سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران در برابر طالبان با خویشتن‌داری رفتار کرد/ در مرحله دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان قرار نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی این کشور، با خویشتنداری رفتار کردند. تکرار این موضوع جای نگرانی دارد. امادگی داریم تعلیم و رفتار حرفه ای را به ماموران جدید اموزش بدهیم. این خویشتن داری ما باعث سو برداشت نشود.

ایران در برابر طالبان با خویشتن‌داری رفتار کرد/ در مرحله دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان قرار نداریم

به گزارش خبرنگار مُنیبان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جاده سازی توسط طالبان در نشست خبری گفت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی این کشور،  با خویشتنداری رفتار کردند. تکرار این موضوع جای نگرانی دارد. امادگی داریم تعلیم و رفتار حرفه ای را به ماموران جدید اموزش بدهیم. این خویشتن داری ما باعث سو برداشت نشود.

وی افزود: دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان با مساعدت عمان در بغداد انجام شد. گفتگوها مثبت بود و چارچوب ها بررسی شد. گفتگوها جدی بود اگر گفتگوها به سطح درجه یک سیاسی برسد به پبشرفت های جدی خواهیم رسید. هنوز در مرحله دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان قرار نداریم. 

خطیب زاده با اشاره به حضور یک دیپلمات طالبان در سفارتخانه افغانستان در تهران اظهار کرد: رفت و‌ آمد دیپلمات ها و کارکنان میان مرکز و سفارت خانه ها، طبق کنوانسیون بین‌المللی عادی است و در دوره های دو، سه یا پنج ساله انجام می شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه ادامه داد: سفارت خانه افغانستان‌در تهران مراجعه کننده چند هزار نفری دارد، بنابراین به تعداد زیادی کارمند در بخش کنسولگری نیاز دارند. باید مساعدت کنیم تا در پایان ماموریت کارکنان، کار در سفارت افغانستان نخوابد.

خطیب زاده با اشاره به  تغییر سفرا ادامه داد: ۴۰ سفیر در لیست تغییر هستند جانشین ها مشخص شده و پروسه های اداری، در حال طی شدن است.

وی درخصوص مذاکرات وین و گفت‌وگوهای تلفنی امیرعبداللهیان و بورل گفت: در مذاکرات، آنچه مربوط به ایران و اتحادیه اروپا و روسیه و چین است، تمام شده و هماهنگ کننده گفت وگوها در برجام در حال پیش بردن آن چیزی است که بین ایران و ایالات متحده باقیمانده است. البته هر دو طرف ایران و اروپا، هم آقای جوزف بورل و هم دکتر امیرعبداللهیان بر این باور مشترک بودند که طولانی شدن تنفس به نفع گفت وگوها نیست و هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود، هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود گرفته نشده است، اما در دستور کار است. آنچه مهم است؛ این گفت‌وگوها متوقف نشده و از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

وی درخصوص حق آبه هیرمند اظهار کرد: حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها دور وجود داشته و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در این منطقه تلاش می کند نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفت وگو حل کند و کمیساران عالی آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. ما امیدوار هستیم در ادامه مسیری که می بینیم، به یک اقدام قطعی سازنده برسیم.

خطیب زاده درباره توهین به مقدماست در برخی کشورهای غربی بیان کرد: اقداماتی که در برخی کشورهای اسکاندیناوی مشاهده شد منزجر کننده بود و وزارت امورخارجه بنابر وظیفه ذاتی اش موضوع را از طریق وزارت خارجه‌های مقابل پیگیری کرده است. موضوع صرفاً بیانه نیست بلکه گنجاندن این موضوعات در دستور کار  همکاری ها و گفت وگوهاست. وزارت خارجه‌ سوئد و مقاماتی که با آنها صحبت کردیم نیز اعلام برائت کرده‌اند، ولی ما انتظار داریم، به اسم آزادی، آزادی قربانی نشود و به مقدسات مسلمانان توهین صورت نگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه‌های قومی و مذهبی برای جمهوری اسلامی ایران از روز اول مهم بوده است و مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه افغانستان نسبت به تمامی اقوام و گروه‌ها یادآوری شده است. ما در افغانستان اقلیتی نداریم، اقوامی داریم که همه به طور مشترک در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. یادآوری کنم مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را نسبت به تامین امنیت همه اقوام در افغانستان. جمهوری اسلامی ایران بسیار متأسف است که این هیأت هنوز نتوانسته امنیت لازم را در برخی مناطق برقرار کند. این اقدامات تروریستی به شدت محکوم می شود. ما آمادگی داریم، تجربیات خودمان را در مبارزه با این گروه های تروریستی به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان منتقل کنیم تا شاهد افغانستانی بهتر برای مردم افغانستان باشیم.

وی درخصوص انتقال سانتریفیوژ ها به نطنز گفت: ایران عضو ان.پی.تی است و رژیم عدم اشاعه‌ را پذیرفته و مقررات پادمان را تابع النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژها هم پس از خرابکاری برای قرار گرفتن درجای امن از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس تعهدات ما در معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم.

خطیب زاده با اشاره به حملات سایبری اخیر گفت: ما فقدان جدی در قوانین آمره بین المللی در خصوص مباحث سایبری احساس می کنیم، کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند تا تفاهم نامه های بین المللی در این خصوص شکل گیرد. متاسفانه این حملات جدید نیست و بعضی روزها تا چند هزار حمله سایبری به تارنماها و پایگاه های وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد. ردیابی این موارد کار ساده ای نیست. مرکز ملی فضای مجازی این موضوع را همواره در دستورکار دارد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است در آینده نزدیک مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به باکو سفر کند و آیا سفری در سطح بالاتر بین ایران و آذربایجان قرار است انجام شود، گفت: پروژه های مشترک زیادی بین ایران و آذربایجان در چند ماه اخیر به ویژه در ۱۰ ماه اخیر تعریف شده است. دعوت برای سفر در سطح روسای جمهور دو کشور به صورت متقابل انجام شده است. ایران باید همچنین نشست مشترک تهران، آنکارا و باکو را برگزار کند و پیگیری مقدمات برگزاری این نشست در حال برنامه ریزی است. سفر مقامات دو کشور به تهران و باکو فقط محدود به سفر مقامات وزارت خارجه دو کشور نیست. امیدواریم اجرایی شدن پروژه های مشترک تعریف شده و نتایج آن برای هر دو کشور را به زودی شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر یمن و اینکه آیا این تحولات ربطی به مذاکرات ایران و عربستان دارد یا نه، گفت: ایران از تداوم آتش بس در یمن استقبال می کند و به عنوان یک طرف سازنده تلاش می کند که این آتش بس در بستری ادامه پیدا کند که به رفع محاصره یمن منجر شود. بین ما و کشورهای منطقه، بین ما و سازمان های بین المللی و همچنین در جریان گفت‌وگوها بین وزیر خارجه و دبیرکل سازمان ملل مسائل مرتبط با یمن پیگیری شده است. آقای گوترش و تمرکز و نقش جدی که در این زمینه داشته اند باعث تقدیر است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در ارتباط با ضرورت آزادی یک مجرم دو تابعیتی که در ایران زندانی است و همچنین بحث تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن گفت: دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد. در ارتباط با موضوعات بشردوستانه و انسانی ایران همواره آمادگی داشته که این موضوع را حل و فصل کرده و به جلو ببرد. موضوع دیگر رفتارهای سیاسی و سیاست زده آمریکا است. آن ها تلاش می کنند همه چیز را گروگان مسائل دیگر کرده و این بار اول نیست که آن ها مسائل انسان دوستانه را گروگان مسائل دیگری از جمله نتایج مذاکرات وین کرده اند. اگر آن ها در این زمینه اراده واقعی داشته باشند و دست از این اقدامات سیاست زده بردارند می تواند این مسائل برای یک بار تمام کرد.


ت ت
کدخبر: 79431 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها