حاکمان بازار بیت کوین چه کسانی هستند؟ / نقطه ضعف شبکه بیت‌کوین چیست؟

درحالی‌که محبوبیت بیت‌کوین به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است، اما قسمت اعظم آن تحت مالکیت اقلیت کمی است. براساس تحقیقات، ۱۰ هزار سرمایه‌گذار برتر در بیت‌کوین، کنترل ۳۰ درصد از ارزهای دیجیتال در گردش را در دست دارند.

حاکمان بازار بیت کوین چه کسانی هستند؟ / نقطه ضعف شبکه بیت‌کوین چیست؟

به گزارش منیبان، علاقه‌مندان به کریپتوکارنسی از همان روزهای اولیه به وجود آمدن بیت‌کوین به دنبال این هستند که بزرگترین مالکان و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین چه کسانی هستند. تعیین تمرکز مالکیت می‌تواند اندکی دشوار باشد، زیرا بسیاری از بزرگترین آدرس‌ها اغلب نشان‌دهنده افراد نیستند، بلکه صرافی‌ها و سایر نهادهایی هستند که بیت‌کوین را به نمایندگی از سرمایه‌گذاران دیگر نگهداری می‌کنند.

با این حال با استفاده از روش‌هایی جدیدی در جمع‌آوری داده‌ها، موفق شدند که آدرس‌های متعلق به افراد و واسطه‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند. در پایان سال گذشته ۵.۵ میلیون بیت‌کوین تحت کنترل گروه خاصی بوده است و این عدد اخیرا به ۸.۵ میلیون میلیون افزایش یافته است.

میزان تمرکز بیان شده احتمالا کمتر از میزان واقعی آن برآورد شده است، زیرا امکان شناسایی بسیاری از آدرس‌های بزرگ و ایجاد تمایز میان آنها مشکل است. به‌عنوان مثال، داده‌ها مالکیت بیت‌کوین‌های اولیه که در حدود ۲۰۰۰۰ آدرس نگهداری می‌شوند را به یک شخص (ساتوشی ناکاموتو) اختصاص نمی‌دهند و آنها را متعلق به ۲۰۰۰۰ فرد مختلف می‌دانند. درحالی‌که امکان دارد این تعداد آدرس اشاره شده متعلق به یک فرد باشد.

داده‌ها نشان می‌دهد که تمرکز ماینرها حتی عمیق‌تر است. پژوهشگران دریافتند که تنها ۰.۱ درصد (حدود ۵۰ ماینر) ۵۰درصد از ظرفیت استخراج را کنترل می‌کنند. از طرف دیگر ۱۰ درصد از ماینرهای برتر، ۹۰ درصد از ظرفیت استخراج بیت‌کوین را در اختیار دارند.

 

نقطه ضعف شبکه بیت‌کوین چیست؟

چنین تمرکز بالایی می‌تواند سبب آسیب‌پذیر شدن شبکه بیت‌کوین شود. زیرا که درصد بسیار کمی کنترل ۵۰ درصدی بر آن دارند. این موضوع حتی می‌تواند رشد‌های قیمتی شدید و یا ریزش‌ و سقوط قیمتی عمیق را تنها با تبانی درصدی از این ماینردارها رقم بزند.

نتایج نشان می‌دهند که باوجود توجه قابل توجهی که بیت‌کوین در چند سال اخیر به خود جلب کرده است، اکوسیستم بیت‌کوین همچنان تحت سلطه بازیگران بزرگ و متمرکز است، خواه استخراج‌کنندگان بزرگ، دارندگان بیت‌کوین یا صرافی‌ها». این تمرکز ذاتی بیت‌کوین را مستعد ریسک سیستماتیک می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که بیشتر سود حاصل از افزایش پذیرش این بازار، احتمالاً به طور نامتناسبی نصیب مجموعه کوچکی از سرمایه‌گذاران می‌شود.

 

بیت‌کوین به رسالت خود می‌رسد؟

این موضوع با رسالت و هدف به وجود آمدن بیت‌کوین در تضاد است. یکی از اهداف خلق این ارز از بین بردن تمرکز و ایجاد سیستم مالی غیرمتمرکز می‌باشد اما با تجمع قسمت بالایی از این دارایی در دست گروهی کوچک، قسمتی از این هدف برآورده نشده است.

این موضوع در بعضی از رمزارزهای دیگر نیز به وضوح دیده می‌شود. به طور مثال ۸۰ درصد از ارز دیجیتال سولانا، در دست تیم سازنده آن است. این موضوع یکی از انتقاداتی است که به این ارز وارد می‌شود. با وجود همچین تمرکزی احتمال دستکاری در قیمت توسط گروه خاص بالاتر است. معمولا چنین خصوصیتی در هر کوینی یک ضعف محسوب می‌شود.


ت ت
کدخبر: 46132 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها