علت ناآرامی‌های 2022 آمریکای لاتین مشخص شد

تشدید بحران اقتصادی فراگیر ناشی از طولانی شدن شیوع کرونا، کشورهای مختلف جهان از جمله حوزه آمریکا لاتین را با مشکلات فراوان مواجه ساخته است. بدهی های سنگین آمریکای لاتین ممکن است در سال ۲۰۲۲ ناآرامی های بیشتری را در برخی کشورهای این منطقه رقم زند.

علت ناآرامی‌های 2022 آمریکای لاتین مشخص شد

به گزارش مُنیبان از بلومبرگ، کشورهای واقع در این منطقه در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر می کنند که بیش از هر منطقه ای دیگری در بازارهای نوظهور است.

به گفته استراتژیست ها، حجم کلی انتشار این اوراق در سراسر جهان احتمالا کاهش می یابد، اما آمریکای لاتین کاهش کمتری را تجربه می کند.

«ناتالی مارشیک» از مدیران شرکت «استیفل نیکولاس» گفت که وام گرفتن در این منطقه ممکن است مشکلات سیاسی و اجتماعی را برای کشورها در آینده به همراه داشته باشد.  

حداقل دو عامل برای برتری مورد انتظار آمریکای لاتین در فروش اوراق قرضه وجود دارد: کشورهای حاشیه خلیج فارس که به لحاظ تاریخی برخی بزرگترین وام گیران در بازارهای نوظهور هستند، با افزایش قیمت نفت، فروش خود را کاهش می دهند.

همچنین به گفته «سارا گروت» استراتژیست در موسسه گلدمن ساکس در لندن، دولت های آمریکای لاتین در زمان همه گیری به ویژه از آنجا که منطقه برای انتخابات پیش رو در کشورهای شیلی، کلمبیا و برزیل آماده می شود، در کاهش هزینه های خود ، چندان جای صرفه جویی ندارند.  

به گفته گروت، انتظار می رود شیلی بالاترین صادرکننده اوراق قرضه در منطقه باشد صرف نظر از نتیجه انتخابات ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) در این کشور، به طوری که حدود ۸ میلیارد دلار برای کمک به تامین نیازهای مالی خارجی ۲۱ میلیارد دلاری اش در سال ۲۰۲۲ خواهد فروخت.

گروت تاکید کرد که مکزیک نیز حدود ۶ میلیارد دلار اوراق قرضه می فروشد و انتخابات کلمبیا در ماه می (اردیبهشت – خرداد ۱۴۰۱) به مثابه هزینه های بیشتر در سال آینده است، ضمن اینکه پرو نیز به مسیر افزایشی ادامه می دهد.

«دوناتو گوآرینو» استراتژیست موسسه سیتی گروپ گفت که انتظار می رود افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا و بودجه اضافی در قالب حقوق برداشت ویژه از صندوق بین المللی پول، مجموع اوراق بدهی در آمریکای لاتین را از حدود ۵۷ میلیارد دلار در سال جاری به حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش دهد.

اما ممکن است این استقراض جنبه منفی داشته باشد. این منطقه به سرعت در حال افزایش نرخ بهره است و در حالی که همچنان از همه گیری کرونا بهبود می یابد، عرضه زیاد اوراق بدهی در مقایسه با روندهای مالی، تصویر نگران کننده ای را ترسیم می کند.

به گفته «کنت روگوف» استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا نیز ممکن است برخی کشورهای نوظهور را از بازارها خارج کند.

براساس داده های جمع آوری شده از سوی بلومبرگ، دولت ها و شرکت ها در آمریکای لاتین به تنهایی رکورد ۴۲ میلیارد دلاری در معاملات بدهی بین المللی مرتبط با پروژه های زیست محیطی، اجتماعی و حکومتی را تا این لحظه در سال جاری ثبت کرده اند. این رقم تقریبا ۴ برابر رکورد ۱۱ میلیارد دلار ثبت شده در کل سال گذشته است.

اما از آنجا که فروش اوراق قرضه پایدار در منطقه در حال شکوفایی است، برخی سرمایه گذاران و تحلیل گران این پرسش را مطرح کرده اند که این اوراق بهادار واقعا سبز هستند یا بیشتر به سوی سبزشویی سوق دارند.

سبزشویی واژه ای است که به دورویی انسان های به ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد، به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست، به محیط زیست صدمه می زنند.

ت ت
کدخبر: 55213 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها