سوءاستفاده اروپایی‌ها از جنگ اوکراین!

دبیرکل سابق ناتو گفت، اکنون که سر روسیه به اوکراین گرم است، وقت آن است که فنلاند و سوئد به عضویت ناتو درآیند.

سوءاستفاده اروپایی‌ها از جنگ اوکراین!

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری اسپوتنیک، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو گفت: درباره سوئد و فنلاند، فکر می‌کنم پنجره فرصتی برای عضویت این دو کشور (در ناتو) باز شده است، دقیقا همین حالا، چون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جای دیگری مشغول است.

راسموسن با اشاره به اینکه تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید عضویت فنلاند و سوئد در این اتحاد را تایید کنند، هشدار داد که این روند ممکن است «چندین ماه» به طول بیانجامد.

این دبیرکل سابق ناتو که سابقه نخست‌وزیری دانمارک را نیز در کارنامه دارد، گفت: چندین ماه طول خواهد کشید و در این مدت سوئد و فنلاند ممکن است هدف زورگویی یا حتی تهدیدات روسیه قرار بگیرند و به همین دلیل است که باید امنیتشان را تضمین کنیم، گویی که از همین حالا عضو ناتو هستند.

با آغاز حمله روسیه به اوکراین - که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند - سوئد و فنلاند ایده کنار گذاشتن سیاست دیرینه بی‌طرفی خود را بررسی کرده و به فکر امکان عضویت در ناتو افتادند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو در ماه مارس گفت که این اتحاد نظامی با آغوش باز پذیرای فنلاند و سوئد بوده و اگر آن‌ها درخواست عضویت بدهند، می‌تواند روند عضویت آن‌ها را تسریع کند.

آمریکا انتظار دارد که سوئد درخواست رسمی عضویت کامل در ناتو را تا اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) ارائه کند، در حالی که فنلاند ممکن است در همین ماه میلادی جاری در این مورد تصمیم‌گیری کند.

ت ت
کدخبر: 81892 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها