رییس شورای تامین دام مطرح کرد؛

جهش قیمت دام و طیور در آینده/ شاهد یک تورم رکودی وحشتناک خواهیم بود

رییس شورای تامین دام در خصوص حذف ارز 4200 تومانی گفت: هزینه تولید خیلی از محصولات دام بالاست چه برسد به اینکه یک هزینه دیگری هم به آن اضافه شود.

جهش قیمت دام و طیور در آینده/ شاهد یک تورم رکودی وحشتناک خواهیم بود

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام، در گفتگو با منیبان، با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه 1401 و در پاسخ به این سوال که آیا شاهد افزایش قیمت دام و طیور در سال آینده خواهیم بود، گفت: در حال حاضر نهاده دام به دو شکل عرضه می شود. یک، نهاده دولتی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود دوم، نهاده بازار آزاد که با ارز آزاد عرضه می شود. در نهاده بازار آزاد با آزاد سازی و حذف ارز 4200 تومانی طبیعتا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم شاهد تبعاتی در پروسه نهایی از جمله قیمت مرغ، گوشت و سایر اقلام خواهیم بود به دلیل اینکه همه نهاده ها با قیمت آزاد خرید خواهد شد.

او ادامه داد: ناگفته نماند نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد می شود بیشترین بخش این نهاده به همه بخش‌های دام پروری ورود نمی کند و بیشتر سمت مرغ و دامداری‌های گوشتی می رود به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. قضاوت کردن خیلی سخت و زود است ولی ۱۰۰ درصد شاهد یک جهش قیمتی در بخش کالای مصرفی نهایی خواهیم بود.

پوریان تصریح کرد: متاسفانه یکسری تصمیمات را به جای اینکه پله‌ای اعمال کنیم دولت به صورت کلی اعمال کرده و این اعمال کلی 100 درصد تاثیرات منفی خواهد داشت و حتما شاهد یک جهش قیمتی خواهیم بود که با این جهش قیمت، عملا مشکلی از مشکلات جامعه و اقتصاد را حل نمی کنیم و فقط باعث بالا رفتن خیلی از محصولات می شویم.

رییس شورای تامین دام گفت: در حال حاضر هزینه تولید خیلی از محصولات دام بالاست چه برسد به اینکه یک هزینه دیگری هم به آن اضافه شود. بنابراین، من احساس می کنم تصمیماتی که گرفته شده خیلی سریع و به صورت کلی اعمال شده است. با توجه به شرایطی که داریم همچنین هزینه تولید بالا است و 100 درصد با هزینه دوباره به تولید، ما شاهد یک تورم رکودی وحشتناک خواهیم شد.

او با اشاره به صحبت وزیر کشاورزی در خصوص اینکه صادرات ۵۰ هزار راس دام سنگین آزاد شد، اظهار کرد: متاسفانه به جای اینکه موضوع تجاری و بازرگانی تولید را دنبال کنیم، مسائلی را پیش می بریم که به صورت مجوزی و دستوری است. از یک طرف بحث آزاد سازی نهاده و اینکه دولت دیگر دخالتی در این بخش‌ها نخواهد کرد را می گویند و از طرف دیگر به صورت دستوری موارد بازرگانی و تولیدی و سایر موارد آن را پیش می برند که این کار غلطی به شمار می آید. در مورد اینکه ما چقدر دام سنگین داریم؛ در حال حاضر کشور با حجمی از تولید رو به رو است و تولیدکنندگان ما گرفتار یکسری مشکلات به دلیل نبود بازار، هستند.

پوریان افزود: به نظر من، اگر بخواهند ۵۰ هزار راس را صادر کنند این کار باید توسط صادرکنندگان انجام شود. یک لایه‌های مختلفی را برای صادرات تعریف کرده‌ایم تا اینکه صادرات توسط صادرکننده نهایی انجام شود. ما عملا هزینه تولید و هزینه کالایی که باید صادر شود را در داخل همچنان بالا برده‌ایم تا امکان توجیه اقتصادی برای صادرکننده وجود نداشته باشد.  


ت ت
کدخبر: 56224 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها