فاجعه «بیت‌کوین» در راه است

آن‌طور که معاون سابق بانک مرکزی درباره معمای رمزارزها به مسئولان هشدار می‎‌دهد فاجعه بیت‌کوین در راه است و خروج سرمایه شدت گرفته است، اگر اقدام عاجل صورت نگیرد، هم مردم و هم حاکمیت ضرر می‌کنند. دنیا با ابزار قانون این پدیده ناشناخته را مهار کرده است.

فاجعه «بیت‌کوین» در راه است

به گزارش منیبان، افزایش سرسام‌آور نرخ تورم در سال‌های اخیر موجب شده است، بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول‌شان سراغ برخی فعالیت‌های سفته‌بازی و دلالی روند و همین موضوع باعث می‌شود نقدینگی سرگردان هر از گاهی از یکی از بازارهای ارز، سکه، خودرو و بورس سر درآورد.

در سال‌های گذشته عمده مردم ترجیح می‌دادند برای کسب سود بیشتر و حفظ ارزش دارایی‌های نقدشان سراغ بازارهای طلا و ارز بروند ولی از آنجایی که نوسان در این بازارها بالاست و خرید و فروش‌های هیجانی موجب ضرر سنگین می‌شود، مردم اخیراً ترجیح دادند که سراغ بازارهای دیگر از جمله خودرو و مسکن و بورس بروند.

اما افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر به‌خصوص در بخش مسکن موجب شد مردم دیگر قدرت خرید ملک و مسکن و... را نداشته باشند و برای اینکه ارزش سرمایه‌های خردشان از بین نرود دنبال بازار دیگری بودند که بتوانند بدون ریسک حداقل از آب‌رفتن دارایی‌هایشان جلوگیری کنند.

شاید به همین دلیل هم بود که از ابتدای سال و با دعوت مسئولان دولتی تعداد زیادی از مردم راهی بازار سرمایه شدند تا همزمان با افزایش تورم با سرمایه‌گذاری در بورس، حداقل خیالشان از بابت ارزش پولشان راحت باشد؛ البته که سودهای 5درصدی آن‌هم روزانه باعث طمع برخی از تازه‌واردها شد ولی در نهایت با اعمال سیاست‌های دستوری و دخالت‌های بیجا در بورس از سوی دولت،‌ مردمی که روزی از ترس آب‌رفتن دارایی‌هایشان راهی بورس شدند، ترجیج دادند که با وجود زیان 40 ـ 50 درصدی پولشان را از بورس خارج کنند.

بیت‌کوین، مسیر جدید نقدینگی مردم

اما نکته تأسف‌بار اینجاست که مقصد بعدی پول‌های مالباخته‌های بورسی جایی به‌مراتب غیرقابل پیش‌بینی‌تر از بازار سرمایه است؛ به‌گفته کارشناسان بورسی، این روز‌ها افرادی که در بورس ضرر کردند درحال خرید بیت‌کوین هستند!

با رشد چشم‌گیر ارزش رمزارزها در بازارهای جهانی و به‌خصوص بیت‌کوین،‌ عده زیادی از مردم عادی و سهامداران بورسی به‌سراغ خرید بیت‌کوین رفته‌اند و این موضوع می‌تواند زنگ هشداری جدی برای مردم و مسئولان باشد چراکه هیچ امنیت و اطمینانی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در صورت ضرر احتمالی، دستشان به هیچ‌جا بند نیست. ضمن اینکه بانک مرکزی نه‌تنها هیچ‌یک از رمزارزهای موجود را تأیید نکرده بلکه مجوز فعالیت به هیچ‌یک از صرافی‌ها در این حوزه را هم صادر نکرده است.

به‌گفته کارشناسان اقتصادی، نوسان‌پذیری رمزارز‌ها به‌قدری زیاد است که ممکن است فرد یک‌روزه 40 درصد ضرر ببیند. مردم رمز بورسی خود را گم می‌کنند و در تماس با کارگزاری‌ها می‌خواهند در پیدا کردن رمزشان به آن‌ها کمک کنند، درحالی که اگر رمز درگاه خرید ارز دیجیتال خود را گم کنند زندگی‌شان به باد می‌رود و راهی ندارند!

به همین منظور خبرنگاران تسنیم در گفت‌وگو با ناصر حکیمی معاون سابق فناوری های نوین بانک مرکزی که سالها در این حوزه فعالیت داشته، به بررسی ابعاد مختلف سرمایه گذاری در رمز ارزها به خصوص بیت کوین پرداختند. او ضمن تشریح فرایند خرید و فروش بیت کوین و ابعاد مختلف رمزارزها از حاکمیت خواست که هر چه سریعتر موضع خود را در خصوص رمز ارزها روشن کند چراکه هر گونه تعلل در این زمینه می تواند منجر به فاجعه ای مشابه بورس شود.

حکیمی معتقد است که ادامه وضعیت موجود در حوزه رمزارزها موجب خروج سرمایه و ارز از کشور می شود و بانک مرکزی باید فوراً‌ در این خصوص سیاست های نهایی را اعلام کند؛ او بانک مرکزی را مرجع اصلی رسیدگی و اعلام مواضع در خصوص بیت کوین و سایر رمزارزها می داند و تأکید دارد، اگر رمز ارز ملی بانک مرکزی با پشتوانه ریال باشد استقبالی از آن نخواهد شد و رمز ارز ملی باید پشتوانه طلا داشته باشد.


ت ت
کدخبر: 4977 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها