احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی + جزئیات

مهدی دادفر گفت: شورای رقابت شناختی از بازار خودرو ندارد و به همین دلیل اکنون با قیمت‌گذاری دستوری ۲ خودروساز بزرگ کشور را زمین‌گیر کرده است.

احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی + جزئیات

به گزارش منیبان، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  از احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی به‌دلیل دخالت شورای رقابت در اجرای طرح مجلس خبر داد و گفت: اگرچه آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم تأثیر ۷۰ درصدی و صفر کیلومتر۳۰ درصدی بر کاهش قیمت خودروهای خارجی خواهد داشت، اما با دخالت شورای رقابت در تعیین تیراژ واردات این خودروها، احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی نیز وجود دارد.

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای بررسی طرح کمیسیون صنایع برای واردات خودرو در صحن علنی مجلس، فعالان صنفی و کارشناسان نسبت به پیامدهای منفی اجرای آن بر بازار خودرو هشدار می‌دهند.
طرح ساماندهی تولید و بازار خودرو، پس از ۲ بار ایراد شورای نگهبان، نهایی شده و امروز یا سه‌شنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت. مناقشه‌برانگیزترین بخش این طرح به اصلاحیه ماده ۴ آن مربوط است که تأکید دارد؛ هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالاها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی، هیبریدی یا بنزینی و گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی ۳ ستاره و بالاتر، براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود، اقدام کند.

مهدی دادفر افزود: قیمت روز یک خودروی سانتافه فول آپشن مدل ۲۰۲۱ حدود ۴۰ هزار دلار و سانتافه هیبریدی ۳۰ هزار دلار است که با درنظر گرفتن دلار ۲۷ هزار تومانی به ۸۱۰ میلیون تومان و با لحاظ تعرفه و حقوق گمرکی ۱۰۰ درصدی به اضافه ۱۰ درصد ارزش‌افزوده و ۱۰ درصد عوارض و سود واردکننده به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد؛ درحالی‌که اکنون قیمت یک خودروی سانتافه مدل ۲۰۱۷با ۷۰ هزار کارکرد در بازار یک‌ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. افت هرساله ماشین خارجی حداقل ۵۰۰ هزار تومان کمتر از مدل صفر است. او با بیان اینکه درصورت آزادسازی واردات در ابتدا عرضه خودروهای وارداتی سنگین و بیش از کشش تقاضای بازار(بیش از ۵۰ هزار دستگاه) خواهد بود، افزود: با وجود این اگر قرار باشد شورای رقابت تعداد خودروهای وارداتی را مشخص کند، قیمت خودروهای خارجی نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه احتمال افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها نیز وجود دارد.

دادفر با بیان این که با دخالت شورای رقابت باید به استقبال افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی برویم، گفت: شورای رقابت شناختی از بازار خودرو ندارد و به همین دلیل اکنون با قیمت‌گذاری دستوری ۲ خودروساز بزرگ کشور را زمین‌گیر کرده است. او با بیان این که اگر آزادسازی خودروهای صفر کیلومتر برای همه به رسمیت شناخته شود، احتمال کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها نیز وجود دارد، گفت: با دخالت شورای رقابت، انحصار در واردات خودرو تشدید شده، قیمت‌ها افزایش یافته و بازار خودرو به هم می‌ریزد. این شورا پشت درهای بسته تصمیم می‌گیرد و اگر قرار باشد پای شورای رقابت به این طرح باز شود، تصویب نشدن این طرح بهتر است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: این که مثلا شورای رقابت بگوید هر ۶‌ ماه یک‌بار ۳۰ هزار دستگاه خودرو باید وارد شود، چالش اصلی این است که این تعداد خودرو باید توسط چه کسانی وارد و چگونه توزیع شود و این امر خود منشأ فساد در واردات خودرو خواهد شد و به نابسامانی این بازار دامن می‌زند. توزیع عادلانه فرصت‌ها با مصوبات شورای رقابت ممکن نیست و حجم مفاسد و پرونده‌های واردات خودرو را افزایش می‌دهد.

ت ت
کدخبر: 37883 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها