فرق پرواز چارتر تهران مشهد با پرواز معمولی آن

تهران و مشهد دو شهر بزرگ کشورمان هستند که گردشگران و مسافرانی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کنند. با فاصله‌ی بیش از 750 کیلومتر بین آن‌ها، سفر هوایی به گزینه‌ی‌ مناسبی برای کسانی که به دنبال سفر بین این دو شهر هستند تبدیل شده است.

فرق پرواز چارتر تهران مشهد با پرواز معمولی آن
پیشنهاد ویژه

تهران و مشهد دو شهر بزرگ کشورمان هستند که گردشگران و مسافرانی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کنند. با فاصله‌ی بیش از 750 کیلومتر بین آن‌ها، سفر هوایی به گزینه‌ی‌ مناسبی برای کسانی که به دنبال سفر بین این دو شهر هستند تبدیل شده است. بااین‌حال، دو نوع پرواز وجود دارد - پرواز چارتر و پرواز معمولی یا سیستمی. درحالی‌که هر دو هدف یکسانی را برای انتقال مسافران از شهری به شهر دیگر انجام می‌دهند، تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد. در این نوشته از سفرمارکت به بررسی تفاوت‌های بلیط هواپیما چارتر تهران مشهد با بلیط معمولی آن می‌پردازیم.

پرواز چارتر چیست؟

چند سال پیش، معمولاً اعتقاد بر این بود که بلیط‌های چارتر همیشه ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی هستند. این به‌طورکلی درست بود، زیرا بلیط‌های چارتر اغلب با قیمت پایین‌تری در دسترس بودند. بااین‌حال، این موضوع دیگر همیشه صادق نیست. امروزه روزهای خاصی از سال وجود دارد که بلیط چارتر واقعاً گران‌تر از بلیط معمولی است. برای درک اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، مهم است که ابتدا بفهمیم بلیط چارتر چیست.

گاهی اوقات آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی برخی یا همه صندلی‌های هواپیما را از قبل رزرو می‌کنند. این صندلی‌های رزرو شده به‌عنوان صندلی‌های چارتر شناخته می‌شوند و شرکتی که آن‌ها را رزرو می‌کند، چارترکننده نامیده می‌شود. در روزهایی که تعداد پروازها کمتر است، ممکن است بلیط‌هایی باقی بماند که چارترکننده بخواهد آن‌ها را بفروشد تا از ضرر مالی جلوگیری کند. برای این کار ممکن است قیمت بلیط‌های چارتر را تا حد امکان پایین بیاورند و ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی باشند. بااین‌حال، در روزهای اوج زمانی که تقاضا زیاد است، چارترکننده ممکن است درواقع بلیط‌ها را باقیمتی بالاتر از نرخ معمول بازار بفروشد.

حال بیایید تفاوت‌های دو پرواز چارتر و معمولی را در پرواز تهران مشهد بررسی کنیم.

تفاوت قیمت؛ مهم‌ترین تفاوت بلیط چارتر و معمولی

تفاوت قیمت بلیط چارتر و بلیط سیستمی مهم‌ترین تمایز بین این دو است. این تفاوت قیمت تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله زمان سفر و نوع مسافر است.

بیایید بر اساس این عوامل تفاوت قیمت بلیط را بررسی کنیم.

۱. قیمت بلیط هواپیما بر اساس زمان سفر:

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین بلیط‌های چارتر و معمولی یا سیستمی در تور مشهد، قیمت ثابت بلیط‌های سیستمی در مقایسه با قیمت متغیر بلیط‌های چارتر است. افراد آگاه در سفر به‌خوبی می‌دانند که در دوره‌های اوج سفر، بهتر است بلیط‌های سیستمی را انتخاب کنند تا هزینه بالایی برای بلیط‌های چارتر نپردازند. برعکس، در روزهای خاصی، پرواز و اقامتگاه ممکن است با هم چارتر شوند و مسافران مجبور شوند حداقل یک‌شب اقامت در هتل را برای تضمین بلیط بپردازند. علاوه‌بر این، مواردی وجود دارد که بلیط‌ها به‌صورت رفت‌وبرگشت فروخته شده و مسافران مجبور می‌شوند هر دو قسمت سفر را بی‌جهت خریداری کنند. اگرچه این اقدامات در مورد قیمت بلیط گاهی اوقات غیراخلاقی تلقی می‌شود، اما هرازگاهی رخ می‌دهد.اگر پرواز معمولی را انتخاب کردید بلیط تهران مشهد و بلیط مشهد تهران را همزمان با هم رزرو کنید تا برای برگشت با کمبود بلیط مواجه نشوید.

۲. قیمت بلیط هواپیما بر اساس سن مسافر:

ذکر این نکته ضروری است که قیمت بلیط‌های سیستمی توسط شرکت هواپیمایی تعیین می‌شود. بلیط‌های سیستمی به‌طورمعمول در کلاس‌های مختلفی ارائه می‌شوند که هرکدام قیمت ثابتی دارند. خطوط هوایی دستورالعمل‌هایی را برای رفع نیازهای خانواده‌های دارای فرزند کوچک تنظیم کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، نوزادان تا دوسالگی معمولاً فقط نیاز به پرداخت بیمه مسافرتی دارند که معمولاً حدود 10 تا 15 درصد از کل هزینه بلیط را تشکیل می‌دهد. کودکان بین دو تا دوازده سال به‌طورکلی باید بین 50 تا 85 درصد هزینه بلیط را بپردازند. ایرلاین‌ها گاهی تخفیف‌های ویژه نیز ارائه می‌دهند که بسته به شرکت هواپیمایی بین 15 تا 50 درصد متغیر است. برای به دست آوردن نرخ دقیق، توصیه می‌شود قبل از خرید، جزئیات و مشخصات هر بلیط را به‌طور کامل بررسی کنید.

در مقابل، بلیط‌های چارتر هیچ تخفیفی برای کودکان در نظر نمی‌گیرند. هنگام خرید بلیط چارتر، صرف‌نظر از اینکه با یک کودک دو ساله یا یک فرد نود ساله سفر می‌کنید، ملزم به پرداخت کامل قیمت هر صندلی خواهید بود. سن در این مورد تأثیری بر هزینه بلیط ندارد. به یاد داشته باشید، همیشه هنگام انتخاب بلیط هواپیما، توجه به این عوامل ضروری است، زیرا می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر هزینه‌های کلی سفر شما تأثیر بگذارند.

پرواز چارتری1

مشکلات لغو بلیط

آیا تابه‌حال احساس ناامیدی در تهیه برنامه‌های سفر کرده‌اید، فقط به دلیل شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی مجبور به لغو آن‌ها شده‌اید؟ در چنین شرایطی، تمایز بین بلیط‌های سیستمی و بلیط های چارتر مهم‌تر می‌شود. در بیشتر موارد، بلیط‌های چارتر غیرقابل استرداد هستند. در صورت نیاز به کنسل کردن، ممکن است با کسر مبلغ قابل‌توجهی به‌عنوان خسارت مواجه شوید. از سوی دیگر، خطوط هوایی قوانین خاصی را برای کنسل کردن بلیط‌های سیستمی وضع کرده‌اند و طبق این قوانین، معمولاً برای سفرهای لغو شده، بازپرداخت می‌کنند.

این روزها برخی از شرکت‌های چارترینگ شروع به ارائه بلیط‌های قابل استرداد نیز کرده‌اند. بااین‌حال، توجه به این نکته ضروری است که گاهی اوقات مبلغ بلیط به‌طور کامل به شما بازگردانده نمی‌شود و به‌عنوان اعتبار در حساب کاربری شما باقی می‌ماند. سپس می‌توانید از این اعتبار برای خرید بلیط‌های بعدی استفاده کنید. اینکه آیا یک شرکت چارتر، بلیط را قابل استرداد می‌کند یا خیر، در قوانین بلیط مشخص شده است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از نهایی کردن خرید، قوانین مربوط به بلیط را که معمولاً در بخش «سؤالات متداول» یا «سؤال و پاسخ» در پایین همان صفحه قرار گرفته است، به‌دقت مطالعه کنید.

نکات خرید بلیط هواپیما برای بلیط‌های چارتر و معمولی

اکنون‌که تفاوت بین بلیط‌های معمولی یا سیستمی و بلیط‌های چارتر را درک کردید، در اینجا چند نکته مهم برای اطمینان از خرید بلیط هواپیما ایمن و راحت بلیط، به‌حداقل رساندن احتمال ضرر و زیان آورده شده است:

1. همیشه برای سفر خود از قبل برنامه‌ریزی کنید. برای جلوگیری از خرید بلیط با قیمت‌های بالا، در زمان‌های اوج سفر به مشهد مانند عید نوروز یا اعیاد مذهبی، بلیط هواپیما مشهد را زودتر خریداری کنید.

2. اگر در مورد سفر خود مطمئن نیستید، توصیه می‌شود از خرید بلیط چارتر خودداری کنید تا بتوانید از هزینه‌های احتمالی کنسلی جلوگیری کنید و وجه را پس بگیرید.

3. به قول قدیمی‌ها، «ارزان» همیشه به معنای عاقلانه نیست. مراقب شرکت‌های کلاه‌بردار باشید و بلیط خود را از وب‌سایت‌ها، آژانس‌ها و شرکت‌های معتبر خریداری کنید، حتی اگر کمی گران‌تر باشند. این امر باعث اطمینان بیشتر می‌شود و خطرات مرتبط با ارائه‌دهندگان غیرقابل‌اعتماد را کاهش می‌دهد.

4. پس از خرید هر نوع بلیط به‌خصوص بلیط چارتر، حتماً به‌موقع در فرودگاه حاضر شوید. عدم انجام این کار ممکن است منجر به از دست دادن بلیط شما شود.

 با پیروی از این نکات، می‌توانید تفاوت‌های بین بلیط‌های چارتر و سیستمی در سفر مشهد را بهتر بررسی کنید و هرگونه ضرر و زیان احتمالی یا ناراحتی را به حداقل برسانید.

کلام آخر

هنگام خرید بلیط مشهد تهران باید بدانید که پروازهای چارتر و پروازهای معمولی یا سیستمی هر دو هدف حمل‌و‌نقل مسافران را برآورده می‌کند. بااین‌حال تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد. انتخاب بین این دو در نهایت به نیازها و ترجیحات مسافر بستگی دارد. در این نوشته از سفرمارکت سعی کردیم تفاوت‌های دو پرواز چارتر و سیستمی را در مسیر هوایی مشهد تهران بررسی کنیم.


ت ت
کدخبر: 185534 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها