چه عواملی در افزایش راندمان جوجه کشی موثر می باشند؟

جوجه کشی فرایندی می باشد که در آن تخم نطفه دار به جوجه تبدیل میشود. این فرایند یا به صورت طبیعی و با استفاده از کرچی پرنده ماده رخ می دهد و یا اینکه با استفاده از دستگاه جوجه کشی تبدیل مورد نظر صورت خواهد گرفت.

چه عواملی در افزایش راندمان جوجه کشی موثر می باشند؟

در این مقاله به بررسی فاکتورهایی خواهیم پرداخت که به صورت مستقیمی در جوجه کشی موثر بوده و بر راندمان جوجه کشی تاثیرگذار می باشند.

1- انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب :

اولین فاکتور و اولین قدمی که باید طی کنید، خریداری یک دستگاه جوجه کشی مناسب می باشد. در خرید دستگاه باید فاکتورهایی همچون ظرفیت مناسب، بدنه مناسب، سنسورهای مناسب، شانه های مخصوص و ... مورد بررسی قرار گیرد و سپس تصمیم به خرید انجام گیرد.

نکته بسیار مهم خریداری دستگاه جوجه کشی قبل از تهیه تخم نطفه دار می باشد. حتما پیش از اینکه تخم های نطفه دار را تهیه کنید، دستگاه را تهیه کرده و تست کنید و سپس اقدام به تهیه تخم ها کنید تا زیانی ناشی از اماده نبوده دستگاه گریبان گیر شما نشود.

- سنسور : سنسور قطعه ای می باشد که دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی را سنجش کرده و سپس به کنترلر ارسال میکند. این قطعه هر چقدر که دقیقتر و سریعتر نتایج را دریافت و به کنترلر ارسال کند، در راندمان بهتر دستگاه جوجه کشی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

- بدنه : بدنه دستگاه باید از جنسی باشد که اولا در مقابل زنگ زدگی ایمنی بالایی داشته باشد ثانیا شرایط را برای فراهم کردن عایق بندی مناسب ایجاد کند. بدنه های فلزی با توجه به اینکه هر دو مورد ذکر شده را ندارند پیشنهاد نمیشوند. بدنه PVC ، بدنه ABS و همینطور بدنه ی ساندویچ پنل از بهترین انتخاب ها برای دستگاه های جوجه کشی می باشند.

- شانه جوجه کشی : شانه جوجه کشی از دیگر موارد مهم در انتخاب دستگاه است. برخی از دستگاه ها فقط از شانه های مخصوص استفاده میکنند که در این صورت باید هزینه ای جدا برای خرید شانه در نظر بگیرید ، برخی دیگر امکان استفاده از یک شانه به نام شانه ی همه کاره را دارند که امکان استفاده از همه نوع شانه را فراهم کرده و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

در انتخاب دستگاه جوجه کشی برند از مهمترین نکات می باشد چرا که گارانتی و خدمات پس از فروش بیشتر بستگی به خوشنامی برند دارد تا ادعای فروشنده . در بین دستگاه های ایرانی ، خرید دستگاه جوجه کشی اسکندری با توجه به قطعات مورد استفاده و گارانتی و خدمات پس از فروش واقعی، بیشتر از سایر برندها پیشنهاد میشود .

در انتخاب دستگاه جوجه کشی نسبت مناسبی بین قیمت و ارشد خرید را در نظر داشته باشید. در نظر داشته باشید که قیمت انواع دستگاه های جوجه کشی بستگی مستقیمی به برند ، قطعات مورد استفاده ، کیفیت خدمات پس از فروش و ... دارد و از این رو باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.

2- محیط مناسب برای جوجه کشی :

محیطی که در دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد نیز در راندمان دستگاه موثر می باشد. این محیط باید دارای تهویه مناسب ، دما و رطوبت مناسبی بوده و در محلی که از نظر بهداشتی مشکل داشته باشد قرار نگیرد .

دمای مناسب در تمامی فصول بین 22 تا 26 درجه و رطوبت مابین 40 تا 50 درصد باید باشد. این شرایط به دستگاه جوجه کشی کمک خواهد کرد تا شرایط مناسب برای تخم های نطفه دار را فراهم کند.

دمای کمتر از این مقدار سبب ایجاد شوک به دستگاه میشود و در نتیجه ممکن است سبب افزایش نیاز دستگاه برای گرم کردن تخم ها شود که در بیشتر دستگاه ها این توان قابل دسترسی نبوده و در نتیجه تاثیر منفی بر روی جوجه کشی حتمی می باشد. همچنین خشکی هوا نیز تاثیری مشابه داشته و امکان اسیب به تخم های داخل دستگاه زیاد است و از این رو رطوبت متوسط بیان شده نیز باید به هر طریقی مهیا شود.

جوجه کشی

3- تهیه تخم نطفه دار مناسب :

پس از آشنایی با فاکتورهای مرتبط با ابزارهای لازم، نوبت به تخم نطفه دار میرسد. کیفیت تخم نطفه دار به صورت مستقیمی در جوجه کشی موثر می باشد و تفاوتی ندارد که چه دستگاهی خریداری کرده باشید، اگر نطفه ضعیف باشد جوجه کشی با شکست مواجه خواهد شد. به صورت مختصری در مورد فاکتورهای انتخاب تخم نطفه دار مناسب مواردی بیان میکنیم :

- گله مناسب : در ابتدا باید از وجود گله مناسب توسط فروشنده اطمینان کسب کنید. اقدام به خرید تخم نطفه دار از افرادی که همیشه مدعی داشتن تخم نطفه دار هستند نکنید چرا که در چنین مواردی فرد اقدام به انبار کردن تخم نطفه دار میکند که در 99 درصد مواقع نیز شرایط مورد نیاز برای انبار رعایت نشده و جوجه کشی شما با شکست مواجه خواهد شد ! در چنین مواقعی خریدار بدون توجه به اصل ماجرا مقصر را دستگاه جوجه کشی می داند !

- گله تغذیه مناسبی داشته باشد : یکی از فاکتورهای مهم در تولید تخم نطفه دار باکیفیت داشتن تغذیه مناسب برای نر و ماده می باشد تا تخم باکیفیتی تولید شود.

- گله سالم باشد : اگر به صورت میدانی از گله بازدید میکنید، فضله های موجود در کف بستر را به صورت دیداری بررسی کرده و در صورتی که فضله خون آلود، سبز یا سفید گچی وجود دارد بدون خرید محل را ترک کنید !

- نسبت نر و ماده : نسبت نر به ماده باید درست انتخاب شده باشد و تعداد ماده خیلی بیشتر نباشد . هر چقدر تعداد ماده ها برای هر نر کمتر باشد ، آن تخم ها قوای بیشتری برای جوجه شدن خواهند داشت.

4- جوجه کشی با استانداردهای موجود :

در شروع جوجه کشی و همینطور حین جوجه کشی و پایان آن ، تمامی استانداردها و فاکتورهای مهم جوجه کشی را رعایت کنید. در مراحل مشخص شده اقدام به نطفه سنجی کرده و تخم های بدون نطفه یا مشکل دار را خارج کنید . نظافت دستگاه را رعایت کنید و ...

نتیجه گیری :

دقت و رعایت اصول در فرایند جوجه کشی مهمترین فاکتور ممکنه می باشد. این فاکتور در تمامی مراحل شامل زمان خرید دستگاه جوجه کشی ، اماده سازی محل دستگاه، خرید تخم نطفه دار، اماده سازی دستگاه و شروع جوجه کشی ، مراحل هچر و ستر و ... باید رعایت شود تا بیشترین بهره وری از جوجه کشی حاصل گردد.

ت ت
کدخبر: 70241 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها