دلار به این سه دلیل ریزش خواهد داشت!/ بخوانید

شاخص DXY که دلار در برابر 12 ارز دیگر جهان می‌سنجد از ابتدای سال تقریباً 7 درصد افزایش یافته است. اما اکونومیست معتقد است معکوس شدن روند دلار در سال 2022 محتمل‌تر است.

دلار به این سه دلیل ریزش خواهد داشت!/ بخوانید

به گزارش منیبان؛ از بورسان انتظار می‌رود دلار در چند ماه آینده به اوج خود برسد و سپس تضعیف شود. برای تحقق این امر، سه شرط لازم است. اول، شکاف رشد اقتصادی در جهان باید کاهش یابد. اقتصاد آمریکا بیش از حد بهبود یافته است. کشورهای دیگر هنوز تا بازگشت به حالت پیش از کرونا فاصله دارند. اما آنها در نهایت این کار را خواهند کرد. آمریکا همچنان ممکن است رهبری گروه را داشته باشد. اما مسابقه نزدیک‌تر خواهد شد. بنابراین، یکی از انگیزه‌های تقویت دلار به عنوان اقتصاد احیاشده پس از همه‌گیری از بین می‌رود.

شرط دوم افت تورم است. قیمت نفت در حال حاضر کاهش یافته است. نظرسنجی‌های تجاری در مراکز تولید کالا، مانند تایوان و ویتنام، نشان‌دهنده افزایش سرعت تحویل است. منصور محی‌الدین از بانک سنگاپور می‌گوید: اگر این تحولات به تورم پایین‌تر منجر شود به فدرال رزرو اجازه خواهد داد که به سمت موضع نرم‌تری حرکت کند. وقتی تورم بالاست، سخت است که رویکرد کبوتری برای نرخ بهره (تمایل به کاهش نرخ بهره) داشت. اما اگر در طول سال 2022 تورم کاهش یابد و اقتصاد کند شود، تمرکز فدرال رزرو به راحتی می تواند به بخش "اشتغال" بازگردد.

سایر بانک‌های مرکزی نیز باید سیاست‌های پولی را انجام دهند. کیت جوکز از بانک سوسیته جنرال می‌گوید که اقتصاد در حال بهبود منطقه یورو ممکن است به آسانی باعث برانگیختن بازهای بانک مرکزی اروپا شود (باز در مقابل کبوتر قرار می‌گیرد و تمایل به افزایش نرخ بهره دارد). حتی اشاره به افزایش نرخ بهره در منطقه یورو می‌تواند یک تغییر بازی برای بازارهای ارز باشد. بنابراین، عامل سومی که می‌توان منجر به تضعیف دلار شود آن است که سیاست‌های پولی کشورهای خارج از آمریکا نیز انقباضی شود.

برای گاوهای دلاری (افرادی که انتظار رشد ارزش دلار دارند)، همه اینها ممکن است کمی دور از ذهن به نظر برسد. بسیاری از اشتیاق آنها به تورم بالا و پیامدهای آن بر نرخ بهره گره خورده است. اما این خطراتی را به همراه دارد. استیون انگلندر از استاندارد چارترد می‌گوید که تورم دلیل باکیفیتی برای حمایت از یک ارز نیست! کاملا همینطور است. اگر تورم در آمریکا در میان‌مدت بالا باشد، برای دلار هم خوب نیست. در حال حاضر، دلار یک ارز برنده است اما به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک این فضا تغییر کند.

 

پیامد افت دلار جهانی برای ایران

کاهش ارزش دلار بین‌المللی از دو طریق می‌تواند برای ایران اهمیت داشته باشد. اولا با افت ارزش دلار، قیمت کالاهای خام که عمده فروش صادراتی ایران را تشکیل می‌دهد تقویت می‌شوند. بنابراین، به بهبود درآمدهای ارزی کشورمان کمک می‌کند. ثانیا، رشد ارزش دلار یک ریسک برای اقتصادهای نوظهور و به طور خاص همسایه‌های ایران مثل ترکیه است. بنابراین، با کاهش ارزش دلار می‌توان به بهبود اقتصاد این کشورها و در نتیجه بالا ماندن تقاضا برای ایران نیز امید داشت.

 

b6d754f2-f3f6-4939-a114-1d33f2702567_FriDec102021


ت ت
کدخبر: 53281 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها