چین مستقبیماً آمریکا را تهدید کرد

وزیر خارجه چین هشدار داد که استراتژی ایالات متحده در قبال چین، این دو قدرت را به سمت "رویارویی" سوق داده است و سایر کشورها را نیز تهدید می‌کند؛ وی همچنین پس از دیدار با وزیر خارجه تونگا خاطرنشان کرد که چین "قصد رقابت با هیچکسی را ندارد."

چین مستقبیماً آمریکا را تهدید کرد

به گزارش مُنیبان از سایت روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در یک سمینار آنلاین اظهار کرد که آمریکا باید از طریق "کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد" و مدیریت تفاوت‌ها بین دو کشور، راه درستی را در روابطش با چین انتخاب کند. وی همچنین واشنگتن را به "برهم زدن صلح" در جزیره تایوان متهم کرد.

وزارت امور خارجه چین به نقل از وانگ یی عنوان داشت: «روابط کنونی چین- ایالات متحده بسیار غیرعادی و تشویش شدید آمریکا کاملا غیرضروری است. اگر آمریکا کورکورانه روابط چین- ایالات متحده را براساس رقابت قدرت‌های بزرگ تعریف و رویکرد "تو شکست می‌خوری، من می‌برم" را اتخاذ کند، صرفا چین و آمریکا را به یک درگیری و رویایی سوق خواهد داد و همچنین جهان وارد یک آشفتگی خواهد شد. روابط چین و ایالات متحده در حال مواجه شدن با چالش‌های بیشتری است و روایت تاریخی روابط تحریف و مخدوش شده است.»

این سمینار توسط "موسسه روابط خارجی خلق چین" برگزار شد که در آن تعدادی از کهنه‌کاران امور چین و آمریکا از جمله هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا شرکت کردند.

کیسینجر نیز عنوان داشت که چین و آمریکا "باید گفت‌وگوها را آغاز و نگرانی‌های اصلی یکدیگر را درک کنند" تا از رویارویی و جنگ مستقیم "خودداری" کنند. وی افزود: پیشرفت‌ تکنولوژی احتمال درگیری را افزایش داده است؛ رهبران چین و ایالات متحده با تلاش خود باید به دنبال همزیستی باشند.

وانگ یی پس از دیدار با وزیر خارجه تونگا اظهار کرد: «چین نه تنها تمایلی به شرکت در "رقابت ژئوپلیتیکی" درخصوص نفوذ بر کشورهای جزایر اقیانوس آرام ندارد بلکه نمی‌خواهد با هیچکسی رقابت کند.»

وی با اشاره به استرالیا و ایالات متحده افزود: "برخی مردم" به مشارکت چین در منطقه حمله کردند و در تلاش بودند تا چین را "بی‌اعتبار" کنند.

وزیر خارجه چین این ادعا که "پکن تلاش می‌کند تا مشارکت نظامی خود در منطقه پاسیفیک را گسترش دهد" رد کرد.

از زمانی که پکن در ماه آوریل اعلام کرد که یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرده است، تنش‌ها میان چین و متحدان آمریکا در منطقه پاسیفیک افزایش یافته است. در حالی که هنوز متن این توافقنامه منتشر نشده است، اما براساس پیش‌نویس آن، این قرارداد به پکن اجازه خواهد داد تا پرسنل‌های نظامی خود را در جزایر سلیمان مستقر کند.


ت ت
کدخبر: 87119 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها