کره جنوبی پیش قدم شد

تلاش‌ها برای غلبه بر اختلافات تاریخی بین کره جنوبی و ژاپن در دوره یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی که در ماه مه به قدرت رسید، تجدید شده و هر دو کشور متعهد شده‌اند که روابط را بهبود بخشند.

کره جنوبی پیش قدم شد

به گزارش منیبان از خبرگزاری رویترز، تلاش‌ها برای غلبه بر اختلافات تاریخی بین کره جنوبی و ژاپن در دوره یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی که در ماه مه به قدرت رسید، تجدید شده و هر دو کشور متعهد شده‌اند که روابط را بهبود بخشند.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، کره جنوبی و ژاپن در آستانه حل و فصل مناقشه در مورد کار اجباری دوره جنگ هستند که بر روابط سیاسی و تجاری این دو کشور همسایه، سایه افکنده است.

کره‌جنوبی امروز طرح‌هایی را برای پرداخت غرامت به قربانیان کار اجباری دوره جنگ از سوی ژاپن اعلام کرد. پارک جین، وزیر خارجه سئول در کنفرانس خبری تلویزیونی خود گفت که از طریق یک بنیاد محلی که از سوی کمک‌های مردمی و شرکت‌های خصوصی تامین مالی می‌شود، غرامت پرداخت می‌شود. او گفت که کره‌جنوبی و ژاپن یک «فرصت جدید» برای غلبه بر درگیری‌های گذشته خود دارند.

در همین حال توکیو امروز از برنامه کره‌ جنوبی استقبال کرد و گفت که این به احیای مناسبات «سالم» پس از سال‌ها تنش کمک می‌کند. یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت: دولت ژاپن برای تدابیر اعلام شده از سوی کره جنوبی ارزش قائل است و این تلاشی برای احیای مناسبات سالم ژاپن - کره جنوبی به شمار می‌رود، آن پس از اینکه دو طرف یک دوره بسیار سخت را به دنبال صدور احکامی در سال ۲۰۱۸ پشت سر گذاشتند.

روابط بین این دو متحد آمریکا در شمال آسیا، به دلیل اختلافات مربوط به اشغال کره در سال‌های ۱۹۱۰-۱۹۴۵ توسط ژاپن تیره شده است. کره‌ای‌ها، ژاپن را به اجبار زنان به کار در روسپی‌خانه‌های زمان جنگ برای ارتش ژاپن و استفاده از کار اجباری و دیگر موارد متهم می‌کنند.

اقدامات مختلفی در طول سالیان متمادی برای رفع این مشکلات انجام شده است. ژاپن می‌گوید که موضوع پرداخت غرامت بابت کار اجباری، طبق معاهده ۱۹۶۵ برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و ارائه کمک اقتصادی به کره جنوبی حل شده است.

در سال ۲۰۱۵، کره جنوبی و ژاپن به توافقی دست یافتند که براساس آن توکیو رسما بابت سوءاستفاده از زنان کره‌ای در دوران جنگ عذرخواهی کرد و یک میلیارد ین (۹.۲۳ میلیون دلار) را به صندوقی برای کمک به قربانیان اختصاص داد. اما مون جائه این، رئیس‌جمهوری وقت کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت تا این صندوق را منحل کند و عملا این توافق را لغو کرد زیرا به گفته او، چنین کارهایی به اندازه کافی برای رفع نگرانی‌های قربانیان کافی نیست.

در سال ۲۰۱۸ دیوان عالی کره جنوبی به شرکت‌های ژاپنی نیپون استیل & ای‌ام‌پی، سومیتومو متال کورپ و صنایع سنگین میتسوبیشی برای جبران خسارت برخی کارگران اجباری زمان جنگ دستور داد. توکیو اما نسبت به عواقب جدی اجرای این احکام هشدار داد.

روابط این دو کشور در سال ۲۰۱۹ زمانی که ژاپن صادرات مواد با فناوری پیشرفته به کره جنوبی را محدود کرد، بدتر شد. در آن زمان سئول تهدید کرد که از قرارداد تبادل اطلاعات با توکیو خارج خواهد شد، اما در آخرین لحظه تحت فشار ایالات متحده که دو متحد خود را برای بهبود روابط تحت فشار قرار داده بود، از آن عقب‌نشینی کرد.

در طول سال‌ها برخی از مردم کره جنوبی، محصولات ژاپنی را تحریم کرده و تعطیلات برنامه‌ریزی شده به این کشور را لغو کردند. سئول مرتبا از نحوه بازگویی تاریخ در برخی از کتاب‌های درسی ژاپن شکایت می‌کند و جنجال بر سر پرچم «طلوع خورشید» که به عنوان نمادی از امپراتوری ژاپن دیده می‌شود، وجود دارد. توکیو رهبران کره جنوبی را به تشدید تنش‌ها برای کسب امتیازات سیاسی متهم کرده است.

دو کشور همچنین بر سر مجموعه‌ای از جزایر آتشفشانی که به نام‌های دوکدو در کره و تاکشیما در ژاپن شناخته می‌شوند، اختلاف ارضی دارند. این جزایر توسط گروه کوچکی از گارد ساحلی سئول کنترل می‌شوند و توکیو هم روی آنها ادعای مالکیت دارد.

ایالات متحده، این دو کشور را تحت فشار قرار داده تا مناقشات را برای مقابله بهتر با «تهدیدات فزاینده» چین و کره‌شمالی، در کنار سایر چالش‌های منطقه‌ای، حل و فصل کنند. در دوران ریاست جمهوری یون، کره جنوبی مانورهای نظامی سه‌جانبه را از سر گرفته و با تبادل اطلاعات بیشتر در مورد مواردی مانند ردیابی پرتاب موشک‌های بالستیک از سمت کره شمالی موافقت کرده است.

براساس توافق جدید، انتظار می‌رود فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن قصد دولت خود را برای تصویب بیانیه مشترک سال ۱۹۹۸ بیان کند. طبق آن، کیزو اوبوچی، نخست‌وزیر وقت ژاپن بابت «آسیب و درد وحشتناک» وارد آمده به مردم کره در طول دوره اشغال ابراز پشیمانی کرد. توافق جدید خواستار تقویت مناسبات تجاری و دیپلماتیک میان این دو کشور است.

با این حال طرح مذکور با انتقاد فوری نیروهای کار اجباری سابق و حامیانشان مواجه شده است. آنها خواستار دریافت غرامت مستقیم از سوی شرکت‌های ژاپنی و عذرخواهی مجدد دولت ژاپن هستند.

در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از این طرح استقبال کرده و آن را گشایش فصل جدیدی از همکاری و شراکت میان این دو متحدش دانسته است. بایدن در بیانیه‌ای گفت که رهبران توکیو و سئول «در حال برداشتن گامی حیاتی برای ساختن یک آینده برای مردم کره‌ای و ژاپنی هستند که امن‌تر، مطمئن‌تر و شکوفاتر باشد.»/ ایسنا


ت ت
کدخبر: 143227 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها