رئیس سیا:

این رفتار پوتین چین را وقیح کرد!

مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت که رئیس‌جمهوری روسیه باور دارد که اصرار و پافشاری بر ادامه درگیری نظامی در اوکراین دستاورد او در این جنگ را ارتقا خواهد داد.

این رفتار پوتین چین را وقیح کرد!

به گزارش منیبان، «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا شنبه در نشست فایننشال تایمز در واشنگتن گفت: در چارچوب ذهنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، او باور ندارد که از پس باخت برآید.

 

این مقام ارشد سیا تاکید کرد: به اعتقاد من، او در حال حاضر اینگونه قانع شده است که اصرار و پافشاری هنوز هم می‌تواند باعث پیشرفت او شود.

 

چین، جنگ اوکراین را رصد می‌کند

 

ویلیام برنز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مساله تایوان گفت، چین از نزدیک جنگ روسیه در اوکراین را دنبال می‌کند و این روی محاسبات رهبران چینی بر سر جزیره خودگردان تایوان که پکن روی آن ادعا دارد، تاثیر می‌گذارد.

 

رئیس سیا گفت که دولت چین تحت تاثیر مقاومت شدید اوکراینی‌ها مقابل حمله روسیه و هزینه‌های اقتصادی‌ای که روسیه متحمل شده، قرار گرفته است.

 

برنز گفت: به نظر من رهبری چین بسیار محتاطانه به تمامی این مسائل نگاه می‌کند؛ به هزینه‌ها و تبعات هرگونه تلاشی برای استفاده از قوه قهریه برای به دست گرفتن کنترل تایوان.

 

با این حال او هشدار داد که این موضوع به تغییر اهداف بلندمدت شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین بر سر تایوان منجر نخواهد شد. ویلیام برنز گفت: یک لحظه هم این فکر به ذهنم خطور نمی‌کند که این مساله عزم شی در طول زمان برای به دست گرفتن کنترل تایوان را دچار فرسایش کند. اما گمان می‌کنم این چیزی باشد که روی محاسبات آنها درباره اینکه چطور و چه زمانی بخواهند کاری درباره آن انجام دهند، تاثیر می‌گذارد.

 

 چین حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده اما از تحریم‌های غرب علیه مسکو انتقاد کرده است. پکن و مسکو چند هفته پیش از حمله ۲۴ فوریه یک شراکت استراتژیک "نامحدود" اعلام کردند و در سال‌های اخیر مناسبات انرژی و امنیتی خودشان را برای عقب راندن ایالات متحده و غرب نزدیک‌تر کرده‌اند.

 

اما ویلیام برنز می‌گوید که به اعتقاد ایالات متحده، چین از اینکه وجهه‌اش بابت ارتباط با "بی‌رحمی" اقدام نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آسیب دیده، ناخرسند است. رئیس سیا گفت: گمان می‌کنم از بسیاری جهات، آن تجربه تلخ اقدام روسیه پوتین در اوکراین طی ۱۰ یا ۱۱ هفته گذشته نشان داده است که در واقع دوستی محدودیت‌هایی دارد.

ت ت
کدخبر: 81841 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها