مزایا و معایب خرید ساینا S و کوییک S

ساینا S و کوییک S دو مدل از جدیدترین محصولات سایپا در بازار خودرو هستند که این روزها مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته اند.

مزایا و معایب خرید ساینا S و کوییک S
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان به نقل از اسب بخار، پلت فرم X200 که ابتدا با خودروی  تیبا  به مردم معرفی شد و بعدها نوادگان آن،  ساینا  و  کوییک ، هم به بازار آمدند، اکنون در نیمه عمر خود، به نسخه های تکامل یافته  ساینا  S  و کوییک  S  رسیده است. شاید تعداد فیس لیفت هایی که در سال های اخیر از خودروسازان داخلی دیده ایم کم نبوده اند، اما سایپا معتقد است  ساینا  S  و کوییک  S  افزون بر تغییرات ظاهری، در باطن نیز تغییرات مثبتی را تجربه کرده اند.

اکنون می خواهیم ببینیم آیا این دو فیس لیفت با توجه به اختلاف قیمتی که با ساینا و کوییک معمولی دارند، از ارزش خرید برخوردار هستند یا نه. در حقیقت، خرید آن ها چه مزایا و معایبی دارد و با انتخاب هر یک از آن دو، چه ویژگی ها و آپشن هایی به دست می آوریم.

طراحی ساینا S و کوییک S: به‌روز و متفاوت

اولین بخش از یک پروژه فیس لیفت، تغییرات ایجادشده در طراحی ظاهری خودروست. کمپانی خودروساز معمولاً با دریافت بازخوردها از مشتریان، اقدام به برطرف کردن ایرادهای طراحی یک محصول می کند. از بین  ساینا  S  و کوییک  S  آن طور که به نظر می رسد، مدل سدان تغییرات بیش تری را تجربه کرده است. عمده تغییرات در ساینا S به نمای عقب خودرو اختصاص یافته اند، چراکه نسل اول ساینا با انتقادهای فراوانی در طراحی قسمت عقب مواجه بود. اما نقد بخش عقب طراحی ساینا سبب نشده است سایپا از به روز رسانی نمای جلو غافل بماند و خوشبختانه تغییرات مفیدی را هم در نمای جلو ترتیب داده است. اولین نکته ای که جلب توجه می کند این است که طراحان سایپا با هوشمندی تمام، قالب های اصلی بدنه را دست نخورده باقی گذاشته اند. به گونه ای که، چراغ ها، گلگیرهای جلو و کاپوت ساینا S عملاً با سایناهای قدیمی مشترک اند و جلوپنجره به لطف قاب کرومی و شبکه لانه زنبوری، فرم مدرن تری پیدا کرده است. سپر جلوی ساینا S اسپرت تر از قبل شده است و دی لایت های مشترک با کوییک را هم در کنار پروژکتورها می توان مشاهده کرد. اگرچه چراغ های جلوی ساینا S نکته جدیدی را در برنمی گیرند، اما هنوز هم می توان طراحی این چراغ ها را زیبا و به روز دانست. آن طرف، تنها قسمت تغییر یافته در طراحی بیرونی کوییک S نیز نمای جلو خودروست. جایی که به گفته شرکت سایپا، الگوبرداری از یوزپلنگ ایرانی را در چهره کوییک S می توان مشاهده کرد. بازطراحی سپر و جلوپنجره سبب شده است چهره کوییک S نسبت به مدل های پیشین، حالت تهاجمی تری به خود بگیرد.

  • ساینا S

  •  کوییک S

در نمای کناری  ساینا  S  و کوییک  S  عملاً هیچ تغییری نسبت به نسخه های قبلی لمس نمی شود. سایپایی ها حتا از چسباندن یک برچسب یا لوگوی اختصاصی در این قسمت هم امتناع کرده اند. طراحی آینه ها، دستگیره درها، چراغ راهنمای گلگیر و حتا قالپاق ها کاملاً مشابه مدل های قبلی است. این که سایپا هنوز قصد ندارد ساینا S را با دستگیره های آسان بازشو و رینگ آلومینیومی عرضه کند، حقیقتاً جای تعجب و تأسف دارد. کوییک S هم به طور استاندارد فاقد رینگ های آلیاژی است. اما در نمای عقب، رنسانس طراحی ساینا S را می توانیم مشاهده کنیم؛ بخش عقب ساینا S یک طراحی جنجال برانگیز دارد، به گونه ای که، از همان ابتدای رونمایی، بسیاری از افراد اتهام کپی برداری از خودروهای معروف را به آن نسبت دادند. اما به نظر می آید که طراحان سایپا در این بخش، فقط در راستای رفع نقص ظاهری مدل های قبلی تلاش کرده اند! اولویت تیم طراحی در این بخش این بوده است که با بزرگ کردن چراغ ها و دیگر اجزا، عرض کم ساینا را پوشش دهند. اما این تلاش آن ها بیش از آن که به ارتقای ظاهری خودرو بیانجامد، چهره ای عجیب و نأمانوس به ساینا S بخشیده است. در این میان، طراحی قطعاتی همچون دیفیوزر عقب هم چندان تناسبی با ماهیت اقتصادی ساینا S ندارد و گویی از قطعه ای افتر مارکت برای این بخش استفاده کرده اند! برخلاف ساینا S، طراحی عقب کوییک S اصلاً تفاوتی با کوییک های معمولی ندارد. در حالی که، انتظار می رفت حداقل در جزییات سپر و چراغ های عقب تغییراتی ایجاد شود. با توجه به رویکرد تیم طراحی سایپا، می توان این طور استنباط کرد که آن ها کاملاً از طراحی عقب کوییک رضایت داشته اند.

  • ساینا S

  • کوییک S

کابین ساینا S و کوییک S: تغییرات اندک

در روزهای اول که شایعات مربوط به عرضه  ساینا S و کوییک S  شنیده می شد، این تصور پیش آمد که این دو محصول با کابین جدید و بازطراحی شده روانه بازار خواهند شد، اما گذر زمان نشان داد که سایپایی ها فعلاً قصد ندارند داشبورد جدیدشان برای خانواده X200 را بر روی نسخه های پایه (S) از ساینا و کوییک جدید نصب کنند. داشبورد نصب شده در  ساینا S و کوییک S  دقیقاً همان نمونه موجود در مدل های قدیمی است. هیچ تغییری هم در طراحی کلیدها و تجهیزات آن به وجود نیامده است. دیگر بخش های کابین همچون رودری ها و صندلی ها هم دست نخورده باقی مانده اند، اما دو تغییر اصلی کابین در این دو خودرو، پیش روی راننده قرار دارند. تغییر اول، غربیلک فرمان جدید است که قبلاً آن را در نسخه های اتوماتیک کوییک و ساینا هم دیده بودیم.

  • ساینا S

  • شرایط و برنامه فروش ساینا S و کوییک S سایپا بر اساس قوانین جدید

البته این بار در  ساینا S و کوییک S  دکمه های اینترفیس و کروز کنترل از روی فرمان حذف شده اند. تغییر دوم در کابین  ساینا S و کوییک S  را می توان صفحه کیلومتر جدید دانست. صفحه کیلومتری که به شکل ترکیبی از آمپرهای آنالوگ و دیجیتال طراحی شده است و نورپردازی و گرافیک به مراتب جذاب تری نسبت به صفحه کیلومترهای طرح قدیم ساینا و کوییک دارد. لازم به ذکر است که فهرست آپشن های رفاهی و ایمنی  ساینا S و کوییک S  نسبت به ساینا و کوییک معمولی تغییر خاصی نکرده اند و ای کاش شرکت سایپا همزمان با عرضه نسخه استاندارد (S) از ساینا و کوییک جدید، نسخه فول آپشن (G) آن ها را هم به بازار می فرستاد تا حق انتخاب بیش تری برای مشتریان به وجود آید.  

مشخصات فنی ساینا S و کوییک S: قلب تپنده قدیمی، سیستم برق جدید

امروز دیگر در صنعت خودروسازی مفهوم فیس لیفت فقط به تغییرات ظاهری محدود نمی شود، بلکه انتظارها از خودروسازان این است که در یک پروژه فیس لیفت، قوای محرک و بخش های فنی را هم مورد باز بینی قرار دهند. این اتفاق در دو خودروی  ساینا  S  و کوییک  S  به نوعی در بخش قطعات الکترونیک و سیستم برق آن ها به وقوع پیوسته است. اولین تغییر ایجادشده در این بخش، تغییر دریچه گاز از نوع مکانیکی به الکتریکی است؛ تغییری که البته به مذاق برخی خریداران خوش نیامده و روایت هایی از تأخیر در گاز خوردن این خودروها شنیده ایم. تغییر مهم دیگر، ارتقای استاندارد آلایندگی  ساینا  S  و کوییک  S  است. این دو خودرو اکنون قادر به پاس کردن استاندارد یورو ۵ شده اند. ارتقای استاندارد آلایندگی بدون هیچ تغییری در خروجی پیشرانه M15 مگا موتور اتفاق افتاده است و این پیشرانه ۸ سوپاپ، همچنان ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده در پیشرانه M15 موجود بر روی  ساینا  S  و کوییک  S  را وجود سیستم مدیریت یکپارچه موتور و استفاده از نسل جدید ECU در این خودروها باید دانست که به واسطه آن، فرایندهای جرقه زنی و پاشش سوخت به شکل بهینه اتفاق می افتند. این تغییرات، که بیش تر جنبه نرم افزاری دارند، به منظور تطبیق بهتر موتور با استاندارد آلایندگی جدید و نصب دریچه گاز برقی اعمال شده اند. 

ساینا S و کوییک S

جعبه دنده  ساینا  S  و کوییک  S   هم تفاوت خاصی با مدل های قبلی ندارد و هنوز از همان نسخه ۵ سرعته دستی در این خودروها استفاده می شود. اما طبق ادعای تیم مهندسی سایپا، مهم ترین اصلاحات فنی ایجادشده در پروژه فیس لیفت ساینا و کوییک، به ساختار برق و الکترونیک آن ها بازمی گردد. سیستم برق  ساینا  S  و کوییک  S  به صورت یکپارچه درآمده و از سامانه موسوم به BCM در آن استفاده کرده اند. این سیستم که به نوعی شبیه به سامانه مولتی پلکس مورد استفاده در سیستم برق محصولات  ایران خودرو  است، افزون بر دوام و کارایی بهتر، امکان اضافه کردن آپشن های جدید همچون کروز کنترل را به شکل فابریکی به ساینا و کوییک فراهم می آورد. البته پیش تر هم شاهد نصب آپشن های افتر مارکت همچون کروز کنترل توسط مالکان بر روی ساینا و کوییک بوده ایم، اما با تغییرات جدید، می توان این تجهیزات را به شکلی اصولی بر روی خودرو سوار کرد. جدا از تغییرات برقی، سایپا مدعی است که بر روی عایق بندی کابین هم در دو محصول جدیدش کار کرده است و به این ترتیب، سکوت و آرامش بیش تری در اتاق  ساینا  S  و کوییک  S  حس می شود.      

کابین ساینا S و کوییک S چه تغییراتی کرده است؟

دو تغییر اصلی کابین در این دو خودرو، پیش روی راننده قرار دارند. تغییر اول، غربیلک فرمان جدید است که قبلاً آن را در نسخه های اتوماتیک کوییک و ساینا هم دیده بودیم. البته این بار در  ساینا S و کوییک S  دکمه های اینترفیس و کروز کنترل از روی فرمان حذف شده اند. تغییر دوم در کابین  ساینا S و کوییک S  را می توان صفحه کیلومتر جدید دانست.

مشخصات فنی ساینا S و کوییک S چیست؟

ارتقای استاندارد آلایندگی بدون هیچ تغییری در خروجی پیشرانه M15 مگا موتور اتفاق افتاده است و این پیشرانه ۸ سوپاپ، همچنان ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد.

مهم ترین تغییر فنی ساینا S و کوییک S چیست؟

مهم ترین اصلاحات فنی ایجادشده در پروژه فیس لیفت ساینا و کوییک به ساختار برق و الکترونیک آن ها باز می گردد. سیستم برق  ساینا S و کوییک S  به صورت یکپارچه درآمده است و از سامانه موسوم به BCM در آن استفاده کرده اند.


ت ت
کدخبر: 35906 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها