پراید وحشتناک گران شد!
هفته گذشته پیشبینیهایی در مورد بازار و رکود قیمتها شد. اما بازار با نوسان قیمتی مواجه بود. کارشناسان معتقدند خودرو وضع بهتری در آینده دارد.
به گزارش منیبان؛ با توجه به اخبار اخیر درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو، فعالان این بازار در انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی به خصوص قیمت پراید بودند اما روز گذشته روند قیمتها برگشت و انواع خودروها و قیمت پراید گران شدند .به طوری که قیمت پراید هر روز گرانتر می شود و مسئولان هم برای افزایش قیمت پراید نتوانسته اند چاره اندیشی مناسبی کنند حال بازار خودروهای داخلی اصلا خوب نیست و قیمت پراید هر روز در مسیر صعودی قرار دارد و خیال آرام نشستن ندارد.
پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سالها فروش خوبی داشتهاست اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش میرود برای مثال مدلهای هیوندای اکسنت، شورلت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمتترین خودروهای این شرکتها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سالهای گذشته شدهاست. پس از سالها جدال بر سر این خودرو ، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.
پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدلهای مختلف تولید شدهاست. مدلهای مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچبک ۱۱۱، یک مدل لیفتبک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ میشوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانیهای جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته میشد و مدل هاچبک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.
سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانستهاست. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدلهای ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ بهترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، سایپا کوییک و ساینا جایگزین مدلهای پراید میشوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفهٔ یکماهه در تولید را تجربه کردهبود.
پراید بهعنوان یک خودرو اقتصادی به بخشی از زندگی مردم ایران تبدیل شدهاست؛ بهطوریکه بیشتر افراد در یک مقطعی از زمان مالک این خودرو پرحاشیه و پردردسر بودهاند. پراید بهعنوان یک خودروی ارزانقیمت در دهه ۷۰ شمسی به بازار داخلی عرضه شد و تولید آن تا چندی پیش ادامه داشت.
ریشههای تولید اولین نمونه از خودرو پراید به روابط بین دو شرکت فورد و مزدا بازمیگردد. پراید که در ابتدا با نام فورد فستیوا شناخته میشد در سال 1987 برای اولینبار به سفارش شرکت فورد و توسط کمپانی مزدا به تولید رسید؛ نام این خودرو بعدها به مزدا 121 تغییر یافت و در بازارهای مختلف عرضه شد. در سال 1372 شرکت سایپا، کیا پراید را با نامهای صبا (پراید سودان) و نسیم (پراید هاچبک) به بازار عرضه و در اختیار خریداران ایرانی قرار داد