گفتاردرمانی لکنت زبان چیست- مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر

این اختلال برای کودکان ۲ تا ۵ سال به صورت دوره‌ای متداول است. برای بسیاری از کودکان این لکنت بخشی از پروسه یادگیری صحبت کردن است و به مرور بهتر می‌شود. با این وجود گاهی ادامه دار می‌شود و تا بزرگسالی ادامه پیدا میکند و یا در بزرگسالان به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد که در این صورت نیاز به درمان دارد.

گفتاردرمانی لکنت زبان چیست- مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر

 

لکنت زبان اختلالی رایج است. این اختلال برای کودکان ۲ تا ۵ سال به صورت دوره‌ای متداول است. برای بسیاری از کودکان این لکنت بخشی از پروسه یادگیری صحبت کردن است و به مرور بهتر می‌شود. با این وجود گاهی ادامه دار می‌شود و تا بزرگسالی ادامه پیدا میکند و یا در بزرگسالان به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد که در این صورت نیاز به درمان دارد. مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر با همکاری بهترین گفتاردرمانگران به ارائه خدمات گفتاردرمانی لکنت زبان می پردازد. بخش های تخصصی مرکز شامل اتاق تقویت مهارت های شنیداری، بازی درمانی و رفتاردرمانی، گفتاردرمانی تخصصی لکنت و... می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) با شماره 09029133536 تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی یکی از موثرترین درمان های لکنت است. دکتر لکنت زبان در جلسه اول به ارزیابی مشکل پرداخته و برنامه درمانی خود را تنظیم می نماید. گفتاردرمانگر می‌تواند به افراد آموزش دهد که سرعت گفتارشان را کم کنند، هنگام لکنت توجه و تمرکز کنند، موقعیت‌هایی را که لکنت در آن‌ها بدتر می‌شود، مدیریت کنند و روی الگوی گفتاری روان کار کنند.

 

لکنت زبان در کودکان

  لکنت زبان نوعی آشفتگی و اختلال در روانی گفتار است که به‌صورت تکرار صداها، کشش صدا، قطع روانی کلام، تکرار کلمات، مکث بین واژه‌ها، ناموزونی تکلم و جایگزین کردن واژه‌ها برای جلوگیری از کشش صداها در بین کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود. اغلب کودکانی که دچار لکنت زبان هستند، می‌دانند که چه می‌خواهند بگویند و مشکلی در فرایند فکر کردن ندارند اما به‌راحتی و در هر شرایطی قادر به بیان آن نیستند.

لکنت زبان می تواند در میان کودکانی که به سن صحبت کردن می رسند به عنوان بخش طبیعی از یادگیری باشد. توجه کنید که لکنت زبان معمولادر بین خردسالان، ناپایدار و گذراست و می‌تواند از یک روز به روز دیگر و از یک شرایط تا شرایط دیگر تغییر کند. لکنت زبان می‌تواند به شکل حاد و ظرف چند ساعت نیز ایجاد شود؛ کودکی ممکن است به‌صورت تدریجی دچارلکنت شود و تا بزرگسالی دراو ماندگار شود، درحالی که ممکن است درکودکی دیگر،کاملا ناگهانی ویکباره شروع و یکباره هم ازبین برود.

گفتاردرمانی لکنت زبان چیست- مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر

لکنت زبان در بزرگسالان

 گاهی اوقات لکنت یک اختلال مزمن است که در صورت درمان نشدن تا بزرگسالی ادامه می یابد. این نوع لکنت زبان می تواند بر روی جنبه های زیادی از زندگی فرد مانند  اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی با دیگران تاثیر بگذارد.

در صورتی که هر یک از موارد زیر در شما صدق می‌کند به گفتاردرمانگر مراجعه نمایید:

لکنت زبان بیش از شش ماه طول کشیده است.

با ادامه پیدا کردن شدت گرفته و ادامه پیدا کند.

در زمان صحبت کردن با انقباض عضلانی یا تیک‌های عصبی و تقلا همراه شود.

در روابط اجتماعی فرد تاثیر بگذارد.

لکنت زبان به شکل ناگهانی ایجاد شود.

 

علت لکنت زبان

از مهم‌ترین علل بروز لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان شود، فشار عصبی، عدم اعتماد به نفس، خجالتی بودن، کاهش تمرکز و دشواری در برقراری ارتباط با دیگران است. متخصصان معتقدند افرادی که خجالتی هستند و اعتماد به نفس کافی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار می‌گیرند.

دلایل مختلفی در این مورد بیان شده است مثل:

سابقه ی خانوادگی در لکنت زبان

رشد نوروفیزیولوژیکی نامناسب کودک

آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی یا تشنج می تواند باعث لکنت نوروژنیک شود

ضربه ی شدید عاطفی

ناهنجاری ارثی در مغز که به مرکز تکلم آسیب می زند

 

درمان لکنت زبان کودکان

درمان‌های لکنت زبان عبارت‌اند از:

گفتار درمانی : تحقیقات حاکی از آن است که گفتاردرمانی بهترین درمان برای بزرگسالان و کودکانی است که لکنت زبان دارند و شواهد زیادی از تاثیر آن پشتیبانی می‌کند.

درمان شناختی–رفتاری : درمان شناختی–رفتاری، نوعی روان‌درمانی است که به افراد کمک می‌کند طرز تفکر خود را تغییر دهند و رفتار خود را متناسب با آن تغییر دهند. درمان شناختی–رفتاری میتواند منجر به تغییرات مثبت در باورها و نگرش‌ها در مورد لکنت شود و اضطراب مربوط به لکنت را کاهش دهد

.دستگاه‌های الکترونیکی : برخی ازاین دستگاه‌ها به افراد درکاهش سرعت گفتارکمک می‌کنند. سایر دستگاه‌ها گفتار را تقلید می‌کنند به ‌طوری که به نظر می‌رسد فرد هم‌زمان با دیگری صحبت می‌کند.صحبت هم‌زمان با شخص دیگر ممکن است به‌طور موقت لکنت زبان را کاهش دهد.

 

درمان لکنت زبان بزرگسالان

از روش‌های درمان لکنت زبان رفتار درمانی و گفتار درمانی است. فرد مبتلا به لکنت زبان به مرور عصبی، پرخاشگر یا منزوی می‌شود،  و همین باعث می شود در زندگی اجتماعی، مدرسه یا محل کار دچار مشکلات یا شکست‌هایی شود؛ بنابراین در وهله‌ی اول باید به چنین فردی کمک کرد با این مشکلات روانی و ارتباط اجتماعی کنار بیاید و آن‌ها را حل کند. سپس در جلسات گفتار درمانی فرد با تمرین یاد می‌گیرد شمرده صحبت کند و مهارت‌های گفتاری را همراه با درمانگر خود تمرین کرده و بهبود بخشد. در لکنت زبان،عکس العمل اطرافیان بسیار اهمیت دارد. فرد مبتلا نباید هنگام صحبت از سوی اطرافیان تحت فشار قرار بگیرد چراکه در این صورت لکنت زبان را بدتر می کند.

 

گفتاردرمانی لکنت زبان چیست- مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر

درمان لکنت زبان در خانه

استرس و اضطراب تاثیر منفی غیر قابل انکاری در لکنت زبان دارد. در رابطه با درمان لکنت زبان در بزرگسالان، قدرت و انرژی روانی فرد بسیار مهم است زیرا بزرگسالان ممکن است شکست‌ها و اختلالات بیشتری به علت لکنت زبان در زندگیشان تجربه کنند که این کار را دشوارتر می‌کند. در درمان لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان از تکنیک‌های تنفسی، آموزش استفاده از ابتدای صدا‌ها و تکنیک‌های کاهش استرس استفاده می‌شود. درمان لکنت زبان در منزل این امکان را فراهم میکند که فرد آرامش بیشتری را تجربه نماید و حتی به درمان پاسخ بهتری بدهد مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر در ارائه این خدمات به بیماران کمک می کند.

 

گفتاردرمانی در منزل لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی  وقفه های گفتاری را کاهش داده و اعتماد به نفس فرد مبتلا را بالا میبرد. در این روش از متد های تشویقی برای تحریک فرد به صحبت کردن، بررسی الگوی تنفسی، ماهیچه های درگیر و حنجره او برای ترغیب به ادای صحیح کلمات استفاده میشود. این مورد بیشتر برای کسانی مناسب است که به مدت سه تا شش ماه لکنت زبان دارند و یا در سابقه ی خانوادگی آنها لکنت زبان مشاهده شده است.

والدین هم می توانند با یادگیری چند تکنیک گفتار درمانی به کودک برای کمتر احساس کردن لکنت خود و برطرف شدن آن کمک کنند. گوش دادن، صبر کردن، اختصاص دادن زمان هایی تنها برای صحبت کردن با کودک و حوصله زیاد داشتن در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

گفتاردرمانگران مرکز تخصصی دکتر صابر می تواند به والدین یاد دهد که در چه زمانی در صحبت کودک خود مداخله کنند، چون اگر این کار در زمان نادرست انجام گیرد می تواند باعث ترس کودک و بدتر شدنش شود.

 

دکتر لکنت زبان در تهران

 اختلال لکنت زبان شامل مشکلات متعدد وقابل توجهی درشیوایی وجریان گفتارطبیعی است. برای مثال، آن‌ها ممکن است یک کلمه،یک هجا و یا یک مصوت را تکرار یا طولانی بیان کنند. یا ممک ناست درمیان صحبت‌هایشان مکث‌های زیادی داشته باشند. بهترین دکتر لکنت زبان در تهران با تشخیص دقیق مشکلات لکنت و طرح درمانی مناسب می تواند در بهبود سریع این اختلال موثر باشد. مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر در تهران شمارا در این امر یاری می نماید.


ت ت
کدخبر: 68224 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها