این رئیس جمهور از چنگ رئیس جمهور اوکراین فرار کرد

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری سابق اوکراین که به دلیل خیانت احتمالی تحت بازجویی است، اجازه یافته است این کشور را از طریق گذرگاه مرزی با لهستان برای شرکت در نشستی سیاسی ترک کند.

این رئیس جمهور از چنگ رئیس جمهور اوکراین فرار کرد

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری رویترز، پوروشنکو در ارتباط با تامین مالی جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین از طریق فروش غیرقانونی زغال سنگ در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵میلادی تحت تحقیقات و بازجویی قرار دارد. وی هر گونه تخلفی را در این زمینه رد می کند.

چندی پیش، یک قاضی اوکراین درخواست دادستان این کشور در خصوص بازداشت پروشنکو در ارتباط را با این پرونده را رد کرد.

وی که قبلا دو بار ممنوع الخروج شده بود، برای شرکت در نشست حزب خلق اروپایی در روتردام عازم این شهر است.

ویکتوریا سیومار وکیل حزب همبستگی اروپایی پروشنکو تائید کرد که رئیس جمهوری سابق اوکراین برای شرکت در نشستی در خارج از کشور، اوکراین را ترک کرده است.

پوروشنکو از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ زمام قدرت را در دست داشت و حزب "همبستگی اروپایی" او دومین حزب بزرگ در پارلمان اوکراین پس از حزب حاکم "خادم مردم" متعلق به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور است.

پوروشنکو پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۴ که «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور مورد حمایت روسیه را از قدرت کنار زد، به عنوان رئیس یک دولت طرفدار غرب انتخاب شد.

اما در انتخابات سال ۲۰۱۹ زلنسکی، پوروشنکو را در کارزار مبارزه با فساد و مهار نفوذ الیگارش ها شکست داد.

در ماه ژانویه سال جاری میلادی هم پوروشنکو در پرونده ای به خیانت متهم شد که او و حامیانش آن را به عنوان انگیزه سیاسی رد کردند.

از جمله اتهامات علیه پوروشنکو به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان اوکراین، فروش زغال سنگ برای تامین مالی جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ است؛ زمانی که وی هنوز رئیس جمهور بود.

گفته می شود از زمان آغاز جنگ در اوکراین این دومین بار است که پوروشنکو تلاش می کند از مرز لهستان عبور کند. مقامات گمرک می گویند پروشنکو به دلیل اتهام خیانت اجازه خروج از کشور را ندارد. وی پیش از این سوگند یاد کرده بود که از اوکراین در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کند.


ت ت
کدخبر: 86770 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها