سرور مجازی و انواع آن

هنگامی که ترافیک سایت کسب و کارتان از حد متوسطی بیشتر می‌شود قطعا نیاز دارید تا به سروری دسترسی پیدا کنید که سرعت سایت شما را بالا ببرد و خدمات سخت‌افزاری متعددی را در اختیارتان قرار دهد.

سرور مجازی و انواع آن

خرید سرور مجازی را با این اطلاعات امن‌تر انجام دهید

هنگامی که ترافیک سایت کسب و کارتان از حد متوسطی بیشتر می‌شود قطعا نیاز دارید تا به سروری دسترسی پیدا کنید که سرعت سایت شما را بالا ببرد و خدمات سخت‌افزاری متعددی را در اختیارتان قرار دهد. هاست‌های اشتراکی در چنین شرایطی پاسخگوی شما نیستند و شما به چیزی بیشتر از هاست اشتراکی نیاز دارید. اگر می‌خواهید به سروری دسترسی داشته باشید که اختصاصی، امن و کم‌هزینه است؛ بنابراین سرور مجازی قطعا برای شما مفید و به‌صرفه خواهد بود. در این مقاله ما مفهوم سرور مجازی و انواع آن را برای شما خلاصه و مفید توضیح داده‌ایم و در پایان نکاتی را پیرامون خرید سرور مجازی به شیوه‌ای امن بیان کرده‌ایم تا خرید شما از این مدل سرور با آگاهی و اطمینان بیشتری انجام شود.

تعریف سرور مجازی و کاربرد آن چیست

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که 24 ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است.

نام انگلیسی سرور مجازی Virtual private server است که به اختصار  این نام را vps هم می‌نامند. سرور مجازی در‌واقع بخشی از یک سرور اختصاصی (سرورهایی که برای هدفی اختصاصی کاربرد دارند) به شمار می‌آید و هزینه خرید آن از سرور اختصاصی کمتر است. اشتراکی و اختصاصی بودن سرور مجازی این‌گونه است که تمام فضا و منابع سرور مجازی به‌صورت اختصاصی به کاربران تعلق می‌گیرد اما شبکه و دسترسی به این سرور حالت اشتراکی دارد.

حال که با مفهوم سرور مجازی آشنا شدید خوب است بدانید کاربرد این نوع از سرور برای موارد زیر می‌تواند باشد:

  • وب‌سرویس‌ها
  • وب‌سایت‌ها
  • استفاده از خدمات سایت‌های تحریم‌کننده ایران
  • انجام کارهای اینترنتی که به سرعت و ترافیک بالا نیاز دارند.

انواع سرور مجازی را براساس دسته‌بندی آن‌ها بشناسید

سرورهای مجازی یا vps ها را براساس فاکتورهایی مثل نحوه مدیریت، نوع سیستم عامل و جغرافیا دسته‌بندی می‌کنند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:

انواع سرور مجازی براساس نحوه مدیریت

سرورهای مجازی براساس نوع مدیریتی که دارند به دو دسته مدیریت شده Managed و مدیریت‌نشده Unmanaged تقسیم‌بندی می‌شود.

سرور مجازی مدیریت‌شده

ممکن است شما دانش تخصصی یا وقت کافی برای انجام کارهای فنی و مدیریت سرور خود را نداشته باشید، در این حالت خرید سرور مجازی مدیریت‌شده یا Managed  به شما پیشنهاد می‌شود. در سرورهای مجازی مدیریت‌شده مدیریت سرور مجازی، رفع اشکالات نصب نرم‌افزار یا اختلالات احتمالی ویروس‌ها و اسپم‌ها توسط کارشناسان شرکت میزبانی وب شما ارائه می‌شود و مسئولیتی از نظر مدیریت و کارهای سرور متوجه شما نیست.

سرور مجازی مدیریت‌نشده

سرور مجازی مدیریت‌نشده برای کسانی مناسب است که از عهده مدیریت سرور مجازی و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز آن بر می‌آیند. با توجه به اینکه شرکت فروشنده سرور مجازی تنها وظیفه امور سخت‌افزاری و نگه‌داری سرور مجازی شما را بر‌عهده دارد هزینه خرید سرور مجازی مدیریت‌نشده به مراتب از نوع مدیریت‌شده آن کمتر است. در مدل سرور مجازی مدیریت‌شده شما باید دانش و تجربه کافی را در زمینه کارهای نرم‌افزاری، مدیریت و به‌روز‌رسانی سرور مجازی را داشته باشید.

انواع سرور مجازی براساس سیستم عامل

سرورهای مجازی یا vps ها براساس سیستم عاملی که روی آن‌ها نصب می‌شود در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند که در ادامه آن‌ها را بیشتر می‌شناسید.

سرور مجازی لینوکس، ویندوز و میکروتیک

سرور مجازی لینوکس

منظور از سرور مجازی لینوکس سرورهایی هستند که سیستم عامل نصب‌شده روی آن‌ها لینوکس است. سیستم عامل لینوکس این مزیت را دارد که چون opensource یا سیستم عاملی با متن باز است روی آن برنامه‌ها و نرم‌افزارهای متعددی را می‌توان نصب کرد. اگر سایت شما به زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده باشد به سیستم عامل لینوکس نیاز پیدا می‌کنید.

سرور مجازی ویندوز

در سرور مجازی ویندوز سیستم عامل شناخته‌شده ویندوز نصب می‌شود. در سرور مجازی ویندوز شما امکان انجام هر موردی را دارید و هزینه کمتری را برای خرید این سرور نسبت به سرور اختصاصی پرداخت می‌کنید.

سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی میکروتیک سیستم عاملی به نام Mikrotic RouterOS دارد و استفاده از این سرور بیشتر برای افراد حرفه‌ای مناسب است. سرور مجازی میکروتیک را در جهت موارد زیر می‌توان به کار برد:

  • فایروال
  • پروکسی سرور
  • سرور DHCP
  • VPN
  • مسیریاب

انواع سرور مجازی براساس جغرافیا

سرورهای مجازی براساس آنکه در داخل ایران یا خارج از کشور ارائه می‌شوند به دو دسته ایرانی و خارجی طبقه‌بندی می‌شوند.

سرور مجازی ایران

اگر می‌خواهید دسترسی راحت و سرعت بالای باز شدن سایتتان را شاهد باشید، سرور مجازی از نوع داخلی و ایرانی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. یکی دیگر از مزایای استفاده از سرور مجازی ایران این است که نسبت به سرور خارج از کشور هزینه کمتری دارد.

سرور مجازی خارج از کشور

در صورتی که کاربران سایت شما خارج از کشور قرار دارند و نرم‌افزارهای نصب‌شده روی وب‌سایتتان حالت تحریمی دارند سرور مجازی خارجی برای شما مناسب‌تر از سرور داخلی خواهد بود. با استفاده از سرور مجازی خارج از کشور سیستم عامل‌های مختلفی مثل لینوکس، ویندوز و میکروتیک را می‌توان نصب کرد و پهنای باند و ترافیک بیشتری را می‌توانید داشته باشید.

قبل از خرید سرور مجازی

نکاتی مهم درباره خرید سرور مجازی

حال که با مفهوم و انواع سرور مجازی آشنا شدید ممکن است ذهنتان به این موضوع مشغول شود که برای سایتم از چه درگاه امنی سرور مجازی بخرم. در زمینه خرید سرور مجازی احتمالا با گزینه‌های متنوعی رو‌به‌رو می‌شوید که با در نظر گرفتن یکسری از نکات می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تر و مطمئن‌تری را برای خود رقم بزنید.

  • ابتدا نیازهای خود را باتوجه به سایت و خدمات آن و نیاز کاربرانتان از سرور مجازی لیست کنید و بنویسید.
  • نوعی از سرور مجازی را انتخاب کنید که با زبان برنامه‌نویسی سایت شما هم‌خوانی داشته باشد.
  • یکی از عوامل موثر در انتخاب شما میزان بودجه شماست؛ بنابراین در صورتی که بودجه شما محدود باشد سرورهایی مثل سرور خارجی یا نوع مدیریت‌شده برای شما چندان مناسب نیستند.
  • از چند نفر متخصص و آشنا به دانش سرورها بخواهید شما را راهنمایی کنند تا از درگاهی مطمئن و امن سرور مجازی مد‌نظر خود را تهیه کنید.
  • قیمت سرور مجازی به عوامل مختلفی مانند خارجی و ایرانی بودن سرور، تکنولوژی به کار رفته در آن، نوع مدیریت، دیتاسنتر، ترافیک، سرعت، سیستم عامل و... بستگی دارد و تنها در صورتی می‌توان به قیمت سرور مجازی اطمینان کرد که بین خدماتی که ارائه می‌دهد و قیمت سرور تناسب وجود داشته باشد. اگر زمانی سرور مجازی رایگان به شما پیشنهاد شد بر مطمئن و امن بودن سرور و کیفیت خدمات آن شک کنید.
  • سرور مجازی را براساس پارامترهایی مانند cpu، فضای ssd و حافظه ram انتخاب کنید.

خرید سرور مجازی برای سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند و می‌خواهند خدمات متنوعی از سخت‌افزارها را در فضایی اختصاصی با هزینه کم دریافت کنند مناسب خواهد بود و به کارشان می‌آید. سرور مجازی بسته به نوع مدیریت، جغرافیا و نوع سیستم عاملی که روی آن نصب می‌شود خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهد و هزینه متفاوتی دارد. به‌طور مثال در سرور مجازی مدیریت‌شده شما خدمات بیشتری را در جهت مدیریت سرور و رفع اشکالات نرم‌افزاری دریافت می‌کنید اما باید هزینه بیشتری را هم نسبت به نوع مدیریت‌نشده پرداخت کنید. در هنگام خرید سرور مجازی مهم است به نیاز سایت، نوع سیستم عامل مورد نیاز و میزان بودجه خود توجه کنید و برای خریدی مطمئن از افرادی خبره در این زمینه کمک بگیرید. مواردی از سرور مجازی که قیمت ارزانی دارند معمولا کیفیت بالایی از خدمات را ارائه نمی‌دهند و قابل اطمینان نیستند.

اگر شما بخواهید برای سایت کسب و کار خود سرور مجازی تهیه کنید کدام مدل را برای خود مناسب‌تر می‌دانید؟ دلیل انتخابتان چیست؟ با ما به اشتراک بگذارید

پیشنهاد خرید سرور مجازی از آسام سرور (https://asamserver.com/vps-server)

ت ت
کدخبر: 80106 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها