علت اصلی اعدام جاسوس اسرائیل اعلام شد+عکس

رژیم صهیونیستی به جنجال چند دهه‌ای در مورد یکی از معروف‌ترین جاسوسان خود پایان داد و مدعی شد که دستگیری و اعدام الی کوهن در سوریه به دلیل اقدامات موفق ضد اطلاعاتی بوده است، نه به این دلیل که او غیرحرفه‌ای عمل کرده است.

علت اصلی اعدام جاسوس اسرائیل اعلام شد+عکس

به گزارش مُنیبان، رژیم صهیونیستی به جنجال چند دهه‌ای در مورد یکی از معروف‌ترین جاسوسان خود پایان داد و مدعی شد که دستگیری و اعدام الی کوهن در سوریه به دلیل اقدامات موفق ضد اطلاعاتی بوده است، نه به این دلیل که او غیرحرفه‌ای عمل کرده است.

دیوید بارنیا، مدیر موساد، نسخه‌ای از این پیام را به موزه الی کوهن داد که در ۱۹ فوریه ۱۹۶۵؛ تاریخ تخمینی دستگیری این جاسوس ارسال شده بود.

در این پیام که به زبان فرانسه نوشته شده، این جمله آمده است: «نشست دیشب ساعت پنج به وقت گرینویچ در مقر ستاد کل ارتش با حضور امین الحافظ (نخست وزیر وقت سوریه) و افسران ارشد برگزار شد».

پس از اینکه کوهن به راس هرم نظام سوریه نفوذ کرد، مقامات این کشور او را اعدام کردند.

سرویس اطلاعات اسرائیل؛ موساد او را که یهودی بوده و از مصر به اراضی اشغالی مهاجرت کرده بود به خدمت گرفته و مخفیانه به سوریه فرستاد و او از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵ در سوریه جاسوسی کرد.

اطلاعاتی که کوهن به دست آورد برای اشغال بلندی‌های جولان سوریه و شکست نیروهای سوری در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ حیاتی تلقی می‌شد.

با گذشت نزدیک به شصت سال از اعدام او، اسرائیل همچنان به دنبال پس گرفتن جسد کوهن است که در مورد مکان جسد او شایعات مختلفی وجود دارد.

در تابستان ۲۰۱۸، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که طی عملیات موساد، ساعت مچی کوهن را که بخشی از "هویت دروغین عربی" او بود، پیدا کرده است.

قرار است رژیم صهیونیستی در ماه میلادی جاری موزه کوهن را در هرتسلیا به روی عموم باز کند. از طریق این موزه می‌توان از زندگی این جاسوس صهیونیستی مطلع شد؛ از تولدش در سال ۱۹۲۴ در مصر، تا ورودش به اسرائیل در سال ۱۹۵۷، سپس استخدام او توسط موساد به‌عنوان جاسوس در سوریه، تا دستگیری، محاکمه و اعدام در ملاء عام  ۱۸ مه ۱۹۶۵ در دمشق.

بارنیا تاکید کرد که "موساد به افشای اطلاعات و جزئیات جدید درباره دوران خدمت الی کوهن در سوریه و نیز به تلاش‌ها برای بازگرداندن جسد او برای دفن در اسرائیل ادامه خواهد داد.

وی افزود: این یک واقعیت اطلاعاتی است. ما اظهارنظرها مبنی بر اینکه کوهن از طریق ارسال پیام‌های متعدد و احتمالا تحت فشار رهبران خود یا نقض دستورات خود را به طرف سوری معرفی کرد، رد می‌کنیم./ ایسنا

جاسوس موساد


ت ت
کدخبر: 126767 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها