با استشمام چه بوهایی در خودرو باید بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کرد؟

بو در خودرو می‌تواند ناشی از کثیفی صندلی‌ها و روکش آنها یا وجود قارچ درون سیستم تهویه باشد. اما گاهی بو در خودرو تنها یک بوی نامطبوع نیست. بلکه نشانه‌ای است از یک خطر خاموش!

با استشمام چه بوهایی در خودرو باید بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کرد؟

به گزارش منیبان، اگر هر کدام از این بوها را در کابین ماشین‌تان استشمام کردید بدون فوت وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

بوی سوختگی

اگر وقتی درپوش موتور یا کاپوت بسته بود این بو را حس کردید پیش از مراجعه به تعمیرگاه برای تشخیص درجه خطر این اقدامات را انجام بدهید.

چرخ‌ها را لمس کنید. اگر یک از آنها داغ بود، ممکن است لنت ترمز دچار چسبندگی شده باشد یا امکان دارد ترمز دستی بالا باشد.

بوی لاستیک سوخته 

امکان دارد یکی از شلنگ‌ها شل شده و با قسمت داغ موتور برخورد کرده باشد. سعی کنید پیش از مراجعه به تعمیرگاه و ذوب شدن شلنگ آن را جدا کنید.

 

بوی نان تُست سوخته

این بو ممکن است از یک مدار کوتاه الکتریکی یا عایق روی سیم باشد که در حال سوختن است. بهتر است در این شرایط رانندگی نکنید و بلافاصله با امداد خودرو یا استارت‌آپ‌هایی مانند رگلاز تماس بگیرید.

بوی بنزین 

اگر در استارت زدن خودرو به مشکل برخورده‌اید، احتمال دارد که بنزین بیش از حد به موتور وارد شده باشد. چند دقیقه صبر کنید و دوباره استارت بزنید. اگر بو از داخل کاپوت می‌آید، انژکتور یا کاربراتور را چک کنید تا نشتی نداشته باشد.

پمپ سوخت را نیز (در صورتی که داخل باک مخفی نیست) چک کنید. سپس تمام سیم‌ها و شلنگ‌های منتهی به باک را مورد بررسی قرار بدهید. اگر پوسیده یا جدا شده باشند، بدون دیدن نشتی، بخار بنزین را استشمام خواهید کرد.

چک کردن زیر خودرو پارک شده برای یافتن لکه بنزین بعد از گذشت یک شب هم می‌تواند به شما در تشخیص این مشکل کمک کند. 

هشدار: هنگام بررسی نشتی بنزین هرگز سیگار نکشید! بنزین به سرعت مشتعل می‌شود و بخار بنزین می‌تواند خیلی ساده منفجر شود. اگر بوی بنزین استشمام می‌کنید (و همان لحظه بنزین نزده‌اید) به سرعت با امداد خودرو یا رگلاز تماس بگیرید.

بوی شیرین و مرطوب

با چک آمپر آب از جوش نیاوردن خودرو اطمینان حاصل کنید.

 

بوی تخم مرغ گندیده

این بو احتمالا از مبدل کاتالیست که بخشی از سیستم اگزوز است ناشی می‌شود. در این شرایط دو حالت وجود دارد: یا ایراد از اگزوز است و یا ممکن است مشکلی در موتور بروز کرده باشد.

بوی روغن یا دود اگزوز 

علت این بو می‌تواند روغن سوخته از ناحیه‌ موتور باشد اما همچنین امکان دارد به دلیل ایراد در لوله‌ اگزوز زیر اتومبیل دود اگزوز از طریق کف به داخل خودرو وارد شده باشد.

هشدار: دود اگزوز حاوی کربن مونوکسید است. پس در صورت استشمام دود اگزوز داخل خودرو پنجره‌ها را باز کرده و به سرعت راهی تعمیرگاه شوید.

بوی روغن سوخته 

ابتدا گِیج روغن موتور را چک کنید. ممکن است روغن موتور رو به اتمام باشد. حتی گاهی شاید موتور در حال جوش آوردن و آمپر آب خراب باشد. اگر هیچ کدام از این موارد نبود، در اطراف موتور به دنبال نشت روغن به درون بلوک موتور یا منیفولد اگزوز باشید.

همچنین نوار مدرج روغن گیربکس را چک کنید. گاهی ممکن است اشکال در عملکرد تعدیل کننده‌ خلاء سب شود روغن گیربکس وارد موتور شده و در آنجا بسوزد. کم بودن سطح روغن گیربکس نیز می‌تواند علت داغ شدن دنده‌ها و ایجاد بوی سوختگی باشد.


ت ت
کدخبر: 5098 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها