سخنگوی وزارت امور خارجه:

درباره نقش الکاظمی در ترور سردار سلیمانی اظهارنظر نمی‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعا دست داشتن الکاظمی در ترور سردار سلیمانی تصریح کرد: هیچ اظهارنظری در این موضوع نمی کنم.

درباره نقش الکاظمی در ترور سردار سلیمانی اظهارنظر نمی‌کنم

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز ( دوشنبه 5 دی ماه) در نشست خبری خود گفت: نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه منطق بر ظرفیت های ملی جمهوری اسلامی است و متکی بر توانمندی های ملی است. نفس دعوت از ایران، برای نشست اردن صورت گرفت و تاکید میزبان بر اهمیت حضور ایران بود.

او درباره ادعا اوکراین برای حمله به کارخانه های ایران افزود: موضع خود را درباره اوکراین مکررا بیان کردیم. تاکید داریم اتهام زنی، کمکی به اوکراین و مردم این کشور و رهبران این کشور نمی کند. ما اتهامات مقامات اوکراینی را رد می کنیم. بارها تاکید کردیم بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم. برای کمک به حل بحران و صلح در آوکراین آمادگی داریم. ادبیات تهدیدآمیز را غیرمسئولانه می دانیم. پیامدهای سیاسی را متوجه دولت اوکراین می دانیم. 

کنعانی درباره ادعا دست داشتن الکاظمی در ترور سردار سلیمانی تصریح کرد: هیچ اظهارنظری در این موضوع نمی کنم. موضوع ترور سردار سلیمانی از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است. دولت آمریکا را عامل این ترور و اقدام تروریستی غیرقانونی در خاک عراق می دانیم. امریکا رسما مسئولیت برعهده گرفت و دولت امریکا را پاسخگو خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: موضع ما درباره رژیم صهیونیستی روشن است. توسعه مناسبات و عادی سازی کشورهای عربی کمکی به تقویت، ثبات و ارامش در منطقه نمی کند. در موضوع فلسطین ملت فلسطین انتظار دارند که کشورهای عربی و اسلامی از حقوق عادی این ملت، دفاع کنند. خود صهیونیست ها اعتراف می کنند بدون حضور در جام جهانی بازنده بودیم. 

کنعانی همچنین اظهار کرد: اعتراضات در ایران امر داخلی است. اینکه از بیرون بر اعتراضات سرمایه گذاری کنند، ملت ایران این را نمی پذیرند. کشورهای حوزه غرب اروپا اشتباه کردند و بر اغتشاش دامن زدند. طبق گزارشات و اعترافات مقامات غربی، دال بر این است که محاسباتشان غلط بوده است. در یک دیدار سه بار تاکید میکنند بدنبال تغییر نظام نیستیم هرچند این حرف (تغییر نظام) از اندازه انها بزرگتر است. کشورهای اروپای غربی بر رفتارهای غلط خود اصرار دارند و توصیه می کنیم دست از این کارها بردارند و به رفتارهای سازنده روی بیاورند. 

او با اشاره به اجلاس عراق خاطرنشان کرد: در اجلاس بغداد ۲ فرصت خوبی ایجاد شد . نشست مهمی میان امیرعبداللهیان و بورل و باقری و مورا انجام شد. ۲ ساعت گفتگو انجام شد. درباره همه مسایل رفع تحریم ها گفتگو و جزییات مرور شد. جمع بندی این بود که مسیر برای رسیدن به گام های نهایی ادامه یابد. جرییات تبادل نظر شد توافق روی میز هست پنجره به سمت توافق از نظر ما باز هست. متاسفانه رویکرد دولت امریکا توام با سرگردانی و عدم تصمیم و متعارض هست مواضع انها منفی است اما رفتار و پیغام های انها از طریق واسطه ها چیز دیگری است. توافق روی میز هست. اگر اقدام سازنده ای صورت بگیرد زمینه برای توافق وجود دارد. در دیدار امیرعبداللهیان و بورل موضوعات دیگر هم مطرح شد. اقای امیرعبداللهیان درباره موضع مداخله جویانه کشورهای اروپایی گلایه و نسبت به اقدامات برخی کشورها اعتراض کردند. همچنین به استفاده ابزاری از حقوق بشر، انتقاد کردند. درباره تحولات اوکراین گفتگو شد و یک بار دیگر موضع ایران به بورل منتقل شد. ایران نسبت به اقدامات کشورهای اروپایی هشدار داد و اینکه ارسال تجهیزات به یک طرف جنگ کمکی نمی کند.

کنعانی همچنین یادآور شد: ایران منتظر اقدام عملی طرفهای متقابل خصوصا امریکا برای اجرای توافق هست. اینکه مذاکره می کنند نشان دهنده وجود تمایل برای توافق هست اما برای ایران اقدام و گام عملی طرف مقابل، مهم هست.

کنعانی با اشاره به ضربه به شبکه انگلیس در کرمان توسط سپاه پاسداران گفت: به جزییات بیانیه سپاه ورود نمی کنم. تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی در اغتشاشات بدلیل نقش افرینی بازداشت شدند. پرونده برخی از اتباع تکمیل و برخی در حال تحقیق است. اطلاع کنسولی و سیاسی به کشورهای مطبوع انها داده شده و مذاکره صورت گرفته است. در حوزه اروپا و اروپای غربی نقش انها در اغتشاشات اخیر وجود دارد. برخی از این افراد مورد سو استفاده طرفهای دیگر قرار گرفتند. برخی کشورها نقش سیاسی غیرسازنده مثل انگلیس داشتند که تحریک کننده بود. درباره بازدشتی ها بگویم تعداد قابل توجهی بازداشت شدند برخی هم موضع رسانه ای داشتند. اطلاعات لازم را درباره جرم انها به طرف های مقابل و سرویس های مطبوع ان کشورها دادیم. در دو سه روز گذشته دسترسی کنسولی به تعدادی از اتباع بازداشت شده داده شد و اجازه ارتباط و گفتگوی تلفنی در استانه نو میلادی و تولد عیسی مسیح به انها داده شد. 

او درباره سمت جدید کاظمی قمی افزود: اطلاعیه ای که روابط عمومی وزارت خارجه داد روشن بود. ان زمان اخبار غیر دقیق بود. اقای کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان هستند اما با پایان دوره ماموریت اقای امینیان، اقای کاظمی قمی با حفظ سمت سرپرست سفارت ایران در کابل هستند البته روایت ما دقیق بو‌د و تکذیب نکردیم.

کنعانی در ادامه گفت: سیاست ما در ارتباط با عربستان و روند مذاکرات دو کشور روشن است. دو طرف در این خصوص درباره استمرار رویکرد سازنده اتفاق نظر دارند. با فضای موجود امکان برگزاری دور جدید گفتگوها در عراق وجود دارد. عراق به تلاش های خود ادامه می دهد و تلاش های طرف عراقی در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای دور جدید گفتگو مورد استقبال دو طرف هست. گفتگوهای ایران و عربستان مثبت، خوب و توام با حسن نیت بود. اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان برای امادگی گفتگو با ایران مثبت بود. تمایل برای برداشتن یک گام رو به جلو مثبت هست. انشاالله تلاش ها برای از سر گیری مذاکرات دو کشور مهم منطقه ای ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اصل دیدگاه خود را درباره کمیته حقوق بشر اعلام کردیم و تغییری در موضع ما ایجاد نشده است. استفاده ابزاری از حقوق بشر را سازنده نمی دانیم. چنین رویکردی را غلط و نقض حقوق بشر می دانیم.

کنعانی درباره طولانی شدن رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: ایران دولت امریکا را مسئول اصلی ترور فرماندهان پیروزی می داند. مسیولیت اصلی متوجه دولت امریکا است و باید پاسخگو باشد. اقدامات حقوقی با کمک عراق در حال پیگیری است. دیدارهای مشترک و فنی و حقوقی بین مقامات ذیربط عراقی صورت گرفت. روند حقوقی زمان بر هست. طولانی شدن روند به معنای فراموشی و عدم پیگیری نیست و مجدانه این موضوع را پیگیری می کنیم. 

او با اشاره به اقدام اخیر طالبان در ایجاد ممنوعیت در تحصیل دختران در دانشگاه خاطرنشان کرد: درباره این موضوع اعلام موضع کردیم. دیدگاه مشفقانه خود را بیان کردیم. انشاالله موانع مورد اشاره را رفع و زمینه تحصیل دختران و خانم های افغانستان در دانشگاهها را فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی از رسانه‌ها به نقل از آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده‌اند که ایشان گفته که بحران‌ها در عراق، سوریه و لبنان با کاهش نقش ایران حل می‌شود و باید وابستگی عراق در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی را کاهش داد، اظهار کرد: در خصوص اظهارات رئیس جمهور فرانسه دو روایت متفاوت و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که شما اشاره کردید با ادبیات مطرح شده توسط منابع خبری دیگر مشخصا لوموند متفاوت و متناقض است و در نشریه لوموند به نقل از رئیس جمهور فرانسه تاکید بر این می‌شود که حل مسائل منطقه با توجه به نفوذ ایران در منطقه، بدون حضور ایران میسر نیست.

کنعانی با بیان این‌که باید به روایت دقیق و اصلی توجه داشت و براین اساس اظهارنظر کرد، گفت: بررسی‌های ما بیانگر غیرصحیح بودن مطالب منتشر شده از سوی نشریه النهار لبنان است.

وی ادامه داد: فارغ از این روایت یا آن روایت باید بر این موضوع تاکید کرد که نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد و آن فرد و یا این نشریه و آن نشریه شکل نمی‌گیرد؛ بلکه همانطور که گفته شد متکی بر توانایی‌های ملی ایران است و این توانایی محل توجه منطقه و عرصه بین‌الملل است.

ت ت
کدخبر: 129366 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها
      • نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنزین را گران نمی‌کنیم، قاطعا می‌گویم بدون رضایت مردم هیچ‌کاری انجام نم…