معاون وزیر امور خارجه روسیه:

روابط با آمریکا آنقدر هم وخیم نشده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، روابط روسیه با ایالات متحده هنوز آنقدر وخیم نشده است و پیشنهادهای امنیتی مسکو می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند.

روابط با آمریکا آنقدر هم وخیم نشده است

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری رویترز، روسیه روز جمعه اعلام کرد، خواستار یک تضمین قانونی الزام‌آور است که بر مبنای آن ناتو از هرگونه فعالیت نظامی در شرق اروپا و اوکراین دست بکشد. این بخشی از فهرست تضمین‌های امنیتی است که مسکو می‌خواهد بر سر آن با غرب مذاکره کند.

روسیه برای اولین بار با جزئیات خواسته‌هایی را مطرح کرد که می‌گوید برای کاهش تنش‌ها در اروپا و خنثی کردن بحران اوکراین ضروری است.

روز شنبه خبرگزاری اینترفکس به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد: فکر می‌کنم به لطف خدا هنوز اوضاع آنقدر وخیم و تیره نشده است و حداقل در برخی جنبه‌ها پیشرفت داریم و همه چیز آنقدر ناامیدکننده نیست.

او گفت، مسکو به مناسباتی باثبات و قابل پیش‌بینی با ایالات متحده نیاز دارد.

ریابکوف ادامه داد: با کمک چنین توافق‌هایی می‌توان وضعیت را تثبیت کرده و بهبود بخشید. بدون آنها اما وضعیت بسیار دشوار و متشنج باقی خواهد ماند.

پیشنهادهای روسیه در دو سند ارائه شد؛ پیش‌نویس توافقنامه با کشورهای ناتو و پیش‌نویس معاهده با ایالات متحده که هر دو را وزارت خارجه روسیه منتشر کرده است.

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا جمعه گفت، ایالات متحده آماده گفت‌وگو با روسیه بر سر درخواست‌های امنیتی آن است و نگرانی‌های واشنگتن هم منتقل خواهد شد. اوکراین و ایالات متحده از آنچه تجمع بیش از 90 هزار نیرو در نزدیکی مرز اوکراین و تدارکات روسیه برای اجرای یک حمله می‌نامند، گلایه دارند. تمامی این اتهامات از سوی روسیه رد شده است.

سرگئی ریابکوف همچنین گفت: ما درگیری نمی‌خواهیم و قصدمان این است که بر مبنای منطقی توافق کنیم. هر حرکت دیپلماتیک و هر پیشنهادی... آزمونی برای مذاکره است.

ت ت
کدخبر: 55068 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها