آیا شست و شوی انژکتورهای سوخت لازم است یا نه؟
ا کثیف شدن انژکتورها مصرف سوخت بیش تر می شود و در نتیجه این افزایش، سوخت، نسوخته وارد منیفولد اگزوز می شود و به مرور زمان باعث می شود تا کاتالیست کارایی خود را از دست دهد و از کار بیافتد، به همین منظور نیاز است در دوره های مشخصی انژکتور ها شست و شو داده شوند.
به گزارش منیبان، با افزایش حساسیت بر محیط زیست و همچنین نیاز به افزایش توان موتور، سیستم پاشش سوخت در موتورهای بنزینی از حالت کاربراتوری (Carburetor) به حالت انژکتوری (Injection) تغییر پیدا کرد، این در حالی بود که خیلی قبل تر، از تکنولوژی تزریق سوخت توسط انژکتور در موتورهای دیزلی استفاده می شد.
وظیفه انژکتور، اتمیزاسیون و تزریق سوخت به صورت مستقیم به درون سیلندر (Gasoline Direct Injection) و یا تزریق سوخت درون منیفولد هوا (multi Point Injection) است. اتمیزاسیون و تزریق سوخت، افزایش توان، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد.
اگر انژکتور دچار گرفتگی شود و مسیر خروج سوخت در آن مسدود شود، موتور سوخت مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و توان نرمال خود را تولید نمی کند. به محض گرفتگی انژکتور، این مشکل توسط سنسورهای به کاررفته برای کنترل وضعیت موتور، تشخیص داده نمی شود و به دنبال آن چراغ چک یا Engine Light در پشت آمپر نمایش داده نمی شود. برای شناسایی این مشکل علائمی وجود دارد که راننده می تواند با دانستن آن ها تشخیص دهد که انژکتورها کثیف اند یا نه.
علائم تشخیص میزان درستی عملکرد انژکتورها
۱٫ کاهش تدریجی توان تولیدی موتور
۲٫ کاهش تدریجی تعادل موتور ( افزایش تدریجی لرزش موتور )
۳٫ افزایش مصرف سوخت
۴٫ سخت تر شدن فرآیند استارت وقتی موتور سرد است
ادامه دار شدن مشکل سوخت رسانی، فشار بیش تری را به موتور وارد می کند که در نتیجه، به موتور آسیب جدی وارد می شود. با کثیف شدن انژکتورها مصرف سوخت بیش تر می شود و در نتیجه این افزایش، سوخت ، نسوخته وارد منیفولد اگزوز می شود و به مرور زمان باعث می شود تا کاتالیست کارایی خود را از دست دهد و از کار بیافتد، به همین منظور نیاز است در دوره های مشخصی انژکتورها شست و شو داده شوند.
روش های شست و شوی نازل انژکتور
شست و شو با مواد شیمیایی
یکی از راه های شست و شوی انژکتورها به کارگیری مواد شیمیایی است که حلال هایی در خود دارند، این حلال ها رسوبات موجود در نازل های انژکتور را در خود حل می کنند.
برخی از این مواد شیمیایی به صورت مکمل در باک ریخته می شوند و با سوخت موجود در باک ترکیب می شوند. ترکیب به وجودآمده پس از عبور از پمپ بنزین به هر انژکتور وارد می شود و با خاصیت خود، جرم های موجود در نازل را در خود حل و وارد محفظه احتراق می کند. جرم ها همراه با سوخت در محفظه احتراق مشتعل می شوند و از راه اگزوز خارج می شوند.
برای برخی دیگر از این مواد، نیاز است ریل سوخت را از موتور جدا کرده و آن را به پمپ خاصی که مواد شیمیایی را پمپاژ می کند وصل کنیم. مواد شیمیایی پمپاژ شده از انژکتورها عبور می کنند و آن را شست و شو می دهند.
شست و شو با امواج فراصوت (Ultra Sound)
در این روش نیاز است انژکتورها از ریل سوخت جدا شوند و بر روی پایه ای قرار گیرند. انژکتور با یک ساطع کننده (Emitter) امواج فراصوت و همچنین اسپری حاوی حلال جرم مرتبط می شود. این روش در صورتی عملی می شود که حلال جرم تأثیری بر روی پاک سازی نداشته باشد.
آیا فیلتر سوخت (فیلتر بنزین) نمی تواند کثیفی های سوخت را جذب کند و از جرم گیری انژکتور جلوگیری کند؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که نوع و کیفیت فیلتر سوخت در کثیف شدن انژکتور تأثیر زیادی ندارد و هر انژکتوری به مرور زمان کثیف می شود و به شست و شو نیاز پیدا می کند.
فیلتر سوخت تنها از ورود ذرات بزرگ تر از ۱۰ میکرون به سیستم سوخت رسانی جلوگیری می کند، به این ترتیب، ذرات کوچک تر از ۱۰ میکرون وارد سیستم سوخت رسانی می شوند. نازل انژکتور قطرات سوخت را به کم تر از ۱ میکرون می رساند و سپس آن را تزریق می کند، این یعنی ذرات بزرگ تر از یک میکرون درون نازل انژکتور گیر می کنند و در آن جا انباشته می شوند. بنابراین خود انژکتور مانند یک فیلتر عمل می کند، اما با این تفاوت که پس از مدتی جرم های انباشته شده در آن، عملکردش را مختل می کند.
چه زمانی برای شست و شوی انژکتورها مناسب است؟
اگر در خودرو از سوخت مناسب و باکیفیت استفاده شود، زمان شست و شوی انژکتورها تقریباً هر ۵ سال یک بار و یا هر ۸۰ هزار کیلومتر می شود، اما اگر از سوخت معمولی و بی کیفیت در خودرو استفاده شود، دوره شست و شو کم تر می شود. به طور کلی بهتر است در صورت بروز علائم کثیفی انژکتور نسبت به شست و شوی آن اقدام کنید.