روسیه: فرانسه دروغ می‌گوید

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: یک مکالمه تلفنی میان وزرای خارجه روسیه و فرانسه شکل گرفت. این ابتکار فرانسه بود. دو طرف بیانیه‌های مطبوعاتی و گزارش‌هایی را در راستای این مکالمه منتشر کردند.

روسیه: فرانسه دروغ می‌گوید

به گزارش منیبان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه در تماسی تلفنی با کاترین کولونا، همتای فرانسوی خود درخصوص احتمال اعزام هئیتی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفت‌وگو کرد. وی همچنین از پاریس خواست تا کی‌یف را تشویق کند که از حملات علیه این نیروگاه هسته‌ای دست بردارد. با این حال،‌ فرانسه و رسانه غربی طوری نشان دادند که به نظر برسد وزیر خارجه فرانسه همچنان لاوروف را تشویق می‌کند تا اجازه بازرسی را به آژانس بدهد، گرچه مسکو در تاریخ ۳ ژوئن رضایت خود را نسبت به این بازدید اعلام کرده بود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «یک مکالمه تلفنی میان وزرای خارجه روسیه و فرانسه شکل گرفت. این ابتکار فرانسه بود. دو طرف بیانیه‌های مطبوعاتی و گزارش‌هایی را در راستای این مکالمه منتشر کردند. اما ما مجبور شدیم دومین بیانیه را منتشر کنیم زیرا طرف فرانسوی اساس و ماهیت این مکالمه تلفنی را تحریف کرد. این طور به نظر رسید که طرف فرانسوی تقریبا می‌خواهد روسیه را تحت فشار بگذارد تا به زور با چیزی موافقت کند. البته این ادامه همان عادت و سنت قدیمی است که ما بیش از یک بار شاهد آن بوده‌ایم.»

وی یادآور شد که مسکو بارها از جامعه جهانی خواسته تا از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بازدید کند. به گفته زاخارووا، روسیه آماده است که خودش این سفر را بدون هرگونه کمک خارجی سازماندهی کند.

مقام‌های روس، اوکراینی‌ها را متهم می‌کنند به اینکه از زمانی که این نیروگاه هسته‌ای تحت کنترل روس‌ها درآمده، آنها حملاتی را علیه این نیروگاه انجام داده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط سازمان ملل متحد حمایت می‌شود، به دنبال اعزام تیمی جهت بازدید از این نیروگاه است. با این حال،‌ رسیدن به توافقی درخصوص اینکه این تیم چگونه به آن منطقه خواهد رسید – از طریق منطقه تحت کنترل کی‌یف یا از طریق کریمه – برای دو طرف دشوار است.

براساس گزارش اسپوتنیک، این اولین باری نیست که موضع لاوروف توسط همکاران غربی "تحریف" می‌شود. در سال ۲۰۲۱، نشست وزیران با حضور فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین در فرمت نرماندی برگزار شد. پس از گفت‌وگوها، در خصوص انتشار اطلاعاتی و گمانه‌زنی‌های پاریس و برلین، وزارت امور خارجه روسیه مجبور شد تا مکاتبات لاوروف با همکاران فرانسوی و آلمانی را منتشر کند تا موضوع "روشن" شود.

سرگئی لاوروف در تماس با همتای فرانسوی خود خاطرنشان کرد که "کی‌یف به بمباران بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و منطقه با همدستی حامیان غربی ادامه می‌دهد و با این کار مردم اروپا در معرض خطر فاجعه هسته‌ای قرار می‌گیرند." وزیر خارجه فرانسه هم بر روی آنچه "خطرات ناشی از اشغال این سایت توسط نیروهای مسلح روسیه برای ایمنی و امنیت هسته‌ای" نامید، تاکید کرد. بر اساس گزارش‌ها، وزیر خارجه فرانسه همچنین عزم کشورش برای ادامه حمایت از اوکراین در مواجهه با آنچه "ماهیت غیرقانونی و غیرقابل توجیه تجاوز روسیه به اوکراین" خواند، یادآور شد.


ت ت
کدخبر: 105314 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها