دلار نایاب شد!+جزییات

بعد از ریزش نزدیک به ۲۰ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا آغاز هفته جدید بازار جهانی با شوک دیگری برای مردم ترکیه همراه بوده است. اردوغان خیال عقب‌نشینی از سیاست‌های تورم‌زای خود را ندارد و لیر نیز سقوط خود را ادامه می‌دهد.

دلار نایاب شد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از بورسان؛ لیر امروز و در ابتدای معاملات هفتگی بازار جهانی سقوط سهمگینی دیگری را تجربه کرده است. ارزش هر دلار آمریکا در ترکیه از ۱۷ لیر نیز گذشت. رشد نزدیک به ۵ درصدی ارزش دلار در برابر لیر در معاملات امروز در ادامه ریزش سنگین هفته گذشته مورد توجه است. «‌ آخرین سنگر لیر ترکیه رها شد؟ » عنوان گزارشی است که در هفته‌های قبل از سوی بورسان منتشر شد و در آن اشاره شده بود که عبور نرخ برابری دلار به لیر از سطح ۱۴ می‌تواند سرعت افت ارزش لیر را بیشتر کند. دلار به لیر در کمتر از یک هفته از نرخ برابری ۱۴ به بیش از ۱۷ رسیده است و عدم اقدام عاجل از سوی بانک مرکزی ترکیه ریسک ادامه سقوط را به وجود آورده است.

 

 

سقوط لیر

جنگ ارزی اردوغان

سقوط لیر را سیاست عمدی از سوی اردوغان مطرح می‌کنند. روز گذشته نیز در گزارش دیگری بورسان به پشت پرده سیاست اردوغان در کاهش ارزش لیر پرداخته بود. هدف اردوغان از ادامه سیاست انبساطی در ظاهر کاهش نرخ بیکار و افزایش ارزش صادرات و شاید نفوذ به بازارهای کشورهای همسایه است. اما این ریسک وجود دارد که جنگ ارزی (کاهش عمدی ارزش پولی ملی برای ایجاد مزیت رقابتی در برابر کالاهای سایر کشورها) اردوغان در نهایت به جنگ داخلی علیه وی تبدیل شود. با این حال به نظر می‌رسد اردوغان از هیچ تلاشی برای تمدید زندگی سیاسی خود عقب ننشیند. تا سال ۲۰۲۳ فرصت زیادی باقی نمانده است و اردوغان برای باقی ماندن در قدرت سیاسی ترکیه به هر دری می‌زند.

ت ت
کدخبر: 55326 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها