دردسر جدید سوئد؛ این کشور از ریاست استعفا می‌دهد؟

دولت جدید سوئد که در اواسط ماه اکتبر تشکیل شده است، در آغاز این دوره شش ماهه باید پاسخگوی نتیجه ائتلاف بی‌سابقه‌اش با حزب راست افراطی «دموکرات‌های سوئد» باشد.

دردسر جدید سوئد؛ این کشور از ریاست استعفا می‌دهد؟

به گزارش مُنیبان، دولت جدید سوئد که در اواسط ماه اکتبر تشکیل شده است، در آغاز این دوره شش ماهه باید پاسخگوی نتیجه ائتلاف بی‌سابقه‌اش با حزب راست افراطی «دموکرات‌های سوئد» باشد.

پس از ۸ سال حضور احزاب چپ سوئدی در قدرت، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار، ائتلافی را رهبری می‌کند که از حزب میانه‌روی سوئد و متحدان سنتی‌اش تشکیل شده است.

اما دولت کریسترسون با رأی اکثریت پارلمان سوئد شکل گرفته است که شامل حزب «دموکرات‌های سوئد» هم می‌شود. اگرچه این حزب در برنامه‌های خود دیگر به خروج از اتحادیه اروپا اشاره نمی‌کند اما موضوع‌های حساسی مانند مهاجرت می‌تواند تنش‌هایی در این کشور ایجاد کند.

سوئد مانند همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارد اولویت‌های این اتحادیه را که موافق با منافع ملی این کشور است، ارتقا دهد. از همین رو استکهلم برنامه‌های اساسی خود را فراتر از «رقابت اقتصادی» بر «وحدت نظر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد جنگ اوکراین، آب و هوا و دفاع از ارزش‌های اساسی، به ویژه در پاسخ به اقدام‌های بحث‌برانگیز مجارستان و لهستان» متمرکز کرده است.

برخی از تحلیلگران سیاسی با اشاره به اینکه سوئد عضوی از منطقه یورو نیست، بر این نظرند که این کشور نقش مهمی در اتحادیه اروپا ایفا نخواهد کرد.

ریاست ۶ ماهه سوئد بر اتحادیه اروپا در حالی است که فرانسه و آلمان طرح مشترکی را برای مقابله با «قانون کاهش تورم آمریکا» که نگرانی‌هایی را در این اتحادیه ایجاد کرده است، ارائه داده‌اند.

به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی، استکهلم در دوره ریاست ۶ ماهه خود بر اتحادیه اروپا وظیفه دشواری بر عهده دارد زیرا باید تنش‌های احتمالی میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد قانون کاهش تورم آمریکا را مدیریت کند.

جمهوری چک ریاست ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۲ بر اتحادیه اروپا را بر عهده داشت./ ایسنا

ت ت
کدخبر: 130272 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها