سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به جنگ آذربایجان و ارمنستان: خواستار گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جنگ آذربایجان و ارمنستان گفت:ایران همانند سابق که از هیچ کمکی برای پایان بخشیدن به درگیری ها دریغ نکرد باز هم با سرعت عمل وارد شد تا اتش بس برقرار و ارامش به مرزهای دو کشور برگردد. مواضع ما روشن است و خواستار گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به جنگ آذربایجان و ارمنستان: خواستار گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز ( دوشنبه 28 شهریور ماه) در نشست خبری خود گفت: موضع صریح ایران در قبال تحولات در قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف بیان شده و ابهامی وجود ندارد. از سه شنبه هفته گذشته شاهد درگیری مرزی در جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان بودیم که متاسفانه منجر به کشته شدن افراد شد.

وی افزود: ایران برای حل و فصل بحران های بین المللی وارد تلاش های سیاسی شد. گفتگوی نخست وزیر ارمنستان با رییسی انجام شد. گفتگوهای تلفنی وزیر خارجه با همتای آذربایجانی هم انجام شد. ایران همانند سابق که از هیچ کمکی برای پایان بخشیدن به درگیری ها دریغ نکرد باز هم با سرعت عمل وارد شد تا اتش بس برقرار و ارامش به مرزهای دو کشور برگردد. مواضع ما روشن است و خواستار گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات هستیم.

کنعانی تاکید کرد: دو‌ کشور تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم اسیای مرکزی هستند. اسیای مرکزی برای ایران اهمیت خاصی دارد. مناسبات ایران با دو جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان، مناسبات نزدیک و دوستانه ای است. در یک سال گذشته شاهد تحول در روابط با این دو‌کشور هستیم. برمبنای سیاست منطقه ای و رابطه با دو کشور، ایران اعلام امادگی کرد در صورت اعلام نیاز به ارامش و ترغیب برای حل و فصل اختلافات کمک کند. کشته شدن نظامی ها در این درگیری باعث تاسف است و چهارچوب سیاسی بهترین راه حل برای حل و فصل اختلافات است. اگر طرفهای مقابل اعلام امادگی کنند ایران برای کمک دریغ نخواهند کرد.

سخنگوی وزارا امور خارجه با اشاره به سفر پلوسی به ارمنستان بیان کرد: ما در چهارچوب نگاه سیاسی خودمان به درگیری در قفقاز جنوبی نگاه می کنیم. چیزی که حل کننده بحران است گفتگوهای دو کشور و شکل گیری چهارچوب های سیاسی برای تثبیت و ثبات در منطقه است. ما دامن زدن به تنش ها را نه در چهاچوب منافع دو کشور و نه منطقه و نه مردم منطقه می دانیم. این سیاست اصولی ماست هرگونه اقدامی خارج از این را، تهدید کننده می دانیم.

کنعانی با اشاره به ارایه سوخت رایگان توسط ایران به لبنان گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت و ملت لبنان دوستانه است و ایران همواره تلاش کرد در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی و به ویژه در دو سال اخیر کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان خاصه در حوزه انرژی نقش سازنده‌ خودش را ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و توسعه همکاری‌های دوجانبه با این کشور در سطوح مختلف ارتباط دارد و گفت‌وگوهایی با وزارت انرژی لبنان انجام داده است. حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات آنها خاصه مشکلات اقتصادیشان را در دستورکار داریم و بخشی از سیاست رسمی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و در مورد لبنان نیز این موضوع صدق می کند. در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران هم با مقامات و وزیر مربوطه دولت لبنان در این ارتباط گفت وگو صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده در چارچوب گفت وگوهای فنی و اقتصادی بین دو کشور راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفت وگوها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر باقری به نیویورک اظهار کرد: این که در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و  مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد این احتمال را رد نمی‌کنیم و ایران از هر فرصتی  برای  بیان دیدگاه های خود استفاده می کند.

کنعانی تاکید کرد: سفر باقری به نیویورک ارتباطی به گفتگوهای دوجانبه با امریکا در موضوع هسته ای و دیگر موضوعات نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روند مذاکرات و اینکه آیا وقفه ای در مذاکرات ایجاد شده یا نه، گفت: به طور طبیعی ارتباطات و تماس ها در همان چهارچوب از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد. هرگونه تحولی در همین چهارچوب رخ می دهد.   

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: صبح دوم اجلاس رییسی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند. رییسی دیدارهای دو جانبه با همتایان دارد و همچنین در کنفرانس های خبری برنامه ریزی شده، شرکت می کند.

کنعانی در خصوص دستاوردهای حضور رییس جمهور در نشست سران شانگهای در سمرقند گفت: سفر رئیس جمهور به ازبکستان با دو هدف صورت گرفت. بخش اول در پاسخ به دعوت رسمی همتای ازبکستانی انجام شد و سفر بسیار مهمی در مناسبات دوجانبه بود و طی آن ملاقات با همتای ازبکستانی صورت گرفت. بر مبنای اراده سیاسی مشترک دو کشور برای گسترش روابط فیمابین، شاهد امضای ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور بودیم. از بعد دوجانبه این سفر بسیار برای دو کشور حائز اهمیت و نقطه تحولی در جهت مناسبات دو کشور و ملت بود. بخش دیگر سفر مربوط به مشارکت ایشان در بیست و دومین نشست سازمان شانگهای بود. ایران در نشست قبلی سران به عنوان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای به رسمیت شناخته شد و در این سفر سند تعهدات عضویت ایران در این سازمان به امضای وزیر خارجه و دبیرکل سازمان شانگهای رسید. نشست‌های جانبی سفر حائز اهمیت بود و دیدار دوجانبه رئیس جمهور با روسای جمهور روسیه، ترکیه، چین، تاجیکستان، بلاروس و نخست‌ وزیران هند و پاکستان و مقامات دیگر کشورها بخش مهم دیگری از سفر رئیس جمهور را تشکیل می داد.

وی افزود: امروز و چند روز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود و این هیئت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت. ترکیب هیئت متنوع بوده و زمینه‌های متنوع همکاری دو کشور را در حوزه‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و ... در برمی‌گیرد. آمدن چنین هیئتی و برگزاری نشست‌‌های متنوع، عملا نتیجه یک سال تلاش‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه است. گسترش مناسبات، تامین کننده منافع و مصالح مشترک دو کشور است. ایران از هر تحول مثبتی که در مناسباتش با همسایگان مبتنی بر منافع  مشترک شکل بگیرد، استقبال می‌کند. فضای خوبی را در روند گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه شاهدیم و بخشی از نتایج تلاش های دولت در تمرکز بر سیاست همسایه محور تلقی می شود.

وی در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره درگذشت مهسا امینی گفت: هرگونه اظهارات مداخله جویانه مقامات امریکایی را در موضوعات داخلی ایران، قاطعانه مردود می‌دانیم. دولت آمریکا اگر نگران ملت ایران است محاصره ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی چند دهه‌ای خود را علیه ملت ایران بردارد. اینگونه اظهارات مقامات آمریکا مداخله جویی در امور داخلی ایران است و جمهوری اسلامی ایران به مقامات دولت آمریکا توصیه می‌کند به مسائل داخلی خود و حقوق ملت آمریکا بپردازند و در موضوعات مربوط به امور داخلی کشورهای مستقل مداخله نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که چرا ایران به مرگ ملکه انگلیس واکنش نشان نداد، گفت: ایران در ارتباط با فوت ملکه انگلیس از نظر پروتکلی، متناسب با روابط دوجانبه و عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک، عمل کرده است. امیدواریم در دوران پیش رو شاهد بهبود مناسبات دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را برداریم‌.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد اخیر روسای جمهور فرانسه و اردن برای برگزاری نشست فوری منطقه‌ای مشابه نشست بغداد با حضور ایران و عربستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات و کمک به بحران‌های منطقه‌ای کمک کند، استفاده از چارچوب‌های منطقه محور است. فضای سیاسی منطقه به ویژه در طول ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مستعد راه اندازی ابتکارهای دوستانه منطقه‌ای است، برای این‌که کشورهای منطقه بنشینند و تبادل نظر کرده و از ظرفیت‌های مشترک منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات استفاده کنند. این نگاه اصولی ایران است و در این زمینه همواره تلاش کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به این سوال که در چند روز اخیر اخباری مبنی بر تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی افغانستان در دره پنجشیر توسط طالبان منتشر شده است، بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات افغانستان روشن‌ و مشخص است. در یک‌سال اخیر و پس از خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از افغانستان، ایران از مهم‌ترین کشورهای منطقه‌ای بوده  که تلاش کرده به استقرار صلح و ثبات در افغانستان کمک کند  و در این راستا ارتباط خود را با همه طرف‌های موثر داخلی در افغانستان و طرف‌های ذی‌نفع منطقه‌ای در این پرونده برقرار و حفظ کرده است. سیاست ایران بر پایه ضرورت تامین منافع مردم افغانستان و در راستای تقویت رویکرد سیاسی، پرهیز از درگیری های افغانی-افغانی و شکل‌گیری بستر سیاسی فراگیر در افغانستان برای تشکیل دولت متحد و فراگیر بوده است . مناسبات ما هم با سرپرستی موقت افغانستان و هم با سایر طرف‌های افغان در همین چارچوب شکل گرفته و ادامه دارد. ایران از هیچ رویداد نظامی و درگیری افغانی_افغانی در درون افغانستان حمایت نمی‌کند و ما  کشته‌شدن افراد از هر طرف در داخل افغانستان را خسارتی برای مردم افغانستان می دانیم  و رویکرد نظامی را مخل شکل‌گیری روند سیاسی در مسیر تشکیل دولت متحد فراگیر در افغانستان می‌دانیم.

کنعانی با تاکید مجدد مبنی بر این که ارتباط ما با تمام طرف‌های افغانستانی برقرار است، افزود:  مواضع ما نسبت به تحولات داخلی افغانستان مبتنی بر تلاش برای برقراری ثبات و آرامش در این کشور  و جلوگیری از درگیری‌های افغانی _افغانی است. برای ایران تامین مصلحت عمومی مردم افغانستان و حاکم شدن  صلح و آرامش در این کشور  یک اصل است.

 


ت ت
کدخبر: 110469 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها