میگرن عصبی چیست و چه علائمی دارد

میگرن عصبی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم.

میگرن عصبی چیست و چه علائمی دارد

به‌طورکلی انسان‌ها با توجه به سن، ارث، عوامل محیطی، شرایط زندگی، نوع کار، مصرف موادغذایی و دخانیات، دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند. هر یک از بیماری‌ها روی بخش خاصی از بدن تأثیر می‌گذارند و عملکرد آن را مختل می‌سازند. در این زمینه با آگاهی و آشنایی کامل نسبت به نوع و شدت بیماری، تا حد زیادی می‌توانید از پیشروی آن جلوگیری نمایید و مانع بروز اثرات بد و مخرب آن شوید. میگرن عصبی از جمله بیماری‌هایی است که بر اثر شدت گرما، کم‌خوابی، گرسنگی، سر و صدا و غیره بروز پیدا می‌کند و موجب اختلال در بخش‌های مختلف بدن افراد می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به مفهوم میگرن عصبی و درمان آن می‌پردازیم.

WyVPhvQ5wXIpuNhQhULimOuIKwzBLSwQ9CbL6jPV.png

میگرن عصبی همواره با درد شدید در ناحیه سر (سمت راست، سمپ چپ و پیشانی) خود را نشان می‌دهد و معمولاً بنا به دلایل مختلف نظیر حساسیت به بو، صدا و نور در افراد مختلف نمایان می‌شود. در بانوان مبتلا به سردرهای میگرنی، در روزهای عادت ماهیانه (دوران قاعدگی) درصد ابتلا به سردرد و خطرات میگرن افزایش می‌یابد و درصورت تشدید بیماری باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این‌خصوص با آشنایی نسبت به علل، علائم و عوارض این بیماری، می‌توانید از بروز آن جلوگیری نمایید و یا در صورت ابتلا به میگرن سریعاً اقدامات لازم مانند مراجعه به متخصص مغز و اعصاب را جهت کاهش اثرات و درمان آن انجام دهید.

میگرن عصبی چیست؟

میگرن عصبی معمولاً بر اثر نوسانات و اختلالات هورمونی ایجاد می‌شود. به همین سبب در زنان بیشتر از مردان شایع است؛ چراکه زنان در دوره عادت ماهیانه دچار اختلال هورمونی می‌شوند و بدن آن‌ها مستعد بیماری‌هایی نظیر میگرن عصبی می‌گردد. تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده در این زمینه نیز نشان می‌دهد که افراد دچار میگرن، نسبت به بو، صدا و نور حساس می‌شوند و همین عوامل موجب تشدید بیماری آن‌ها و حتی بستری شدن برخی از مبتلایان به میگرن می‌شود. همان‌گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، در بعضی موارد میگرن عصبی به دلیل وراثت از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و به همین سبب شاهد میگرن عصبی در کودکان هستیم.

به لحاظ این‌که بدن کودکان ضعیف و حساس است و مثل افراد بزرگسال توانایی تحمل دردهای ناشی از حملات میگرن را ندارند، از این‌رو اقدام لازم جهت کاهش حملات و خطرات میگرن در کودکان اهمیت فراوانی دارد و با شناخت کامل نسبت راه‌های درمان می‌توان این بیماری مزمن را برای همیشه برطرف ساخت و یا از بروز آن تا حد زیادی جلوگیری کرد.

8GOlq8Y4taGoTfY4LG1pnF7hxZR4NsSjUzy4WcB0.png

علائم میگرن عصبی

همواره شناخت کافی نسبت به علائم بیماری‌ها تا حد زیادی به افراد در زمینه پیش‌گیری و درمان آن‌ها کمک می‌کند. میگرن عصبی در کودکان و افراد بزرگسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و با سردردهای متوسط تا شدید بخشی از سر را درگیر می‌کند. در صورتی‌که با علائم این بیماری آشنایی داشته باشید، می‌توانید با شناسایی بیماری میگرن عصبی و درمان آن از پیشروی آن جلوگیری نموده و یا در صورت بروز میگرن، اقدامات لازم را در‌خصوص درمان آن انجام دهید. اصلی‌ترین و مهم‌ترین علائم میگرن عصبی به شرح زیر است:

  • حالت تهوع: 

هنگام تشدید بیماری میگرن و بروز درد غیرقابل تحمل در ناحیه سر و پیشانی، به بیمار حالت تهوع شدید دست می‌دهد و در بسیاری از موارد تا زمانی که فرد استفراغ نکند، بهبودی در او دیده نخواهد شد، مگر این‌که داروهای قوی و مؤثر جهت کنترل و درمان میگرن را مصرف کند.

  • استفراغ:

افراد مبتلا به میگرن در ابتدا احساس تهوع می‌کنند؛ اما با افزایش سردرد و احساس گرفتگی در ناحیه سر، سیستم گوارش آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و استفراغ می‌کنند. در صورت مشاهده استفراغ در افراد مبتلا به میگرن به‌ویژه میگرن عصبی در کودکان، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علاوه‌ بر کنترل بیماری، داروهای مؤثر در زمینه کنترل میگرن عصبی و درمان آن در اختیار بیمار قرار داده شود.

  • حساسیت نسبت به نور و صدا:

 میگرن عصبی به شدت تمامی بخش‌های سر یا قسمتی از آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به نحوی که بیمار نسبت به نور و صدا حساس می‌شود و مشاهده نور لامپ، فلش دوربین، پروژکتور و غیره و همچنین حضور در محیط‌های شلوغ، موجب تشدید بیماری میگرن می‌گردد؛ بدین ترتیب جهت جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات و افزایش شدت بیماری، فرد دارای میگرن عصبی را به یک محیط آرام با نو بسیار کم منتقل کنید. پس از مدت کوتاهی خواهید دید که اوضاع بیمار رو به بهبودی پیش می‌رود.

  • هاله: 

به بعضی از اختلالت در سیستم بینایی و شنوایی هاله گفته می‌شود. این علائم در اکثر مبتلایان به بیماری میگرن عصبی نمایان می‌شود و سیستم بینایی و شنوایی آن‌ها را حساس می‌کند. به نحوی که در برابر هرگونه نور و صدا واکنش نشان می‌دهند و حتی ممکن است شدت میگرن فرد نیز افزایش پیدا کند.

RtuctjkdSK5VMDiNigOWa1A160oKwiVD1NCkDCY8.png

عوامل تحریک‌کننده بیماری میگرن

بعضی از افراد بر این عقیده‌اند که میگرن عصبی صرفاً به‌خاطر دردهای دوران قاعدگی و سر و صدای زیاد بروز پیدا می‌کند. در صورتی‌که اصلاً این‌گونه نیست و عوامل مختلفی موجب تحریک بیماری میگرن عصبی در کودکان و سایر رده‌های سنی می‌شوند. بعضی از حساس‌ترین و تأثیرگذارترین محرک‌های میگرن به ترتیب زیر عبارت است از:

1- غذاها و نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین:

به‌طورکلی خوردن نوشابه، دلستر و سایر نوشیدنی‌های گازدار و همچنین قهوه، نسکافه و غیره موجب تحریک و تشدید بیماری میگرن عصبی می‌شود؛ از این‌رو برای کاهش خطرات میگرن از خوردن و آشامیدن این گروه از موادغذایی اجتناب کنید.

2- ادویه‌جات و افزودونی‌های غذایی دارای بوی قوی و شدید:

وجود هرگونه ادویه و افزودنی‌های بو دار قوی در غذا و سایر مواد خوراکی موجب تشدید بیماری میگرن و افزایش دفعات ابتلا به آن می‌شود.

3- لامپ‌ها و چراغ‌های چشمک‌زن دارای نور قوی و خیره‌کننده:

خاطر نشان می‌شود محیط‌هایی که فاقد نوردهی مناسب هستند (زیاد یا کم بودن نور فضا) موجب بروز و تشدید میگرن عصبی می‌شود.

4- کم خوابی در طول روز و هفته:

 مدت زمان خواب در طول شبانه‌روز برای افراد مبتلا به میگرن، اهمیت فراوانی دارد؛ بدین ترتیب رعایت اصول خواب و تدوین برنامه منظم استراحت، تا حد موجب کاهش درصد ابتلا به میگرن می‌گردد.

5- فشار روانی، استرس و اضطراب: 

بعضی از افراد برای انجام کارهای روزمره دچار استرس و اضطراب می‌شوند و فشار روانی تا اتمام فعالیت‌ها با آن‌ها همراه است. این عوامل نیز به نوعی موجب تشدید بیماری میگرن عصبی می‌شوند؛ بنابراین افراد می‌بایست تا حد امکان فشارهای روانی را به حداقل برسانند و عوامل استرس‌زا را از خود دور کنند. تا جایی‌که احتمال ابتلا به میگرن عصبی در کودکان و سایر رده‌های سنی کنترل شود و به کم‌ترین میزان خود برسد.

6- گرسنگی و تشنگی:

احساس عطش و میل به غذا نیز موجب ایجاد اختلال در بدن و بروز میگرن در افراد مستعد این بیماری می‌شود؛ از این‌رو به آنان توصیه می‌شود تا هنگام گرسنگی و تشنگی فوراً مواد غذایی و آشامیدنی مصرف کنند.

جمع‌بندی

Qtv9hQgQpWti4YCHnRHE5N2jZCAVylxFafmOpWBw.png

میگرن عصبی از جمله بیماری‌های شایع در بین افراد به ویژه بانوان است. این بیماری عصبی به‌دلیل تغییرات هورمونی بروز پیدا می‌کند؛ بدین جهت خانم‌ها (تا پایان سن یائسگی) در دوران قاعدگی به دلیل بهم ریختگی هورمون‌ها در معرض شدید بیماری عصبی میگرن قرار دارند؛ بدین ترتیب با رعایت چند نکته ساده نظیر استراحت در محیط آرام و با نور مناسب، مصرف موادغذایی و آشامیدنی به مقدار موردنیاز، دور کردن عوامل استرس‌زا و اضطراب‌آور از زندگی و غیره موجب جلوگیری از پیشرفت میگرن عصبی و درمان آن می‌شود. در صورت ادامه دار شدن علائم میگرن توصیه می‌شود در اولین فرصت به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید و اگر به دنبال پزشک مغز و اعصاب خوب هستین می‌توانید از سایت های دکتریاب، پذیرش24 و نوبت کمک بگیرید و پزشک مورد نظر خود را پیدا کنید و نوبت اینترنتی بگیرید.

 

برچسب ها : میگرن عصبی,میگرن,درمان میگرن

 


ت ت
کدخبر: 95670 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها