حذف قرعه کشی ایران خودرو و سایپا با عرضه اولیه بُن خودرو!
قرعه کشی ایران خودرو و سایپا روش کارآمدی برای رسیدن خودرو به دست متقاضیان واقعی و دور کردن دلالان از بازار نیست و وزیر صنعت کمر همت به حذف این روش گرفته است. در این شرایط پیشنهادات خلاقانه ای همچون عرضه اولیه بُن خودرو می تواند گره گشای این مساله باشد.
به گزارش منیبان، فاطمی امین وزیر جدید صنعت از طرح جدید این وزارتخانه برای مدیریت بازار خودرو خبر داده و گرچه رونمایی از این طرح را به ۲ هفته آینده موکول کرده اما بازار پیشنهادات و گمانه زنی ها درباره این طرح داغ شده است.
پیشنهاداتی از قبیل آزادسازی همزمان واردات خودرو و قیمت گذاری خودرو، حذف روش قرعه کشی برای فروش خودروهای صفر کیلومتر و پیشنهاد خلاقانه جایگزین کردن عرضه اولیه بُن خودرو به جای فروش با قرعه کشی.
روزنامه دنیای اقتصاد در بخشی از گزارش خودرویی امروز خود روش خلاقانه جایگزین قرعه کشی ایران خودرو و سایپا را به قلم مهدی نصرتی کارشناس اقتصادی به این صورت تشریح کرده است؛ مسیر و روشی که در عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس مورد استفاده قرار میگیرد میتواند در عرضه خودرو نیز استفاده شود.
عرضه اولیه بن خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
اگر فرض را بر این بگذاریم که یک دستگاه خودرو به طور مثال ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین برای این خودرو، ۸۰ میلیون بن به ارزش هر بن یک تومان عرضه میشود.
متقاضیان میتوانند در این عرضه ثبتسفارش کنند و به هرکسی تعداد معدودی بن میرسد. به این ترتیب از پولی که متقاضیان بابت خودرو پرداخت میکنند ۸۰ میلیون تومان به ازای هر خودرو به خودروساز میرسد.
در مرحله بعد بازار ثانویه برای این بنها تشکیل میشود. کسانی که واقعا قصد خرید خودرو دارند، باید وارد این بازار ثانویه شوند و از بقیه مردم بن بخرند تا اینکه بتوانند به ۸۰ میلیون بن برسند و خودرویشان را از خودروساز تحویل بگیرند. روشن است که قیمت این بنها در بازار ثانویه بالا میرود تا جایی که قیمت خرید خودرو از طریق بن، نزدیک قیمت بازار میشود.
شایان ذکر است دنیای اقتصاد نیز در این گزارش از حذف احتمالی قرعه کشی ایران خودرو و سایپا در نیمه دوم امسال خبر داده و نوشته است؛ با توجه به اظهارات وزیر صمت پیشبینی میشود که قرعهکشی خودرو در ماههای باقیمانده از سال ۱۴۰۰ از دستور کار خودروسازان خارج شود.