نظر جهانگرد معروف، ابن بطوطه، درباره سفر

شاید همه ما حداقل یک بار نام سفرنامه ابن بطوطه به گوشمان خورده باشد. اگر درباره این فرد اطلاعات کافی ندارید یا اینکه سفرنامه او را نمی‌شناسید، در این مقاله ابتدا مختصری درباره ابن بطوطه و سفرنامه‌اش صحبت می‌کنیم. سپس به سراغ نظر این جهانگرد معروف درباره سفر و تجربه سفر می‌رویم.

نظر جهانگرد معروف، ابن بطوطه، درباره سفر

به این ترتیب می‌توانید شناخت بسیار عالی درباره سفر داشته باشید. شاید به این ترتیب به جای آنکه فقط دنبال رزرو هتل از (https://www.alibaba.ir/hotel) و اقامت در هتل‌های لوکس در سفر باشید، نظرات درباره سفر و تجربه‌ای که از آن در زندگی به جای می‌ماند فکر کنید. با ما همراه باشید تا نظر این جهانگرد معروف را درباره سفر بدانید. قطعاً کسی که چنین سفرنامه معروفی دارد، بهترین نظر را درباره سفر با ما به اشتراک می‌گذارد.

ابن بطوطه که بود؟

محمد بن عبدالله بن محمد بن بطوطه، معروف به ابن بطوطه در سال 703 هجری قمری در شهر طنجه مغرب یا همان مراکش به دنیا آمد. او در سال 725، یعنی در سن 22 سالگی تصمیم گرفت تا سفری به مکه داشته باشد. او در آن سال رهسپار مکه شد.

پس از آن به مصر، شام، فلسطین، عرا، حجار، ایران، بحرین، یمن، ترکستان، بین النهرین، بخشی از چین و هند، جزیره جاوه، اروپا و آفریقا رفت. در آن دوران چنین سفری در تمام دنیا بی‌نظیر بود. جالب است بدانید که این سفر حدود 27 سال به طول انجامید! فقط تصور کنید که 27 سال در سفر باشید! وقتی که قصد رزرو هتل را دارید، نهایتاً 10 شب را برای اقامت انتخاب می‌کنید!

اما ابن بطوطه 27 سال در سفر بود! او پس از این سفر به مراکش و کشور خود بازگشت و در همانجا درگذشت. ابن بطوطه هم دوره با مارکو پولو معروف بود؛ اما مسیر سفر او به اندازه سه برابر مارکوپولو بود. به همین خاطر لقب بزرگترین جهانگرد تاریخ را به او اعطا کرده‌اند.

a193abde-bfac-4904-bf92-cda16c6d625b

سفرنامه ابن بطوطه

سفرنامه ابن بطوطه همان طور که انتظار دارید، حاصل از تجربه 27 سال سفر این جهانگرد معروف است. این سفرنامه دقیقاً صفحه به صفحه بر اساس رویدادهای سفر او ترتیب داده شده است. به این ترتیب این کتاب از مراکش آغاز می‌شود و به ترتیب می‌توانید از خاطره سفر او به شهرهای مختلف و کشورهای مختلف اطلاع پیدا کنید. بد نیست بدانید که این سفرنامه به 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

سفرنامه ابن بطوطه از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد. این کتاب را بسیاری از تاریخ‌شناسان به‌عنوان یک مستند عالی انتخاب کرده‌اند. برای مثال می‌توانند با اتکا به این کتاب، درباره آنکه شهرها چه مرزهایی داشتند یا چه حکومت‌هایی در کدام کشورها وجود داشتند، اظهار نظر کنند.

این کتاب اهمیت بسیاری دارد و تمامی دنیا از این کتاب به‌عنوان بزرگترین سفرنامه تاریخی یاد می‌کنند. هیچ کشوری به این کتاب تعصب خاصی ندارد. زیرا ابن بطوطه بدون هیچگونه تعصب این کتاب را آماده کرده است. اگر سفرنامه ابن بطوطه را مطالعه نکرده‌اید، بهتر است حتماً بخش سفر او به ایران را حداقل مطالعه کنید. این بخش کتاب، قطعاً جذابیت خاصی برای ما ایرانیان خواهد داشت.

اهمیت نظر ابن بطوطه درباره سفر

حتی اگر خیلی اهل سفر هم باشید، حتماً طول مدت سفر شما به 27 سال نمی‌رسد! یا میزان مسافتی که در تمام دنیا پیموده‌اید هم به پای ابن بطوطه نمی‌رسد. اگر اینطور بود، حتماً نام شما هم در تاریخ ثبت می‌شد! ابن بطوطه بزرگترین جهانگرد دنیا است.

کسی که بیشتر طول عمر خود را در سفر بود. کسی که سفر را نه یک تفریح، بلکه سبک زندگی می‌دانست. او زندگی را سفر و سفر را زندگی می‌خواند. به همین خاطر چه کسی بهتر از ابن بطوطه برای آنکه نظرش را درباره سفر بدانیم؟ متأسفانه صدها سال از درگذشت این جهانگرد بزرگ می‌گذرد. پس دیگر حضور ندارد که بخواهیم نظر او را درباره سفر بدانیم.

e8fd0396-ec90-4eb4-9e3e-33d9a722487c

به همین خاطر باید به نظرات قدیمی که از او درباره سفر به‌جای‌مانده است، اکتفا کنیم. شاید با شنیدن نظرات او درباره سفر، بینش و طرز فکر ما درباره سفر به‌صورت کامل تغییر کند. شاید دیگر فقط به‌دنبال رزرو هتل نباشیم. بلکه سفر را همانند ابن بطوطه تجربه کنیم.

نظرات ابن بطوطه درباره سفر

یک جمله بسیار معروف از ابن بطوطه وجود دارد. او چنین می‌گوید که سفر در ابتدا از تحیر زبان شما را می‌بندد و سپس شما را به یک راوی داستان بسیار عالی تبدیل می‌کند.  از نظر او سفر هزاران راه برای ماجراجویی به شما می‌دهد و باعث می‌شود تا قلب شما پرواز کند.

در بخشی دیگر وقتی که از او درباره بخش حیرت‌انگیز سفر کردن می‌پرسند، او چنین می‌گوید که با سفر، سرزمین‌های غریبه به خانه شما تبدیل می‌شوند و در نهایت سرزمین شما برایتان غریبه خواهد شد! این یعنی بعد از آنکه به شهر و کشور خود باز گردید، احساس می‌کنید که به این سرزمین یا هر سرزمین خاصی تعلق ندارید. زمین گسترده است و همه جای آن می‌تواند خانه ما باشد.

از نظر او با سفر می‌توان دنیا را شناخت. کسانی که سفر نمی‌کنند انگار که کور هستند و هیچ شناختی از دنیای اطراف خود ندارند. در نهایت از نظر ابن بطوطه ، سفر معنای واقعی زندگی است. کسانی که دنیا را ندیده از دنیا بروند، انگار که زندگی نکرده‌اند. نظر شما درباره سفر کردن چیست؟


ت ت
کدخبر: 93290 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها