چرا ناتو این کشور را به عضویت نمی‌پذیرد؟

نخست وزیر فنلاند در مصاحبه‌ای با پولیتیکو گفت: من هم با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و هم با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره اوضاع پیرامون الحاق به ناتو صحبت کردم و متوجه شدم که نباید مشکلی برای ما در این مورد وجود داشته باشد.

چرا ناتو این کشور را به عضویت نمی‌پذیرد؟

به گزارش مُنیبان، سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در مصاحبه‌ای با پولیتیکو گفت: من هم با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و هم با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره اوضاع پیرامون الحاق به ناتو صحبت کردم و متوجه شدم که نباید مشکلی برای ما در این مورد وجود داشته باشد.

وی همچنین ادامه داد: برای هلسینکی و استکهلم پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو مهم است چون ما شرایط امنیتی مشابهی در شمال داریم.

نخست وزیر فنلاند همچنین ابراز امیدواری کرد که درخواست‌های دو کشور به زودی تایید می‌شوند.

سانا مارین با بیان اینکه هیچ تهدید نظامی علیه کشورش نیست و ظرفیت‌های خوبی برای دفاع از کشور دارند، ادامه داد: این مساله مهم است که روند تایید برای عضویت در ناتو با پیوستگی باشد.

۲۴ فوریه ۲۰۲۲، روسیه در پاسخ به درخواست کمک از سوی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، به اوکراین حمله کرد.

کشورهای غربی با اعمال تحریم‌های جامع علیه مسکو واکنش نشان داده و در عین حال حمایت نظامی خود را از کی‌یف افزایش دادند. فنلاند و سوئد نیز به نوبه خود درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو ارسال کردند و سال‌ها بی طرفی خود را کنار گذاشتند و دلایل امنیتی را ذکر کردند.

نمایندگان دائمی کشورهای عضو ناتو پنجم ژوئیه سال جاری میلادی پروتکل‌های الحاق فنلاند و سوئد را در بروکسل امضا کردند. همه اعضای این ائتلاف نظامی باید پروتکل‌ها را طبق قوانین ملی خود تصویب کنند. تا به امروز از ۳۰ کشور ناتو، تنها ترکیه و مجارستان هنوز مراحل رسمی استقبال از فنلاند و سوئد را در این ائتلاف نظامی تکمیل نکرده‌اند.

۱۸ مه سال جاری میلادی و سه ماه پس از شروع جنگ اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست‌های خود را برای عضویت در ناتو ارسال کردند و چندین دهه بی طرفی را کنار گذاشتند. ترکیه که در ابتدا به دلیل حمایت هلسینکی و استکهلم از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) جلوی درخواست آنها را گرفته بود، اعتراض خود را به این درخواست‌ها کنار گذاشت./ ایسنا

ت ت
کدخبر: 116529 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها