فاکتورهای مهم در خرید سردخانه جسد

سردخانه جسد از جمله تجهیزات سرمایشی مهم مورد استفاده در بیمارستان ها و مراکز درمانی می باشد که به منظور سالم نگهداشتن اجساد مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب صحیح این دستگاه ها می پردازیم.

فاکتورهای مهم در خرید سردخانه جسد

- سردخانه جسد چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم ، سردخانه جسد به منظور سالم نگهداشتن اجساد در مراکز مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه ها با استفاده از نیروی برق و با بهره گیری از تکنولوژی های مختلف، دمای کابینی که جسد داخل آن قرار دارد را خنک نگه داشته و از فروپاشی جسد جلوگیری میکند.

سردخانه های جسد با فناوری های مختلفی تولید میشوند که هدف اصلی در آنها امکان کنترل صحیح دما و همینطور مصرف انرژی پایین می باشد .

فاکتورهای انتخاب سردخانه جسد :

انتخاب و خرید سردخانه جسد برای مراکز مختلف باید با در نظر گرفتن یک سری فاکتورهای مهم صورت گیرد تا تناسبی بین هزینه ی انجام گرفته و ابزار خریداری شده ایجاد شود.

- بدنه : شاید بتوان گفت که جنس بدنه، از مهمترین فاکتورها در انتخاب تجهیزات سرمایشی محسوب میشود. استفاده از بدنه ی نامناسب در تجهیزات سرمایشی ، سبب افزایش هزینه های نگهداری تجهیزات و همینطور افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

اهمیت بدنه بخصوص در تجهیزاتی همچون سردخانه جسد بیشتر از پیش است. این تجهیزات به دلیل اینکه به صورت مستقیمی با جسد در ارتباط می باشند ، باید امکان شستشوی کامل با آب را داشته باشند و از این رو باید به صورت کامل در مقابل زنگ زدگی ایمن باشند.

عموما از جنس استیل در سردخانه جسد استفاده میشود . استیل بخصوص استیل های 304 به صورت کامل در مقابل زنگ زدگی ایمن بوده و طول عمر بالایی دارند. در دستگاه هایی که از جنس استیل می باشند می توانید به راحتی دستگاه را شتسشو داده و از آلودگی ها پاک شود.

در برخی از مدل ها از گالوانیزه نیز برای بدنه ی سردخانه استفاده میشود. در این مدل ها گالوانیزه در بدنه ی بیرونی مورد استفاده قرار گرفته و بدنه ی داخلی از استیل خواهد بود. بدنه ی گالوانیزه مورد استفاده اگر دارای روکشی از رنگ کوره ای باشد میتواند تا مقدار بسیار بالایی در مقابل زنگ زدگی از خود مقاومت نشان دهد.

- سیستم سرمایشی : از دیگر موارد مهم در انتخاب سردخانه جسد، سیستم سرمایشی مورد استفاده در این دستگاه می باشد. سیستم سرمایشی باید توان تولید سرما در شرایط مختلف را داشته باشد. برای مثال اگر محیط مورد استفاده از گرمای بسیار بالایی برخوردار است، سیستم سرمایشی باید توان بیشتری نسبت به حالت معمول داشته باشد. بدین ترتیب با افزایش توان موتور و افزایش نیروی سرمایشی دستگاه امکان استفاده از دستگاه در محیط های گرم سیر نیز وجود خواهد داشت.

توجه به این نکته ضروری است که نباید از سیستم هایی که توان سرمایشی بسیار بالایی دارند در محیط هایی با دمای معمولی استفاده کرد، چرا که اولا هزینه ی خرید دستگاه بالاست ، ثانیا هزینه ی نگهداری و هزینه های جاری ناشی از مصرف دستگاه نیز بالا خواهد بود.

- سیستم سرمایشی اتوماتیک :

یکی از مهمترین نکاتی که می تواند در کاهش مصرف انرژی و همینطور طول عمر سردخانه جسد تاثیر مستقیمی داشته باشد، اتوماتیک بودن سیستم تنظیم دمای دستگاه است. در دستگاه های استاندارد، از یک کنترلر مخصوص به منظور کنترل دمای داخل و نمایش آن بر روی برد دستگاه استفاده میکنند. این کنترلر دارای دماسنجی مخصوص بوده که داخل دستگاه قرار داده میشود. سپس این دماسنج دمای داخل را اندازه گیری کرده و به کنترلر ارسال میکند.

کنترلر دمای داخل را با دمایی که کاربر تعیین کرده است که بین 5 تا 3 درجه سانتیگرارد می باشد مقایسه میکند. در صورتی که دمای داخل خارج از محدوده باشد، با روشن کردن یا خاموش کردن موتور ، دما را به مقدار مناسب می رساند.

پس از رسیدن دما به مقدار مورد نیاز، کنترلر سیستم را خاموش میکند . دمای داخل با توجه به سیستم عایق بندی تا مدتی ثابت می ماند . با توجه به خاموش بودن موتور طول عمر دستگاه به میزان 2 براربر افزایش می یابد.

هر چقدر سیستم عایق بندی دستگاه دقیق باشد همانقدر میتواند دما را به میزان بیشتری ثابت نگه دارد.

- نوع برق مصرفی :

با توجه به دردسترس بودن نوع برق تک فاز یا سه فاز، دستگاه انتخاب میشود. بنابراین در هنگام انتخاب دستگاه به این نکته توجه کنید که برق مورد نیاز دستگاه چه مقدار خواهد شد.

بیشتر دستگاه های تک کابین تا چند کابین از برق شهری استفاده میکنند و نیازی به استفاده از برق های صنعتی سه فاز ندارند. بیشتر سردخانه جسد های ثابت از برق 3 فاز استفاده میکنند.

- شرایط حمل و نقل :

در صورتی که اقدام به خریداری سردخانه جسدهایی با تعداد کابین کمتر از 4 میکنید، شرایط حمل و نقل آن را نیز بررسی کنید. استفاده از چرخ های نیم تن یا قوی تر برای حمل و نقل آسان سردخانه های جسد می تواند کمک بسیاری کند. سردخانه های بیشتر از 4 کابین به صورت ثابت طراحی میشوند و حمل و نقل آن ها با شرایط مشخصی انجام میگیرد.

- برند خریداری شده و خدمات آن :

در پایان به نکته ای میرسیم که عدم توجه به آن سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای شما خواهد شد. برندهای بسیاری در تولید سردخانه های جسد فعالیت دارند ، اما انتخاب برند مناسب نیازمند بررسی فاکتورهای مدنظر ، بررسی نظرات خریداران و همینطور توجه به سابقه ی شرکت دارد. برای مثال اگر تولید کننده خود کمتر از 5 سال سابقه داشته باشد و ادعا کند که بیش از 10 سال خدمات پس از فروش ارائه میکند، مشخص میشود که کار ایراداتی دارد ! از این رو پیشنهاد میکنیم برند دستگاه را یکی از مهمترین اولویت های خود قرار دهید .

- از کجا خریداری کنیم ؟

در انتها پیشنهاد میکنیم پیش از اقدام به خرید، به وبسایتEig  شاپ مراجعه کرده و با مقایسه ی سردخانه های جسد مختلف و ویژگی های هرکدام از آنها، اطلاعات بیشتری در مورد این دستگاه ها کسب کنید و سپس اقدام به خرید دستگاه سردخانه مدنظر خود کنید.

ت ت
کدخبر: 70243 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها