آمریکا توضیح داد

اخیرا اسناد متعددی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که تصویری جزئی و یک ماهه از جنگ اوکراین ارائه می‌دهند؛ رویدادی که باعث برانگیخته شدن اختلافات دیپلماتیک میان آمریکا و برخی متحدان شده است.

آمریکا توضیح داد

به گزارش منیبان، اخیرا اسناد متعددی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که تصویری جزئی و یک ماهه از جنگ اوکراین ارائه می‌دهند؛ رویدادی که باعث برانگیخته شدن اختلافات دیپلماتیک میان آمریکا و برخی متحدان شده است.

یکی از این اسناد جزئیاتی را از صحبت‌های داخلی میان مقامات کره جنوبی درباره فشار آمریکا بر سئول برای کمک به تامین تسلیحاتی اوکراین ارائه می‌کند که بیانگر احتمال جاسوسی آمریکا از کره جنوبی، یکی از مهم‌ترین متحدانش است؛ مساله‌ای که باعث شده قانون‌گذاران کره جنوبی آمریکا را به باد انتقاد بگیرند.

اما دفتر یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، گمانه زنی‌ها درباره جاسوسی از این دفتر در سئول "کاملا نادرست" هستند و هرگونه تلاش برای متزلزل کردن ائتلاف سئول با واشنگتن "به خطر انداختن منافع ملی" است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز با همتای خود از کره جنوبی گفت‌وگویی تلفنی برقرار کرد که در جریان آن دو طرف به این توافق رسیدند که بخش اعظم این سند در مورد کره جنوبی ساختگی و جعلی است.

هنوز مشخص نشده که کدام بخش از این سند نادرست بوده است.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز اعلام کرد، در جریان این تماس تلفنی که به درخواست لوید آستین صورت گرفت، رئیس پنتاگون درباره گزارش‌های رسانه‌ای اخیر در مورد این افشاگری توضیح داد و متعهد شد تا با کره جنوبی در خصوص این مساله ارتباط نزدیکی برقرار کند.

این درز اطلاعات درست چند هفته پیش از سفر برنامه‌ریزی شده یون سوک یول به واشنگتن در ۲۶ آوریل سال جاری میلادی و دیدارش با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش صورت گرفت.

تعدادی از قانون‌گذاران از حزب اپوزیسیون دموکراتیک کره جنوبی روز دوشنبه نسبت به این جاسوسی «ادعا شده» عمیقا ابراز تاسف کردند و آن را نقض فاحش حاکمیت ملی و یکی از شکست‌های امنیتی بزرگ دولت یون دانستند.

این در حالی است که کیم تائه-هیو، معاون مشاور امنیت ملی کره جنوبی در حالی که در آستانه سفر یون عازم واشنگتن بود، گفت، این جنجال جدید هیچ تاثیری بر ائتلاف کره جنوبی با آمریکا نخواهد گذاشت.

وی به خبرنگاران گفت: آمریکا کشوری است با بهترین قابلیت‌های اطلاعاتی جهان و از زمان روی کار آمدن یون، ما در اکثر بخش‌ها با یکدیگر اطلاعات را به اشتراک گذاشته‌ایم./ ایسنا


ت ت
کدخبر: 149307 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها