کارمندان این سفارتخانه از ترس طالبان مخفیانه زندگی می‌کنند

گاردین گزارش داد در حالی که انگلیس به پیمانکاران افغانستانی سفارت خود در کابل اعلام کرده تا به‌صورت آنلاین درخواست مهاجرت خود را اعلام کند اما تاکنون تلاشی برای خروج این افراد از افغانستان نکرده است.

کارمندان این سفارتخانه از ترس طالبان مخفیانه زندگی می‌کنند

به گزارش مُنیبان، دولت انگلیس اعلام کرد که به 180 پیمانکار افغانستانی سازمان بین‌المللی ارتباطات فرهنگی این کشور در افغانستان (British Council) که از عملیات تخلیه باز ماندند اجازه داده تا به صورت آنلاین درخواست خود را برای مهاجرت به بریتانیا ثبت کنند. 

به نوشته گاردین اما دولت انگلیس در خصوص چگونگی خروج این افراد از افغانستان اظهار نظری نکرده است.

به گزارش این رسانه انگلیسی، این تصمیم دولت انگلیس در حالی اتخاذ شده که پیش از این کارمندان سفارت این کشور در کابل اعلام کرده بودند که به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان در افغانستان باقی مانده و لندن تلاشی برای خروج این افراد نکرده است. 

گاردین مدعی شد که از این 180 نفر 85 نفر با تهدید جانی از سوی طالبان مواجه بوده و در حال حاضر به زندگی پنهانی و مخفی در افغانستان روی آورده‌اند. 

جو سیتون، کارمند سابق سفارت انگلیس در کابل در این خصوص گفت: تقریبا یکسال پس از عملیات خروج اضطراری، کارمندان افغان سفارت در این کشور باقی مانده و تاکنون تاریخی دقیقی برای خروج آنها از افغانستان وجود ندارد. 

پیش از این دولت انگلیس خروج کارمندان تمام وقت سفارت این کشور در کابل را در اولویت خود قرار داده و اعلام کرده بود که پیمانکاران افغانستانی که برای این سفارت کار می‌کنند باید منتظر دستوراالعمل بعدی باشند. 

گاردین اضافه کرد: اما به دنبال اعتراضات صورت گرفته، دو وزیر درگیر در این موضوع اعلام کردند که به پیمانکاران افغان نیز اجازه داده خواهد شد تا تقاضای خود را برای ورود به انگلیس ثبت کنند. 

جان بارون، نماینده محافظه کار مجلس انگلیس نیز گفته است که در زمینه انتقال کارکنان سفارت پیشرفت‌هایی صورت گرفته، اما در خصوص نحوه اجرای این قضیه هنوز ابهاماتی وجود دارد و تاکنون زمان مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است. 

این نماینده انگلیس که زمانی در سفارت این کشور در کابل کار کرده در این باره گفت: مسافرت به افغانستان بسیار دشوار بوده و ایست و بازرسی طالبان نیز مشکلات زیادی را در این زمینه فراهم کرده است. 

وزارت کشور انگلیس نیز به دنبال اعتراضات نمایندگان محافظه کار دستور العملی را برای خروج پیمانکاران و کارکنان سفارت این کشور در کابل مشروط بر اینکه تعداد آنها بیشتر از 1500 نفر نباشد را صادر کرد. در ابتدا گفته شد که درخواست آنها تنها زمانی بررسی می‌شود که جان آنها مورد تهدید باشد. 

ویکتوریا اتکینز، وزیر امور کشور انگلیس نیز گفته است که پیمانکاران جا مانده در افغانستان قادر هستند که درخواست پناهندگی خود را به صورت آنلاین انجام دهند

British Council گفته است که  لیست پیمانکاران افغانستانی که با این سازمان فرهنگی ارتباط داشتند را در اختیار دولت قرار داده و دولت این کشور نیز متعهد است که فرایند پناهندگی آنها را بررسی کند. 

تعامل با طالبان؛ سیاست جدید دولت انگلیس

این در حالی است که به دنبال آزادی 5 شهروند انگلیسی از سوی طالبان ،کاردار سفارت انگلیس در کابل با بیان اینکه کشورش از مخالفان مسلح در افغانستان حمایت نمی‌کند، گفته بود: برای صلح و ثبات و پرداختن به نگرانی‌های مشترک امنیتی گزینه‌ای جز تعامل با طالبان وجود ندارد.

شورتر اضافه کرده که برای ارتقای صلح و ثبات، ارائه حمایت‎‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و رسیدگی به نگرانی‌های مشترک در مورد امنیت، هیچ جایگزینی برای تعامل با طالبان وجود ندارد و این اقدامی است که انگلیس در حال انجام آن می‌باشد. 

این اظهارات در شرایطی است که انگلیس تاکنون دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

ت ت
کدخبر: 94722 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها