مچ‌گیری کنگره از رئیس جمهور آمریکا

پس از اعلام اوپک و متحدانش جهت کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز – اقدامی که می‌تواند قیمت سوخت را در هفته‌های قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر افزایش دهد – دولت عربستان سعودی گفت که ایالات متحده درخواست تعویق کاهش تولید نفت آن هم به مدت یک ماه را ارائه کرده است.

مچ‌گیری کنگره از رئیس جمهور آمریکا

به گزارش مُنیبان، پس از اعلام اوپک و متحدانش جهت کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز – اقدامی که می‌تواند قیمت سوخت را در هفته‌های قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر افزایش دهد – دولت عربستان سعودی گفت که ایالات متحده درخواست تعویق کاهش تولید نفت آن هم به مدت یک ماه را ارائه کرده است.

در بیانیه روز پنجشنبه عربستان سعودی به عنوان کشوری که شرکت نفتی اوپک پلاس را رهبری می‌کند، آمده است: «پادشاهی سعودی از طریق رایزنی‌های مداوم خود با دولت آمریکا تصریح کرد که همه تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهند که به تعویق انداختن تصمیم اوپک پلاس آن هم به مدت یک ماه، طبق آنچه پیشنهاد شده است، پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت.»

این بیانیه فورا نگرانی‌های قانونگذاران جمهوری‌خواه ایالات متحده را در پی داشت و آن‌ها معتقدند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با این اقدام به فکر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ضمن "اشتباه" خواندن این تصمیم، طی بیانیه‌ای تاکید کرد که تصمیم برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت را افزایش داده و مساوی است با "حمایت اخلاقی و نظامی" از جنگ جاری روسیه علیه اوکراین.

وی افزود: «ما تحلیل‌هایی را به عربستان سعودی ارائه و نشان دادیم که هیچ اساس تجاری درخصوص این تصمیم وجود ندارد و آن‌ها به راحتی می‌توانند منتظر جلسه بعدی اوپک شوند تا بررسی‌ها دیگری را انجام دهند. سایر کشورهای اوپک به طور خصوصی با ما ارتباط برقرار کردند و آن‌ها هم نسبت به تصمیم عربستان سعودی مخالف هستند اما نسبت به حمایت از تصمیم سعودی تحت فشار بودند.»

اما این بیانیه هم برخی از جمهوری‌خواهان را راضی نکرده است. تام تیفانی، نماینده جمهوری‌خواه ویسکانسین در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی گفت که "ادعای سعودی بسیار جدی" است.

وی در این نامه نوشت: «اگر چنین چیزی درست باشد، این مسئله ممکن است به عنوان درخواست غیرقانونی کاخ سفید به نفع تلاش‌های کمپین دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر تلقی شود.»

تام تیفانی از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و روسای دموکراتیک مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا جلسات استماع را در رابطه با درخواست دولت جو بایدن از عربستان سعودی مبنی بر "تعویق تصمیم کاهش تولید نفت تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا" برگزار کند و همچنین به دنبال متن تماس‌های رئیس جمهور بایدن، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقامات کابینه دولت آمریکا با مقامات سعودی درخصوص تولید نفت است تا هر مقامی که از سعودی‌ها خواسته تا کاهش تولید نفت را تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر به تعویق بیندازد، شناسایی کنند.

وی در پایان نوشت: این مسئولیت به عهده این مجلس است تا ریشه چنین گزارش‌های دردسرسازی را هر چه زودتر بیابد.

هم‌زمان با اینکه جمهوری‌خواهان در تلاشند تا کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر به دست آورند، سیاست دولت جو بایدن در حوزه افزایش قیمت سوخت و تورم توسط جمهوری‌خواهان به باد انتقاد گرفته شده است.

پس از آنکه روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه نوشت که عربستان درخواست ایالات متحده برای تعویق تصمیم کاهش تولید نفت آن هم تنها به مدت یک ماه را رد کرد، دولت آمریکا به رهبران سعودی هشدار دادند که واشنگتن به کاهش تولید نفت به عنوان گزینه‌ای برای اتحاد با روسیه نگاه خواهد کرد و این اقدام حمایت کم رنگ ریاض از واشنگتن را تضعیف خواهد کرد./ ایسنا

ت ت
کدخبر: 115434 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها