قیمت‌ خودروهای ایرانخودرو و سایپا فقط در این صورت ارزان خواهد شد!

یک کارشناس خودرو گفت: تاثیر قیمتی روی محصولات ایران خودرو و سایپا تنها در صورتی انجام می‌شود که واردات خودروهای دست دوم صورت گیرد که فعلا در برنامه‌های خودرویی نیست.

قیمت‌ خودروهای ایرانخودرو و سایپا فقط در این صورت ارزان خواهد شد!

به گزارش منیبان؛ سپهر زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص ارزیابی وضعیت خودرو در ۱۴۰۰ و پیش‌بینی ۱۴۰۱ گفت: به نظرم وضعیت سال ۱۴۰۱ برای بازار خودرو بسیار به نتیجه نهایی مذاکرات بستگی دارد. اتفاقی که می‌افتد این است که هزینه تولید خودروسازان با توجه به افزایش دستمزد زیاد شده و بدتر هم خواهد شد. مساله حذف ارز ۴۲۰۰ هم هست که روی خودروسازان داخلی و هم روی خودروهای مونتاژی تاثیر می‌گذارد. بازار داخلی و مونتاژی به نظر می‌رسد ذاتا با افزایش قیمت روبرو خواهد شد. مگر اینکه نرخ دلار به طور کامل تعدیل شود. مثلا روی نرخ ۲۴ یا ۲۵ ثابت بماند یا کمی کمتر شود.

وی عنوان کرد: در بحث خودروهای وارداتی هم به نظرم اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و دلار برنگردد، انجام نمی‌شود یا به صورت محدود خواهد بود. چون قدرت مخالفان واردات خودرو هم زیاد است. بدون باز شدن تحریم‌ها نمی‌توان به این راحتی واردات را آزاد کرد. به هر حال اگر واردات صورت گیرد، تاثیر خود را روی ماشین‌های وارداتی می‌گذارد که با حباب قیمتی روبرو شده‌اند و در چند سال گذشته نرخ شان بیشتر از افزایش قیمت دلار بالا رفته است. حباب قیمتی قطعا خالی می‌شود و بسته به تیراژ ممکن است برخی از خودروها با تعدیل قیمتی روبرو شوند.

این کارشناس خودرو گفت: با توجه به قیمت‌های جهانی خودرو که در چند سال گذشته بالا رفته، با تعرفه و محدودیتی که داریم شاید نتوانیم مثل قبل خودرو وارد کنیم. خودرویی که در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ هزار دلار بوده شاید الان ۴۵ هزار دلار باشد و قابلیت ورود نداشته باشد. یا در نهایت آپشن‌هایی مثل قبل نداشته باشد. این مساله باز هم محدودیت ایجاد می‌کند. اگر هم تعرفه ۴۰ درصدی خودروهای هیبریدی و برقی اعمال شود و در کنار آن نرخ دلار تعدیل شود، پیش‌بینی من این است که خودروهای هیبریدی را بتوانند با قیمت بهتر وارد کنند یا قبلی‌ها قدری با تخلیه قیمتی همراه شوند.

زنگنه گفت: از طرفی فشاری هم روی خودروهای مونتاژی وارد شود. اما به این راحتی روی خودروهای ایران خودرو و سایپا وارد شود. به نظرم بیشتر روی خودروهایی تا قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان تاثیر خواهد داشت. تاثیر قیمتی روی محصولات ایران خودرو و سایپا تنها در صورتی انجام می‌شود که واردات خودروهای دست دوم صورت گیرد که فعلا در برنامه‌های خودرویی نیست. وضعیت به سمتی خواهد رفت که خودروی زیر ۲۰۰ میلیون نخواهیم داشت.


ت ت
کدخبر: 75013 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها