نخست وزیر ژاپن با این پیام جنجال به پا کرد

نخست‌وزیر ژاپن، در مراسمی غم‌انگیز روز دوشنبه در هفتاد و هفتمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم وعده عدم جنگ ژاپن را تجدید کرد، اما او به تجاوز ژاپن در زمان جنگ اشاره نکرد. اما در عین حال ‌اعضای کابینه‌اش برای بزرگداشت این روز از معبد جنجالی یاسوکونی بازدید کردند؛ اقدامی که احتمالا چین و کره جنوبی را خشمگین کند.

نخست وزیر ژاپن با این پیام جنجال به پا کرد

به گزارش مُنیبان،فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در مراسمی غم‌انگیز روز دوشنبه در هفتاد و هفتمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم وعده عدم جنگ ژاپن را تجدید کرد، اما او به تجاوز ژاپن در زمان جنگ اشاره نکرد. اما در عین حال ‌اعضای کابینه‌اش برای بزرگداشت این روز از معبد جنجالی یاسوکونی بازدید کردند؛ اقدامی که احتمالا چین و کره جنوبی را خشمگین کند.

این معبد جنجالی به عنوان نمادی از نظامی‌گری قدیم ژاپن درنظر گرفته می‌شود و روابط توکیو با چین نیز تیره شده است، به‌خصوص پس از آنکه پکن به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایشات بی‌سابقه‌ای را در اطرف تایوان برگزار کرد.

طی این رزمایشات، چندین موشک به داخل آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن افتادند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، پیشکشی را به این معبد مرکزی توکیو فرستاد اما خود از آن بازدید نکرد. وی همچنین هدایایی را طی فستیوال‌های سال گذشته میلادی و بهار امسال به معبد یاسوکونی ارسال کرد.

کیشیدا جایی دیگر در توکیو طی یک گردهمایی سکولار که امپراتور ناروهیتو هم در آن شرکت داشت، گفت: «ما هرگز ترس و وحشت‌های جنگ را دیگر تکرار نخواهیم کرد. من به این سوگند همچنان پایبند خواهم بود. در دنیایی که درگیری‌ها همچنان بی‌پایان هستند، ژاپن رهبری تاثیرگذار در صلح است.»

کیشیدا به تجاوز ژاپن در سراسر آسیا در نیمه اول قرن بیستم یا قربانیان این منطقه اشاره ای نکرد. این حذف، سابقه ای بود که توسط شینزو آبه، رهبر ترور شده سابق، ایجاد شد، کسی که تلاش کرده بود وحشیگری دوران جنگ ژاپن را سفید کند.

کیشیدا تا حد زیادی بر آسیب هایی که ژاپن متحمل شد متمرکز شد - بمباران اتمی در هیروشیما و ناگازاکی، بمباران گسترده سراسر ژاپن و نبرد زمینی خونین در اوکیناوا. او گفت که صلح و رفاهی که امروز کشور از آن برخوردار است بر اساس رنج و فداکاری کسانی است که در جنگ جان باختند.

آبه از آغاز سال ۲۰۱۳ از اعتراف به خصومت‌های ژاپن در زمان جنگ یا عذرخواهی درسخنرانی ۱۵ اوت دست کشید. لغو سنتی که در سال ۱۹۹۵ آغاز شد.

امپراتور ناروهیتو «پشیمانی عمیق» خود را از اقدامات ژاپن در زمان جنگ با عبارتی ظریف در سخنرانی خود تکرار کرد، مانند پدرش، امپراتور بازنشسته آکیهیتو، که کار خود را وقف جبران یک جنگ کرد که به نام امپراتور زمان جنگ، هیروهیتو، پدربزرگ امپراتور فعلی نوشته شده است.

حدود ۹۰۰ شرکت کننده در مراسمی که در ورزشگاه بودوکان برگزار شد، یک دقیقه سکوت کردند.  از شرکت کنندگان خواسته شده بود که ماسک بزنند و سرود ملی خوانده نشد.

در حالی که کیشیدا روز دوشنبه از دعا در زیارتگاه یاسوکونی خودداری کرد و به جای آن یک هدیه مذهبی فرستاد، سه تن از اعضای کابینه وی - سانائه تاکایچی، وزیر امنیت اقتصادی و آکیبا وزیر بازسازی کنیا اوایل دوشنبه و تجارت و صنعت یاسوتوشی نیشیمورا در روز شنبه از آن بازدید کردند.

تاکایچی به خبرنگاران گفت: "من به ارواح کسانی که جان خود را برای سیاست ملی فدا کردند، احترام گذاشتم."

«هیروکازو ماتسونو» دبیر ارشد کابینه وزیران ژاپن امروز دوشنبه گفت: «این مسئله برای هر کشوری طبیعی است که به افرادی که جانشان را برای کشورشان می‌دهند، احترام بگذارد. ژاپن به تحکیم روابطش با همسایه‌هایش از جمله چین و کره جنوبی ادامه خواهد داد.»

گروهی از قانونگذاران که به طور عادی بازدید خود را در تاریخ ۱۵ اوت انجام دادند، هفته گذشته اظهار کرده بودند که به دلیل افزایش شیوع کرونا، قادر به انجام این بازدید نیستند.

قربانیان اقدامات ژاپنی‌ها در نیمه اول قرن بیستم، به ویژه چین و کره، این معبد را نمادی از نظامی‌گری ژاپنی می دانند، زیرا در میان حدود ۲.۵ میلیون کشته جنگ، از کشته شدگان جنایتکار در جنگ نیز در میان آنها هستند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز یکشنبه پس از دیدار نیشیمورا، از آن انتقاد کرد و آن را «نگرش اشتباه دولت ژاپن نسبت به مسائل تاریخی» خواند. وانگ از ژاپن خواست تا "عمیقاً در تاریخچه تجاوزات خود تأمل کند، به درستی مسائل مربوط به همسایگان را با احساس مسئولیت مدیریت کند و اعتماد آسیایی‌ها و جامعه بین‌المللی بزرگتر را از طریق اقدامات مشخص جلب کند."

آبه آخرین نخست وزیری بود که در سال ۲۰۱۳ از معبد یاسوکونی بازدید کرد؛ بازدیدی که خشم چین و کره جنوبی را برانگیخته بود و حتی انتقاداتی را از جانب ایالات متحده آمریکا، متحد نزدیک ژاپن، نیز به همراه داشت.

کیشیدا با استناد به محیط امنیتی منطقه‌ای که به طور فزاینده‌ای متشنج می‌شود، متعهد شده است که بودجه دفاعی ژاپن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد اما در سخنرانی اخیر خود به "بازنگری قانون‌اساسی صلح‌طلبانه کشور"، یکی از رویاهای آبه اشاره‌ای نکرد اما او پیشتر درخصوص آن صحبت کرد.

ت ت
کدخبر: 103262 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها