درآمد پرورش مرغ بیشتر است یا اردک ؟

پرورش طیور در روستاها از قدیم الایام وجود داشه است و نسل به نسل منتقل شده است . در این نوع از پرورش هدف اصلی پرورش دهنده رفع نیاز خود می باشد و کمتر به فکر فروش محصولات تولیدی خود می افتد. اما در همین بین ممکن است برخی با افزایش تعداد طیوری که نگهداری میکنند اقدام به فروش فراورده های طیور کرده و کسب درآمدی نیز برای خود مهیا کنند.

درآمد پرورش مرغ بیشتر است یا اردک ؟

در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که در یک شرایط برابر ، پرورش مرغ سودآوری بالایی دارد یا پرورش اردک و کدام یک برای افرادی با میزان پرورش کم مناسب می باشد. در ابتدا به صورت مختصری در مورد اصول پرورشی هر کدام از پرنده ها مطلبی ارائه می کنیم.

اصول پرورش مرغ :

مرغ از جمله طیور بسیار محبوب می باشد که فراورده های ان شامل گوشت مرغ ، تخم مرغ و پر مرغ به وفور و روزانه مورد مصرف قرار میگیرند. این پرنده شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد ولی به منظور پرورش صحیح آن باید اصولی رعایت شود که در صورت عدم رعایت بازدهی پرورش آن بسیار کم می شود.

محیط نگهداری پرنده از نظر بهداشتی باید شرایط بسیار مناسبی داشته باشد. مشاهده شده است که گاها برخی از پرورش دهنده ها اقدام به پرورش طیور در کنار دام و ... می کنند. چنین شرایطی به هیچ وجه برای پرورش طیور مناسب نیست و سبب کاهش شدید راندمان در پرورش طیور خواهد شد. از این رو پیشنهاد این است که محل نگهداری طیور کاملا مجزا بوده و به صورت مستمر پاکسازی شود.

در صورتی که قصد شما از پرورش مرغ ، فروش و عرضه به بازار می باشد، باید تغذیه ی مناسبی برای ان در نظر بگیرید . جیره غذایی مخصوص برای سنین مختلف مرغ ، متناسب با این موضوع که پروررش پرنده تخم گذار خواهد بود یا گوشتی باید مدنظر قرار گیرد. میتوانید اقدام به تهیه جیره از بازار کنید و یا با استفاده از آسیاب مرغداری و میکسر خود اقدام به تهیه جیره مناسب نمایید.

واکسن های مورد نیاز در پرورشی که منجربه درآمد می شود حتما باید درنظر گرفته شود چرا که به دلیل تعداد زیاد طیور ، در صورت درگیری یک پرنده ، تمامی پرندگان درگیر شده و تلفات بسیار بالا می رود.

بازار فروش فراورده های مرغی نیز بسیار داغ است ، در صورتی که قیمت فروش را کمی پایین بیاورید به راحتی قادر به فروش محصول در بازار خواهید بود.

پرورش اردک :

اردک گوشتی بسیار لذیذ دارد و به دلیل طعم خوب و همینطور خواص بسیار این گوشت ، طرفداران بسیاری در بازار گوشت طیور دارا می باشد. از نظر فراورده های فروشی ، تخم این پرنده کمتر به فروش می رسد. با توجه به اینکه تخم گذاری ان برخلاف مرغ محدود می باشد ، تولید کنندگان ترجیح میدهند این تخم ها نطفه دار شوند تا جوجه تولید کنند و تخم را به صورت عادی در بازار بفروش نمیرسانند.

از نظر پرورشی ، اردک به محیطی نیاز دارد که امکان شنا در آن را داشته باشید. حتی یک حوضچه ی کوچک نیز برای این پرنده مناسب و کافی می باشد. از این رو در محیط پرورش حتما باید این مورد توجه شود چرا که جفتگیری این پرنده زمانی در بهترین شرایط انجام میگیرد که پرنده داخل آب باشد.

از نظر تغذیه ، پرنده هم باید از جیره مخصوص تغذیه کند و هم میتوان از سبزیجات مختلف برای تغذیه آن استفاده کرد.

در مناطق شمالی و در شالیزارها از گله های اردک برای تمیزسازی شالیزارهها استفاده میشود. این پرندگان علاوه بر اینکه تمامی کرم ها و افات داخل زمین را میخورند ، ریشه های باقی مانده را نیز خورده و زمین را به خوبی شخم میکنند ! از این رو پرورش گله ای اردک ها با گله های گاها چندده هزاری در شهرهای شمالی کشور بسیار مرسوم است.

 

 

مزرعه پرورش اردک

 

از نظر بیماری اردک پرنده ای مقاومتر از مرغ محسوب میشود اما در این حالت نیز باید واکسن های مورد نیاز در زمان مقرر تزریق شود. بزرگترین مشکل این پرنده مشکلاتی ناشی از کمبود ویتامین می باشد که در صورت مهیا کردن غذای مناسب این مشکلات نیز رفع خواهد شد.

بازار فروش این پرنده اما محدود است. برای فروش باید به بازار پرنده ها یا باجه های مخصوص شهری مراجعه کنید. البته به دلیل بازار هدف خاص ، قیمت گوشت پرنده نیز بالا می باشد و از این رو مشکلی متوجه تولید کننده نخواهد شد.

چه زمانی پرورش مرغ بهتر است چه زمانی اردک ؟

اگر در شهرهای شمالی کشور هستید و شالزار دارید و یا امکان دسترسی به شالیزارها را دارید ، قطعا و حتما پرورش اردک بسیار بهتر خواهد بود. با پرورش اردک در چنین شرایطی با یک تیر چندین هدف را خواهید زد! هم میتوانید از گوشت انها استفاده کنید ، هم انها را بفروشید در حالی که غذای انها از شالیزار می باشد و هزینه ی بالایی نخواهید داد. از طرفی بهترین تمیز کننده ی طبیعی زمین بوده و افات را از بین خواهند برد و درامد شما از زمین کشاورزی را چندین برابر می کنند.

اما در مقابل اگر در مناطق گرم و خشک زدگی می کنید ، پرورش مرغ در اولویت است و نگهدرای از اردک می تواند سبب بروز مشکلات بسیاری برای شما شود.

بازار فروش مرغ بهتر است :

مرغ همواره در دسترس است و از این رو با توجه به قیمت بسیار پایین نسبت به اردک خرید و فروش آن نیز متفاوت می باشد. مرغ ها را هم میتوان به صورت تکی و به عنوان مرغ های ارگانیک به فروش رساند و هم میتوان به صورت عمده به قصابی ها واگذار کرد.

همچنین تخم پرنده نیز که به عنوان تخم بومی فروخته میشود قیمت بالاتری داشته و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. تمامی این موارد سبب میشود که فروش فراورده های مرغ آسان شود.

در مقابل پرنده ی اردک اما داستان متفاوتی دارد. کشتارگاه های صنعتی برای اردک بسیار کم می باشند و در هر منطقه ای وجود ندارند. از این رو کشتار باید توسط پرورش دهنده صورت گیرد. اما گوشت اردک با اینکه کمتر در بازار وجود دارد و قیمت بالاتری هم دارد ولی طرفداران خاص خود را دارد که همواره نیز مشتاق به استفاده از این گوشت می باشند.

بدین ترتیب اگر شما دسترسی مشابهی به بازارهای فروش مرغ و اردک به یک اندازه دارید، اردک انتخاب مناسب خواهد بود.

امکان نگهداری همزمان :

نگهداری همزمان مرغ و اردک تنها زمانی امکان پذیر است که یا تعداد طیور بسیار کم باشد یا اینکه سالن های پرورشی کاملا مجزا باشند . در این صورت امکان پرورش همزمان وجود دارد !

با سرمایه کم کدام نوع پرورش مناسب است ؟ مرغ یا اردک ؟

اگر سرمایه اندک است ، پیشنهاد ما پرورش اردک های زینتی و یا مرغ های زینتی است. نگهداری از این پرندگان دردسر کمتری دارد ولی سود آنها در بازار بالاست و از این رو میتوان در مدت زمانی کوتاه تر به درآمد بالاتری نیز رسید.

 

ت ت
کدخبر: 100531 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها