عزم جدی روسیه برای شروع جنگ

لاوروف در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «بار دیگر، مانند سال‌های جنگ سرد، به مرز خطرناکی نزدیک شده‌ایم، شاید حتی خطرناک‌تر. این وضعیت با از دست دادن اعتقاد به چندجانبه گرایی بین المللی تشدید شده است، زیرا تهاجم اقتصادی غرب فواید جهانی شدن را از بین می‌برد و ایالات متحده و متحدانش دیپلماسی را کنار گذاشته و به دنبال رویارویی در میدان نبرد هستند».

عزم جدی روسیه برای شروع جنگ

به گزارش منیبان، سرگئی لاوروف در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «بار دیگر، مانند سال‌های جنگ سرد، به مرز خطرناکی نزدیک شده‌ایم، شاید حتی خطرناک‌تر. این وضعیت با از دست دادن اعتقاد به چندجانبه گرایی بین المللی تشدید شده است، زیرا تهاجم اقتصادی غرب فواید جهانی شدن را از بین می‌برد و ایالات متحده و متحدانش دیپلماسی را کنار گذاشته و به دنبال رویارویی در میدان نبرد هستند».

وی افزود: «غرب در حالی که «قوانین» خود را در صحنه بین‌المللی تبلیغ می‌کند، با استفاده از ابزارهای سرکوب‌گرانه‌تر برای سرکوب هر گونه مخالفت - درست مانند رژیم جنایتکار کی‌یف، با حمایت آموزگارانش: آمریکا و متحدانش اقدام می‌کند.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «اقلیت غربی باید رفتار شایسته‌ای داشته باشند و به سایر اعضای جامعه بین المللی احترام بگذارند».

او گفت: «غرب مدت‌هاست که از مذاکره در قالب‌های جهانی مانند سازمان ملل ناراحت بوده است. همراه با اجلاس‌هایی برای دموکراسی، که شرکت‌کنندگان آن توسط «هژمون خودخوانده» انتخاب می‌شوند، باشگاه‌های دیگری را برای منتخبان تأسیس می‌کند که به عنوان راه‌حلی برای سازمان ملل عمل می‌کنند. آنها "برای تضعیف گفتگوها در مورد موضوعات مرتبط تحت نظارت سازمان ملل، برای تحمیل مفاهیم و راه حل های غیر اجماع که در خدمت غرب هستند، طراحی شده اند." آنها ابتدا با چند شرکت کننده در مورد موضوعی مذاکره می کنند و سپس این توافقات را به عنوان موضع جامعه بین المللی معرفی می کنند.

درباره اوکراین

لاوروف تاکید کرد: مسئله اوکراین را نمی توان جدا از زمینه ژئوپلیتیکی بررسی کرد. این به هیچ وجه مربوط به اوکراین نیست، بلکه به چگونگی ایجاد روابط بین‌الملل در آینده مربوط می‌شود: از طریق یک اجماع مستحکم بر اساس توازن منافع یا از طریق ترویج تهاجمی و انفجاری هژمونی [غرب]. رژیم نازی در کی‌یف را نمی توان نماینده ساکنان مناطقی دانست که از به رسمیت شناختن نتیجه کودتای خونین دولتی در فوریه ۲۰۱۴ خودداری کردند و کودتاچیان جنگی را علیه آنها به راه انداختند."

درباره منطقه آسیا و اقیانوسیه

به گفته لاوروف، "یک سیستم باز موفق همکاری اقتصادی و امنیتی برای دهه ها حول آسه آن شکل گرفته است." "این سیستم رویکردهای توافقی را ایجاد کرده است که هم آسه آن و هم شرکای گفتگوی آن را راضی می کند." اما اکنون، "ایالات متحده و متحدانش منابع قابل توجهی را در تلاش برای تضعیف چندجانبه گرایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به کار گرفته اند." "رویکردهای مبتنی بر بلوک که چندجانبه گرایی محور آسه آن را تضعیف می کند، در ایجاد اتحاد نظامی آکوس مشهود است، که هم توکیو و هم سئول و حتی تعدادی از کشورهای آسه آن رانده شده اند. تحت حمایت ایالات متحده، مکانیسم هایی با مداخله در مسائل امنیتی دریایی با هدف تضمین منافع یکجانبه غرب در آبهای دریای چین جنوبی» در جریان است.

درباره سازمان ملل

وی در ادامه اظهاراتش در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره چندجانبه گرایی موثر و حفاظت از اصول منشور سازمان ملل گفت: «بیایید همه چیز را به نام واقعی‌اش بنامیم؛ هیچکس به اقلیت غربی اجازه نداده است به نمایندگی از همه بشریت صحبت کند».

لارووف تصریح کرد: "همیشه یک عدم تعادل کمی و پرسنلی به نفع غرب در سازمان ملل وجود داشته است، اما تا همین اواخر، دبیرخانه سعی می کرد بی طرف بماند. اما امروز، این عدم تعادل مزمن شده است و کارکنان دبیرخانه بیش از پیش به خود اجازه می دهند انگیزه سیاسی داشته باشند. رفتاری که برای مقامات بین المللی نامناسب است." من از دبیرکل محترم می خواهم که مواظب همه کارکنانش باشد که الزامات را مطابق با ماده ۱۰۰ منشور ملل متحد رعایت کنند.

درباره ویزا برای خبرنگاران روسیه

او گفت: «سفارت آمریکا در مسکو به طرز سادیستی گفت که آماده است برای آنها [روزنامه‌نگاران] ویزا صادر کند، در حالی که هواپیمای ما قبلاً پرواز کرده بود».

پیش از این، هیئت همراه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سفر وی به مقر سازمان ملل در نیویورک برای شرکت در رویدادهای شورای امنیت در روزهای ۲۴ و ۲۵ آوریل برای دریافت ویزای آمریکا با مشکل مواجه شده بود. برای خبرنگاران روسی ویزا صادر نشد. طرف آمریکایی هیچ توضیحی برای این تصمیم ارائه نکرد.

لاوروف تصریح کرد: «واشنگتن و متحدانش به هر کسی که با منافع خودخواهانه «میلیارد طلایی» آنها همسو نباشد، ضربه می‌زنند».

وی ادامه داد: «آمریکا که ناامیدانه از طریق مجازات کشورهای نافرمان، به دنبال إعمال هژمونی خود است، درصدد نابودی جهانی‌ کردن است که برای سالیان متمادی به عنوان خیر برتر تمام بشریت مورد ستایش قرار گرفته است و در خدمت نظام چندجانبه در اقتصاد جهانی است»./ ایسنا

ت ت
کدخبر: 151731 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها