افشای نقشه جنجالی انگلیس برای بمباران یک کشور

انگلیس قصد داشت یک بمب‌افکن آورو ولکان را از پایگاهی در جزیره آسنسیون به جنوب آرژانتین فرستاده و پس از بمباران اهداف مورد نظر، به خاک انگلیس برگرداند.

افشای نقشه جنجالی انگلیس برای بمباران یک کشور

به گزارش مُنیبان، انگلیس قصد داشت یک بمب‌افکن آورو ولکان را از پایگاهی در جزیره آسنسیون به جنوب آرژانتین فرستاده و پس از بمباران اهداف مورد نظر، به خاک انگلیس برگرداند.

جزئیات این حمله که پیشنهاد آن مطرح شده بود، در چاپ جدید مجله «تاریخ‌نگار هوانوردی» منتشر شده است.

این طرح زمانی مطرح شد که نیروی هوایی انگلیس درگیر عملیات بمبارانی به نام عملیات بلک باک علیه مواضع آرژانتین در جزایر فالکلند بود. با این حال، لندن در نظر گرفت تا با حمله به اهدافی در آرژانتین، حملاتش را تشدید کند.

سه مسیر برای این حمله در نظر گرفته شده و برنامه سوخت‌گیری آن هم مطرح شده بود. این بمب‌افکن برای عملیات‌های میان‌برد در اروپا طراحی شده بود، پس برای رسیدن به آرژانتین باید چندین بار در آسمان سوخت‌گیری می‌کرد و این یک چالش بود.

از این سه مسیر، طولانی‌ترین مسیر گزینه بهتری بود. بر این اساس، بمب‌افکن پس از بمباران آرژانتین از طریق جزیره ایستر، تاهیتی، هاوایی، آمریکا و کانادا به انگلیس باز می‌گشت.

یک چالش دیگر این بود که حتی در کوتاه‌ترین مسیر، این هواپیما برای رسیدن به خاک انگلیس به ۱۳ تانکر سوخت نیاز داشت، در حالی که انگلیس در گشت‌زنی‌های ضدزیردریایی خود به این تانکرها نیاز داشت و نمی‌توانست این حجم از سوخت را به این عملیات اختصاص دهد. در دولت مارگارت تاچر، نخست‌وزیر وقت انگلیس، بر سر ارزش نظامی و عواقب قانونی و دیپلماتیک این حمله اختلاف‌نظر وجود داشت./ ایسنا


ت ت
کدخبر: 116113 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها