در روسیه؛

فوری؛ قحطی دلار رسید!/ هرج و مرج بازار ارز را فرا گرفت+ جزییات

سقوط بی‌امان ارزش روبل ادامه دارد. نرخ هر دلار در روسیه از ۱۳۷ روبل نیز عبور کرده است. جنگ پوتین علیه اوکراین ریسک بحران شدید را در اقتصاد این کشور ایجاد کرده است. فشار تحریم‌ها تاکنون سقوط سهمگین ارزش پول ملی این کشور را‌ رقم زده است. از حدود دو هفته گذشته تاکنون ارزش روبل روسیه تقریبا ۴۰ درصد افت داشته است. این در شرایطی است که قیمت نفت و گاز در نزدیکی سقف‌های تاریخی خود به سر می‌برند. تلاش بانک مرکزی روسیه در نگه داشتن ارزش روبل نیز ناموفق بوده است. اثر ویران‌کننده تحریم در اقتصاد بزرگی مانند روسیه نیز مشخص است.

فوری؛ قحطی دلار رسید!/ هرج و مرج بازار ارز را فرا گرفت+ جزییات

به گزارش منیبان؛ سقوط سنگین ارزش روبل روسیه در هفته‌های اخیر و با حمله به اوکراین آغاز شد. به نظر می‌رسد پوتین انتظار داشت که در مدت زمان کوتاهی اوکراین را به زانو دراورد و اما مقاومت اوکراین و به صورت همزمان تحریم‌های فلج‌کننده غرب اقتصاد روسیه را با یک تهدید جدی مواجه کرده است. نرخ برابری دلار به روبل که پیش از افزایش تنش‌ها در سطوح کمتر از ۸۰ بود حالا به بیش از ۱۳۷ رسیده است.

برخی از اخبار به محدودیت ایجاد خرید روبل در این کشور اشاره داشت اما مسیر فرار سرمایه و همچنین شدت اثر تحریم‌ها را می‌توان کاملا در سقوط ارزش روبل مشاهده کرد. سقوط این‌جنینی ارزش روبل خاطرات ریزش سنگین ارزش ریال ایران در برابر ارزهای خارجی را زنده می‌کند.

3649946a-5310-4920-9b41-477f9f206ab0_MonMar072022

نکته جالب توجه اینکه افزایش بیش از دو برابری نرخ سود توسط بانک مرکزی این کشور نیز نتوانست از سقوط روبل جلوگیری کند. روسیه با بحران جدی مواجه شده است. ارزش سهام روسی در بورس‌های جهانی سقوط سهمگین بعضا تا ۹۰ درصد را تجربه کرده‌اند. بازار سهام داخلی روسیه همچنان تعطیل است و بعید به نظر می‌رسد دولت این کشور جسارت بازگشایی بورس مسکو را داشته باشد. انتظار یک ریزش سنگین در بورس مسکو وجود دارد که می‌تواند حتی تب بحران روسیه را تشدید کند.

باید دید آیا نشلنه‌ها از بحران داخلی اقتصادی باعث می‌شود که پوتین از تجاوز به مرزهای اوکراین عقب بنشیند. در این شرایط بحرانی حالا پوتین در حال چنگ زدن به تمام ریسمان‌های باقی مانده است. در آخرین تلاش‌های پوتین نیز وی تهدید کرده که از برجام خارج می‌شود و اثر این موضوع التهاب بازار ارز تهران را نیز به دنبال داشته است. ادامه وضعیت کنونی می‌تواند به بحرانی شدید در اقتصاد روسیه تبدیل شود.


ت ت
کدخبر: 70642 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها