… .
در مورد کابین دو خودرو نیز دقیقا تفاوت سال طراحی آنها به چشم میآید؛ جایی که در فیدلیتی شاهد کابینی نسبتا لوکس با خطوط صاف و زوایای شارپ هستیم که بی شباهت به طراحی محصولات آئودی نیز نیست و در مقابل در S5 نیوفیس شاهد همان طراحی سالخورده هستیم که تا حدود بسیار زیادی به طراحی ix35 نسل قبل شباهت دارد.
تنها نکته ای که در کابین S5 تغییر کرده است استفاده از تریم دو رنگ برای نسخه فیس لیفت بوده و کروز کنترل نیز به صورت فابریکی به لیست آپشن های این خودرو افزوده شده است.
بررسی تجهیزات فیدلیتی و جک S5
از امکانات رفاهی و ایمنی فیدلیتی می توان به مواردی همچون کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی، رینگهای ۲۰ اینچی آلمینیومی، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، رادار هشدار نقطه کور، رادار هشدار خروج از بین خطوط، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پد شارژ بی سیم تلفن همراه هوشمند، درب صندوق عقب برقی با سنسور تشخیص حرکت پا، سقف پانوراما، استارت دکمهای، صندلی های برقی جلو با گرمکن، کیلومتر شمار دیجیتال، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل پایداری و کروز کنترل اشاره نمود.
اما بی تردید برگ برنده اصلی فیدلیتی بهمن موتور، ارائه آن در نسخه ۷ نفره است. این ویژگی که به معنای کابین بزرگ، جادار و خانوادگی فیدلیتی است، در بین هیچ یک از رقبای آن یافت نمی شود و با توجه به علاقه ایرانیان به کراس اوورهای هفت نفره، به سادگی می تواند شرایط را به نفع محصول جدید گروه بهمن تغییر دهد.
در مورد امکانات جک S5 جدید نیز می توان به مواردی همچون پوشش چرمی صندلی ها، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف، کروز کنترل، چهار کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم پایش فشار باد لاستیک، ترمز پارک برقی، چراغ های روشنایی در روز، گرمکن صندلیهای جلو، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، سامانههای کمکی در سربالایی و کنترل پایداری، سیستم ورود و استارت بدون کلید و سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو اشاره کرد.
بررسی مشخصات فنی فیدلیتی و جک S5
تامین قوای محرکه فیدلیتی بر عهده یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که برای انتقال قدرت خود به چرخ های جلو، با یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه کوپل شده است. حداکثر توان این پیشرانه معادل ۱۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن نیز معادل ۲۳۰ نیوتون متر است. باید گفت عملکرد مجموعه پیشرانه و گیربکس فیدلیتی، خوب و مناسب (به خصوص در نمونه ۵ نفره) ارزیابی میگردد و همچنین عملکرد سیستم ترمز و تعویض دنده ها نیز بسیار خوب و رضایت بخش است.
قلب تپنده جک S5 فیس لیفت بر خلاف نسل قبل که یک پیشرانه ۲ لیتری توربو بود، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDI با تزریق مستقیم سوخت است که ۱۷۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتون متر گشتاور خروجی خود را از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ های جلو میرساند؛ نکته حائز اهمیت این است که قدرت این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ حدود ۱۰ اسب بخار کاهش یافته و به عدد حدودا ۱۶۰ اسب بخار می رسد. این پیشرانه جدید که با نام توربو جی دی آی و کد فنی HFC4GC1 شناخته میشود، علاوه بر داشتن شتاب و توان مناسب، مصرف سوخت کمتری نیز نسبت به نسل قبل دارد. جک S5 سواری قابل قبولی دارد و سیستم تعلیق آن نیز ضربات و کوبش های آزار دهنده ای را به کابین و سرنشینان منتقل نمی کند.
سخن پایانی
در آخر می توان گفت که با در نطر گرفتن تمام موارد باید فیدلیتی را برنده این رقابت اعلام کرد.
جک S5 اگرچه هنوز در بین رقبای هموطنش حتی با وجود پیشرانه ۱.۵ لیتری نیز، قدرتمند ترین گزینه محسوب می شود، اما فاکتورهای مهمی همچون طراحی ظاهری و داخلی، فضای کابین و امکانات نیز وجود دارند که بی شک در این زمینه ها جک S5 بخصوص با چهره سالخورده و تکراری اش، در پس رقبا قرار میگیرد.