مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

در حال حاضر بازار مسکن در ایران چندان رونق ندارد. بی‌منطق بودن قیمت‌ها در این بازار موجب شده تا تعداد افرادی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، کاسته شود. اما اوضاع در نقاط دیگر دنیا چگونه است؟ با مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر به درک بهتری از وضعیت کنونی بازار ملک می‌رسیم. با ما همراه باشید.

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

بیشترین و کمترین قیمت مسکن در دنیا

بیشترین قیمت مسکن در دنیا مخصوص کشورهای شرق و غرب آسیاست. دلایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مختلفی روی ارزش بازارهای مختلف اثرگذارند. در ایران، تورم و رکود از جمله عواملی هستند که قیمت مسکن در کشور را بالا برده و تعادل را از بازار گرفته‌اند. تهران از گران‌ترین شهرهای دنیا برای خرید مسکن است. برنامه‌ریزی‌های فردی و خانوادگی با متوسط درآمدهای امروزی نشان می‌دهد که شاید سال‌ها باید بگذرد تا امکان داشتن مسکنی از خود مقدور شود. برای برخی خرید مسکن هیچ‌وقت میسر نخواهد شد.

گران‌ترین کشورهای دنیا در زمینه فروش مسکن به شرح زیر هستند:

  • سنگاپور؛
  • هنگ‌کنگ؛
  • ژاپن؛
  • روسیه؛
  • ایران؛
  • عربستان؛
  • امارات؛
  • ترکیه؛
  • سوئیس.

ارزان‌ترین کشورهای دنیا در زمینه فروش مسکن به شرح زیر هستند:

  • پاکستان؛
  • ونزوئلا؛
  • مصر؛
  • تونس؛
  • ازبکستان.

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

عوامل اثرگذاری روی قیمت مسکن

عوامل متعددی روی قیمت مسکن اثرگذارند. یکی از مهم‌ترین موارد، قیمت مصالح ساختمانی است. رکود تورمی، بازارهای مختلف را پرنوسان می‌کند. قیمت تیرآهن و مقاطع فلزی مختلف یا سنگ‌، گچ و... در گروی همین نوسانات است. با گران‌شدن مصالح ساختمانی، ساخت‌وساز هم کاهش پیدا می‌کند. نتیجه چنین چیزی افزایش نرخ مسکن است. قیمت مسکن که بالا می‌رود، قدرت خرید خانواده‌ها هم کاهش و افت شدیدی پیدا می‌کند. از سوی دیگر، افراد و خانوارها برای اسکان باید فکر دیگری به حال خود کنند و بازار مسکن‌های استیجاری پررونق می‌شود. البته نبود ساختار و مدلی برای تعیین اجاره‌بها و معضل رکود‌تورمی از سوی دیگر باعث می‌شود که اجاره‌بهای مسکن هم نامتعادل شود. بنابراین، افراد باید اجاره‌بهایی گزاف پرداخت کنند و دست‌شان روزبه‌روز از سرمایه لازم جهت خرید مسکن کوتاه‌تر شود.

سیاست‌های قیمت‌گذاری و کنترل بازار مسکن

متأسفانه در ایران سیاست‌های قیمت‌گذاری و کنترل خاصی در بازار مسکن وجود ندارد. ضعف مدیریتی در این حوزه باعث نابه‌سامانی‌های فراوانی می‌شود. اما در نقاط دیگر دنیا، مسکن همواره یکی از حربه‌های مهم در مدیریت بخش‌هایی از برنامه‌های کلان اقتصادی است. برای مثال، برخی از کشورها از مسکن به عنوان عاملی جهت جذب سرمایه‌ها استفاده می‌کنند. در این کشورها، افراد تشویق به خرید مسکن و دریافت اقامت می‌شوند. با چنین سیاستی، نیاز کشورها به پذیرش مهاجر از سویی رفع می‌شود و از سوی دیگر هم سرمایه‌هایی قابل‌اعتنا از خارج به سمت کشورشان روانه می‌شود.

هزینه مسکن در آمریکا و اروپا

هزینه مسکن در آمریکا که کشوری پهناور است هم طیف‌های متنوعی دارد. یعنی ایالت به ایالت و شهر به شهر، نرخ‌ها با هم متفاوت‌اند. رقم خرید و اجاره مسکن در شهرهای بزرگی مانند نیویورک به نسبت نقاط دیگر بسیار بیشتر است. اما وام‌ها، تنوع مسکن و تناسب درآمد با هزینه‌های اسکان، این کشور را در گروهی قرار نمی‌دهد که وضعیت مسکنی نابه‌سامان دارند.

در بیشتر کشورهای اروپایی هم وضعیت مسکن مطلوب است. در کشورهایی نظیر آلمان، ارقامی که برای اجاره و خرید وجود دارد، به تمامی اقشار رفاهی نسبی جهت تأمین نیازهایشان می‌دهد. به‌عبارت دیگر، وجود ساختاری مدیریت‌شده در بازار مسکن کشورهای اروپایی و آمریکا باعث می‌شود که روند قیمت‌ها پرنوسان نباشد و تعادلی نسبی همیشه دیده شود. این دقیقا خلاف ایران است. در ایران اقشار ضعیف‌تر اقتصادی و این روزها، حتی اقشاری متوسط هم نمی‌توانند به خرید خانه در بازه‌ای کوتاه‌مدت بیاندیشند. رکود شدید تورمی و اثرگذاری‌اش بر بازار مصالح مختلف و تغییر و ایجاد نوسان در حوزه‌هایی مانند قیمت لوله، مصالح ساخت‌وساز دیگر و هزینه‌های شروع و پیش‌برد پروژه‌ها، خرید خانه را برای طیف وسیعی از افراد ناممکن و در حد آرزویی دست‌نیافتنی کرده است.

شاخص دسترسی به مسکن

شاخص دسترسی به مسکن از جمله شاخص‌های مهمی است که دسترسی خانوارها به مسکن را نشان می‌دهد. این شاخص چطور به‌دست می‌آید؟ با تقسیم متوسط درآمد سالانه یک خانوار بر متوسط قیمت واحدی مسکونی با متراژ ۷۵ متر در نواحی شهری، این شاخص محاسبه می‌شود. اگر قیمت مسکن افزایش داشته باشد و قدرت خرید خانواده‌ها متناسب با آن تغییر مثبتی را تجربه نکند، شاخص دسترسی به مسکن افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی، دسترسی خانوارها به مسکن هم کم خواهد شد.

آمارها حاکی از آن است که تهران در شمار ۱۰ شهر گران جهان برای خرید مسکن قرار دارد. مسکن از جمله مهم‌ترین نیازهای هر خانوار است که مدیریت اقتصادی آن را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. با وجود نرخ‌های بالای خرید و اجاره، هزینه‌های بسیار شدیدی به زندگی خانوارها تحمیل می‌شود و شکاف طبقاتی میان اقشار گوناگون هم مدام بیشتر و بیشتر می‌شود. بازارهای مختلف در کشورهایی با وضعیت اقتصادی باثبات از تعادل و پیش‌بینی‌پذیری برخورداند. برای نمونه، قیمت انواع مصالح و ابزارهای ساخت نظیر قیمت نبشی ، قیمت آهن‌آلات، سنگ‌وسیمان و... همواره تحت‌کنترل است. این‌ها از عواملی هستند که نمی‌گذارند بازار مسکن به شکلی عجیب‌وغریب در تلاطم قرار بگیرد. اما در ایران همه‌چیز تحت‌تأثیر تورمی که با رکود همراه است، در نوسان شدید به سر می‌برد. چنین وضعیتی امنیت و ثبات بازارها را به‌حدی مشوش می‌کند که امکان برنامه‌ریزی برای طرح‌هایی مانند خرید مسکن اصلا مقدور نخواهد بود.

در آخر

بحران مسکن در بسیاری از نقاط دنیا دیده می‌شود. مشکلات اقتصادی، تحریم‌های سیاسی و عوامل گوناگون دیگر باعث می‌شوند که تعادل از بازارهای مسکن گرفته شود. به نظر می‌رسد که ایران تمام عوامل اثرگذار بر ایجاد تلاطم در بازار را دارد و از همین روی است که قیمت مسکن به‌طرز عجیب‌وغریبی غیرعادی اعلام می‌شود. هزینه ساخت‌وساز و تأمین مصالح هم عامل مهمی است که نمی‌توان از نقش پررنگ آن در جهش قیمت‌ها چشم‌پوشی کرد. اگر در پروژه‌های ساخت‌وساز به نحوی حضور دارید، حتما نسبت به قیمت مصالح مختلف حساس هستید. برای آگاهی از قیمت‌ها باید به مراجعی معتبر اتکا کنید. شرکت آیرومارت(پیشرو صنعت نفت آسیا) از شرکت‌های معتبر حوزه تامین و بازرگانی مقاطع فولادی است که می‌تواند در استعلام قیمت مصالح فولادی مربوط به ساخت‌وساز اطلاعات جامع و دقیقی در اختیارتان قرار بدهد. برای آگاهی از قیمت‌ها می‌توانید روی این مجموعه خوش‌نام حساب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی iromart.com مراجعه کنید و یا با شماره 02145306 تماس حاصل نمایید.


ت ت
کدخبر: 69172 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها