خبر داغ آمریکا از ارمنستان و آذربایجان

وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با همتایان خود از ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت، این دو کشور گام‌های شجاعانه‌ای به سمت یک صلح پایدار برداشته‌اند.

خبر داغ آمریکا از ارمنستان و آذربایجان

به گزارش مُنیبان، وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با همتایان خود از ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت، این دو کشور گام‌های شجاعانه‌ای به سمت یک صلح پایدار برداشته‌اند.

کمی پیشتر، وزرای دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به تیراندازی به مواضع دیگری در نواحی مرزی متهم کردند.

آنتولی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در آستانه دیدار با آرارات میرزویان و جیحون بایراموف، همتایان خود از ارمنستان و جمهوری آذربایجان در واشنگتن گفت: باید بگویم که بیش از ۳۰ سال جنگ در قره‌باغ جان و مال‌های بسیاری گرفته و زخم‌هایی عمیق بر جای گذاشته است. اما امروز شاهد اقدامات واقعی و شجاعانه دو کشور هستیم که آماده‌اند تا گذشته را فراموش کرده و به صلح پایدار و آینده‌ای بهتر بیاندیشند.

او تاکید کرد که آمریکا به مذاکرات صلح میان باکو و ایروان متعهد است.

بلینکن گفت: بهترین راه دستیابی به صلح، گفت‌وگوی مستقیم است و ما از آن حمایت می‌کنیم. آمریکا به شدت از حق حاکمیت و خودمختاری هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت کرده و باور دارد که احیای استقلال در ۱۹۹۱ لحظه‌ای بسیار مهم در تضمین حقوق این دو کشور بود.

او گفت آمریکا تمام توان خود را برای دستیابی به یک «صلح پایدار» به کار خواهد گرفت و افزود: فکر می‌کنم این نویدبخش آینده‌ای بهتر و روشن‌تر است. من از شما و دولت‌هایتان برای شجاعت و عزمی که برای نیل به این هدف نشان می‌دهید، تقدیر می‌کنم.

تازه‌ترین برخورد مسلحانه این دو کشور در شامگاه ۱۳ سپتامبر اتفاق افتاد. ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به گلوله‌باران مناطق مسکونی خود با توپ‌های سنگین و پهپادهای نظامی متهم کرد. باکو، ‌ایروان را به نادیده گرفتن فرایندهای صلح متهم کرد. هر دو طرف تلفاتی را اعلام کردند. یک روز بعد آن‌ها بر سر یک آتش‌بس توافق کردند، اما در همان شب آتش‌بس نقض شد./ ایسنا


ت ت
کدخبر: 120146 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها