جنگ در اوکراین به پایان رسید؟/ اولین کشتی مهمترین بندر اوکراین را ترک کرد
طبق اعلام منطقه نظامی جنوبی روسیه، اولین کشتی که پس از پایان جنگ در «ماریوپل» وارد این بندر شده بود، امروز (سهشنبه) با بار فلز آنجا را ترک کرد.
به گزارش مُنیبان، دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی جنوبی روسیه امروز (سهشنبه) به خبرگزاری «تاس» گفت یک کشتی از نوع «اسلاووتیچ» با بار فلز از بندر «ماریوپل» خارج شد. این اولین کشتی بود که پس از پایان جنگ در ماریوپل وارد این بندر شد. منطقه نظامی جنوبی روسیه اعلام کرد این کشتی از بندر خارج شده است.
طبق این بیانیه، کشتی مذکور مملو از فلز با اسکورت توپخانه ناوگان دریای سیاه و قایقهای گشتی ضد خرابکاری از بندر خارج شد و افزود که کشتی محموله خود را به شهر روسی «روستوف-نا-دونو» تحویل خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این کشتی در ۲۷ مه (ششم خرداد) وارد بندر آزاد شده ماریوپل شد. پیش از این، نماینده بندر به تاس گفته بود که بندر باز و آماده پذیرش کشتیها است.
اخیراً «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات غرب در مورد ممانعت از خروج کشتیهای خارجی توسط روسیه در دریای سیاه و آزوف را بیاساس خواند و گفت مسکو هر روز کریدورهای بشردوستانه را باز میکند، اما مقامات اوکراین از همکاری خودداری میکنند.
این دیپلمات روس توضیح داد: در مورد اظهارات نمایندگان رسمی کشورهای خارجی در خصوص «مسدود کردن» (مسیر) کشتیهای خارجی توسط ارتش روسیه در آبهای دریای سیاه و آزوف، آنها با واقعیت سازگار نیستند. بندر ماریوپل پس از اینکه ارتش روسیه و جمهوری خلق دونتسک کنترل آن را به دست گرفتند، کار خود را از سر گرفته، بنابراین کانال ناوبری باز و شرایط برای خروج کشتیها فراهم شد.
به گفته این سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیروهای مسلح روسیه روزانه دو کریدور بشردوستانه دریایی را از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر به وقت مسکو باز میکنند، اما مقامات اوکراینی از تعامل با نمایندگان کشورهای خارجی و شرکتهای مالک کشتی برای اطمینان از خروج ایمن کشتیهای مسدود شده خودداری میکنند و عملاً خدمه را گروگان نگه میدارند.
پیشتر همچنین ژنرال «میخائیل میزینتسف» رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه گفت که مالکان کشتیهای خارجی فرصتهای ارائه شده توسط روسیه را برای خروج ایمن کشتیهای خود از بندر ماریوپل نادیده گرفتهاند و از نمایندگیهای دیپلماتیک بلغارستان، جمهوری دومینیکن، لیبریا، پاناما، ترکیه، جامائیکا و سازمان بینالمللی دریانوردی خواست، مالکان کشتیها را ترغیب کنند.
به گفته این مقام نظامی روسیه، خطر مین در آبهای بندر ماریوپل برطرف شده و کشتیهای غیرنظامی میتوانند با خیال آسوده این بندر را مورد استفاده قرار دهند و یک کریدور بشردوستانه دریایی به طول ۱۳۹ مایل و عرض ۳ مایل از سایر بنادر اوکراین در دریای سیاه از ۲۷ مه (ششم خرداد) هر روز باز خواهد بود و طرف اوکراینی مسئول تضمین ایمنی کشتیهایی است که بنادر را ترک میکنند.
کشورهای غربی مدعی هستند روسیه با اعمال محاصره دریایی بر اوکراین، مسئول کاهش صادرات غلات از این کشور است؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاستجمهوری روسیه اخیراً گفت غرب باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است. «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در واشنگتن هم تاکید کرده که بحران غذایی که طی سالهای گذشته آشکار شده به خاطر تحریمهای آمریکا و اقمارش علیه روسیه بدتر شده است.