رئیس کردستان پیام ویژه فرستاد

نخست وزیر اقلیم کردستان در سخنرانی خود در مجمع خاورمیانه ۲۰۲۲ که در اربیل با عنوان "عراق برای همه" برگزار شد، گفت، مردم عراق بیش از هر زمان دیگری به خدمات نیاز دارند، اگر دولت عراق می‌خواهد موفق شود، باید خدمات رسانی را افزایش دهد و فساد در وزارتخانه‌ها را ریشه کن کند.

رئیس کردستان پیام ویژه فرستاد

به گزارش مُنیبان، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان در سخنرانی خود در مجمع خاورمیانه ۲۰۲۲ که در اربیل با عنوان "عراق برای همه" برگزار شد، گفت، مردم عراق بیش از هر زمان دیگری به خدمات نیاز دارند، اگر دولت عراق می‌خواهد موفق شود، باید خدمات رسانی را افزایش دهد و فساد در وزارتخانه‌ها را ریشه کن کند.

وی افزود، اربیل و بغداد برای حل مشکلات میان خود باید باهم همکاری کنند و اربیل برای این کار اعلام آمادگی کرده است. مناطق مورد مناقشه در اصل ۱۴۰ قانون اساسی مشخص شده است اما دولت فدرال این مشکل را طبق قانون اساسی حل نکرده است.

نخست وزیر اقلیم  آمادگی خود را برای گفتگو درباره حقوق و وظایف اقلیم کردستان با دولت فدرال اعلام کرد و گفت، مشکلات موجود فنی و قانونی نیست، بلکه سیاسی است.

وی افزود: اصولی وجود دارد که ما با دولت فدرال بر سر آنها توافق کرده‌ایم که یکی از آنها مشارکت واقعی است. ما می‌خواهیم در تصمیمات راهبردی مشارکت داشته باشیم تا چیزی بر ما تحمیل نشود. اگر ما بخشی از یک عراق متحد هستیم، باید در همه تصمیمات مشارکت داده شویم. ما نمی‌خواهیم در دولت فقط شرکت کنیم بلکه مشارکت واقعی می‌خواهیم. ​​پست‌هایی که متعلق به اقلیم کردستان است باید به همان اندازه و با توجه به نسبت جمعیت توزیع شود، دولت‌های قبلی به طور سیستماتیک پست‌ها و وزارتخانه‌ها را از کردها خالی کردند.

بارزانی گفت: ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم و هر زمان که لازم باشد حاضرم به بغداد بروم و از آنها انتظار داریم که دست از نقض حقوق مردم کردستان بردارند و آنها را به ما بازگردانند. باید یک اراده سیاسی برای حل مشکلات وجود داشته باشد چیزی که در دولت بغداد دیده نمی‌شود. ما دلیل بر روابط بد میان اقلیم کردستان و بغداد نیستیم.

مسرور بارزانی با تاکید بر اینکه کردها در تشکیل هسته ارتش عراق نقش دارند، گفت، سهم کردها در ارتش از ۲۸ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان در پایان گفت، این منطقه از حقوق خود که در قانون اساسی عراق مشخص شده، دست نمی‌کشد و اقلیم کردستان اولین منطقه در برقراری ثبات و مقابله خشونت در خاورمیانه باقی خواهد ماند./ ایسنا

ت ت
کدخبر: 118985 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها