موسس اصلی داعش مشخص شد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پیش از این اذعان کرده بود که مقامات کشورش در ایجاد گروه تروریستی داعش دست داشتند، حالا این بار نیز گفته‌ است که مسئولیت جنگ اوکراین متوجه کشور او یعنی ایالات متحده آمریکا است.

موسس اصلی داعش مشخص شد

به گزارش مُنیبان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پیش از این اذعان کرده بود که مقامات کشورش در ایجاد گروه تروریستی داعش دست داشتند، حالا این بار نیز گفته‌ است که مسئولیت جنگ اوکراین متوجه کشور او یعنی ایالات متحده آمریکا است.

ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «Real America's Voice» با احمقانه خواندن لفاظی‌های مقامات آمریکا علیه روسیه گفت: «لفاظی‌های قبل از جنگ اوکراین باعث شد پوتین تصمیم به حمله بگیرد. کشور ما، یا اصطلاحاً رهبران ما، پوتین را تحریک کردند. آن‌ها او را مجبور کردند این کار را انجام بدهد. لفاظی‌ها، احمقانه بود.»

علاوه بر اینکه ترامپ در این زمان اعلام کرده است که آمریکا سبب شد تا پوتین تصمیم به حمله به روسیه بگیرد، بسیاری از تحلیلگران و اندیشمندان حوزه مطالعات آمریکا نیز به این موضوع اشاره می‌کنند. اندیشکده رند در سال 2019 مقاله‌‌ای با عنوان «برهم زدن توازن با روسیه» منتشر کرد که در آن اقداماتی که آمریکا برای برهم زدن توازن قوا در قفقاز را انجام می‌دهد را مورد مطالعه قرار داده است. این اندیشکده آمریکایی در مقاله خود به موضوع تحریم‌های روسیه توسط آمریکا از یک سو و پایین بودن قیمت انرژی از سوی دیگر اشاره می‌کند. این مقاله اشاره می‌کند که ایالات متحده برای اینکه همیشه از روسیه برتر بماند باید اقتصاد روسیه را کنترل کند.

فواد ایزدی، تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به صحبت‌های ترامپ درباره تحریک روسیه برای حمله به اوکراین، گفت: «آمریکایی‌ها سال 2014 میلادی در اوکراین کودتا کردند. ترامپ هم با توجه به اینکه دوره‌ای رئیس‌جمهور آمریکا بود، به اطلاعات مرتبط با آن کودتا دسترسی داشته است. او در دوران رئیس‌جمهوری به نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکایی و فعالیت‌هایی که این نهادها علیه روسیه انجام می‌داده‌اند، دسترسی داشته‌ است. از این جهات حرف‌های ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری سابق آمریکا قابل اعتنا است.»

ایزدی افزود: «هدف دولت آمریکا این بوده است که با استفاده از ابزارهای مختلف، دولت روسیه را دچار چالش کند. برخی از اندیشکده‌های آمریکایی از چندین سال پیش درباره طراحی فعالیت‌های ضد روسی آمریکا مطالبی منتشر کرده‌اند. برای نمونه می‌توان به گزارش سال 2019 موسسه رند اشاره کرد. این اندیشکده در سه سال قبل در مقاله‌ای با عنوان "به هم زدن توازن روسیه" به اقداماتی که باعث تحریک روسیه برای حمله به اوکراین شده است، اشاره می‌کند. از این جهت که آمریکا مسبب جنگ در اوکراین است، نکته ثابت شده‌ای است.»

واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشت جیک سالیوان گفته است که در 27 اوت 2021 (5 شهریور 1400) آمریکا 60 میلیون دلار تسلیحات عمدتا دفاعی را از انبارهای خود به اوکراین ارسال کرده است. همچنین این روزنامه با اشاره به اقدامات اوکراین نوشت که در حالیکه اوکراین عضو ناتو و اتحادیه اروپا نبود؛ اما همواره در مدار سیاسی-اقتصادی و فرهنگی غرب حرکت می‌کرد. همچنین در این گزارش تصریح شده است که قبل از جنگ در اوکراین آمریکا سربازهای خود را در مرزهای اورکراین از 75 هزار به 100 هزار افزایش داد. / فارس

ت ت
کدخبر: 115174 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها