خبر مهم از قرعه‌کشی خرید خودرو/ ایرانخودرو و سایپا چه تصمیمی گرفتند؟

معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزیر صمت اعلام کرد: با برطرف شدن ایرادات امنیتی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، دور دوم ثبت نام آخر تیر ماه انجام می‌شود.

خبر مهم از قرعه‌کشی خرید خودرو/ ایرانخودرو و سایپا چه تصمیمی گرفتند؟

به گزارش منیبان؛ منوچهر منطقی اظهار کرد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو معایبی داشت که برطرف شد، اما مهمترین مزیت آن ملاکی برای ظرفیت محصولات خودروسازان بود.

وی با اشاره به حذف تدریجی قرعه کشی گفت: مثلاً اگر برای یک محصول هزار خودرو تولید شده باشد، اما ۶۰ هزار درخواست داشته باشد، آن محصول در سامانه باقی می‌ماند و اگر برای محصولی ۲۰ هزار خودرو تولید شده بود، اما در ثبت نام تنها ۱۹ هزار متقاضی داشت این قابلیت وجود دارد که خودرو از سامانه خارج شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در دور نخست قرعه کشی سامانه یکپارچه، از ۱۱۵ نوع عرضه خودرو ۵۵ نوع از خودروها یعنی ۴۸ درصد خودروها بدون قرعه کشی به خریدار تعلق گرفت و حالا در قرعه کشی آخر تیرماه این خودروها را در سامانه نخواهید دید.

وی ادامه داد: با ادامه این روند اگر ۲ دور دیگر قرعه کشی سامانه ادامه یابد به عنوان مثال در ۱۱۵ نوع عرضه، صرفاً ۵ نوع عرضه خودرو در سامانه باقی می‌ماند و این سامانه به تدریج کمرنگ و به مرور حذف خواهد شد.

منطقی با اشاره به رویکرد جدید ایران خودرو و سایپا در زمینه تولید خودروهای برقی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ مدل تولید خودروهای برقی اقتصادی برای هر دو خودروساز تعریف شده و در حال اجرا هستند.

وی گفت: تولید موتور برقی و دو نوع اتوبوس برقی هم در دستور کار بوده که در سطح ملی توسعه داده شده است؛ فعلاً در حال مذاکره با وزارت کشور و شهرداری هستیم تا اولین مدل‌ها را در مرداد و شهریور اجرایی کنیم.

فروش به‌صورت قرعه‌کشی با ضوابط و محدودیت‌های اعلامی می‌باشد

 شرایط فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو (تیر ۱۴۰۱)

قرعه کشی خودرو

شرایط فروش فوق‌العاده ویژه طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به طور هم‌زمان برقراراست.

قرعه کشی خودرو

طی نامه‌نگاری بین مهدی نیازی معاون وزیر صمت و منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت مشخص شد که سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۹ خرداد اولین قرعه‌کشی بر اساس آن انجام گردید، تأیید فنی و امنیتی نداشت و دفتر فناوری داده وزارت صمت هم مسئولیت تأیید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته بود.

با توجه به حساسیت و اهمیت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، زیرساخت‌های ارتباطی، سخت افزاری، و نرم افزاری و امنیتی مناسبی می‌بایست تدارک شود که تامین آن‌ها اعتبار متناسب خود را نیاز دارد که می‌بایستی در چارچوب ردیف‌های مرتبط طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال جاری پیش‌بینی شده و تخصیص یابد.

پیشنهاد می‌گردد برای قرعه کشی آتی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تا اطلاع ثانوی موارد و نقطه نظرات مرکز افتا ریاست جمهوری به طور ویژه از آن مرجع درخواست و پس از دریافت و آماده سازی سامانه مطابق آن موارد نسخه نهایی به منظور تست و ارزیابی فنی در اختیار یکی از آزمایشگاه‌های حائز صلاحیت تحت نظارت مرکز افتا (سازمان فناوری اطلاعات) قرار داده شود و قرعه‌کشی به بعد از آن زمان موکول شود.  

 محمد شیرازیان مدیر سامانه جامع تجارت گفت: ما اصلا نگفتیم قرعه کشی متوقف شود بلکه فقط پیشنهاد ارتقای امنیت را دادیم و طبق سیاست‌های وزارت صمت بنا به تعطیلی سامانه وجود ندارد. این نامه پاسخ نامه آقای منطقی برای بررسی امنیت سامانه است.

او می‌گوید: با توجه به این که سامانه توسط خودروساز‌ها و تحت نظارت سازمان حمایت فعالیت می‌کنند این امکان فراهم نبود. پیشنهاد دادیم با توجه به تشدید حملات سایبری در ازمایشگاه‌های مورد تایید افتا امنیت سامانه را ارتقا بدهید. ما نمیتوانیم خودمان امنیت سایت را بررسی کنیم. این موضوع ربطی به امنیت سازوکار قرعه کشی و صحت آن ندارد.

آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت می‌گوید: این نامه بدین معنا نیست که قرعه کشی حذف شده؛ بلکه باید زیرساخت‌های لازم برای انجام آن اصلاح شود بنابر این قرعه کشی همچنان ادامه دارد.

با گذشت بیش از یک ماه از اولین قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه، وزارت صمت اکنون تصمیم به اصلاح این سامانه گرفته است؛ این در حالی است که این وزارتخانه، عرضه خودرو از طریق بورس را هم که به گفته قائم مقام بورس کالا زیرساخت های لازم برای آن فراهم شده بود، لغو کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته، علت لغو عرضه در بورس ناهماهنگی بین بورس و وزارت صمت بوده و عرضه ها فعلا متوقف شده تا یک بستر مشترک با وزارت صمت برای عرضه خودرو آماده شود.

ثبت نام مجدد برای شرکت در قرعه کشی ایران خودرو

بر اساس اطلاعیه روز ۲۵ خرداد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وابسته به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با توجه به اتمام فرصت واریز وجه منتخبین اصلی، تمامی منتخبین ذخیره (رزرو) اولین مرحله قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو که نام آن‌ها در این سامانه اعلام شده، می‌توانند با مراجعه به سایت‌های فروش شرکت‌های خودرو ساز، نسبت به انجام فرآیند ثبت نام نهایی و واریز وجه اقدام کنند. مطابق با این اطلاعیه، مهلت ثبت نام منتخبین ذخیره این دوره از قرعه کشی خودرو، تا ۶ تیر ۱۴۰۱ خواهد بود.

ثبت‌نام نهایی برندگان ذخیره قرعه‌کشی خودرو

منتخبین ذخیره اولین مرحله قرعه‌کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، می‌توانند از شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ فرآیند ثبت‌نام نهایی و واریز وجه را انجام دهند.سخنگوی وزارت صمت گفت: اگر افراد برای ورود به سایت خودروسازان با مشکل مواجه شدند، نگران نباشند، زیرا تا ۶ تیر فرصت ثبت نام نهایی وجود دارد.امید قالیباف گفت: تا روز چهارشنبه فرآیند ثبت نام از ۱۲۵ هزار نفر افراد قطعی قرعه کشی خودرو انجام شد و از امروز، برای حدود ۶۶ هزار نفر از افرادی که در فهرست رزرو هستند، ارسال پیامک آغاز شده یا تا پایان امروز ارسال می‌شود.به گفته او، منتخبان رزرو قرعه کشی خودرو باید پس از دریافت پیامک، به سایت خودروسازی که خودرو تولیدی آن را برنده شده‌اند، مراجعه و مدارک خود را تکمیل کنند.

او می‌گوید: اگر افراد برای ورود به سایت برخی خودروسازان با مشکل مواجه شدند، نگران نباشند؛ زیرا خودروساز‌ها قول داده اند تا ظهر امروز مشکلات سامانه‌ای رفع شود و منتخبان رزرو هم، به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۶ تیر برای تکمیل وجه و سایر مراحل تحویل خودرو‌های خود فرصت دارند.

برخی از منتخبان ذخیره قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه خودرو، در فضای مجازی اعلام کرده اند که امکان ثبت نام نهایی در سایت خودروسازان را ندارند.

صدیف بیک‌زاده رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره ابهامات پیش‌آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه اعلام کرد: برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود 12هزار نفر به‌عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یادشده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.

درحالی این مقام مسئول وزارت صمت مقصر این موضوع را خودروسازان معرفی کرده که سوال اینجاست، مگر سازوکار اعلام اسامی اصلی و رزرو در خودروسازان تعریف نشده بود ؟ در طرح های قبلی چگونه اسامی به صورت تفکیک شده اعلام می شد اما این بار این اختلال به وجود آمده است؟ مگر نه اینکه هر بار باید اشکالات برطرف و فروش خودرو به صورت قانونمند تری انجام شود چرا این بار که همه بر نظارت یکپارچه خودرو در سامانه فروش تأکید می کردند چنین خطایی به وجود آمد؟

حال با گذشت بیش از یک ماه از اولین قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت،  سید مهدی نیازی معاون وزیر صمت در نامه ای به منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت اعلام کرده است که این سامانه صلاحیت فنی و امنیتی و آمادگی لازم برای اجرای قرعه کشی خودرو را نداشته و هنوز هم ندارد، بر هیمن اساس تاکید کرده که فعلا از طریق این سامانه قرعه کشی انجام نشود. 

در این نامه آمده است: 

«همان‌گونه که در جلسات کارشناسی، پیش از دوره اول قرعه کشی خودروها به واسطه سامانه جدید یکپارچه تخصیص خودرو به استناد صورتجلسات مربوطه به وضوح اعلام گردید، دفتر فناوری داده، اطلاعات و امنیت فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی انتخاب پیمانکار، عدم عقد قرارداد با وزارتخانه، عدم مالکیت سامانه و همچنین عدم ورود در تحلیل فرایند تخصیص، امکان پذیرش مسئولیت در خصوص تایید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را ندارد و صرفاً در این شرایط، امکان ارائه مشورت فنی در جلساتی که در این رابطه برگزار می‌شود وجود دارد.

لازم به ذکر است در صورت واگذاری رسمی مسئولیت های مربوطه به مباحث فنی سامانه مذکور، مواردی از جمله انتخاب پیمانکار، اجرا، و پیاده سازی و تست همه جانبه سامانه، نیازمنده طی مراحل فنی و کارشناسی موضوع بوده و تحلیل فرآیند ها و زیرساخت های مربوطه نیز می بایست تعیین تکلیف شود.

از طرفی با توجه به حساسیت و اهمیت این سامانه، زیرساخت‌های ارتباطی، سخت افزاری، و نرم افزاری و امنیتی مناسبی می بایست تدارک شود که تامین آنها اعتبار متناسب خود را نیاز دارد که می بایستی در چارچوب ردیف های مرتبط طرح های تملک دارایی های سرمایه ای سال جاری پیش‌بینی شده و تخصیص یابد.

لذا پیشنهاد می گردد برای قرعه کشی آتی از طریق سامانه مزبور، فعلاً موارد و نقطه نظرات مرکز افتا ریاست جمهوری بطور ویژه از آن مرجع درخواست و پس از دریافت و آماده سازی سامانه مطابق آن موارد نسخه نهایی به منظور تست و ارزیابی فنی در اختیار یکی از آزمایشگاههای حائز صلاحیت تحت نظارت مرکز افتا قرار داده شود و قرعه کشی به بعد از آن زمان موکول شود. دفتر فناوری داده اطلاعات و فضای مجازی آماده همکاری برای موارد ذکر می باشد.»


ت ت
کدخبر: 96758 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها